Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tobbe_S602,4T
Tackar för alla svar, stor hjälp!
Fassna lite för TME, H&R eller volvos egna så nu väljer ja lite där emellan.
Lutar lite åt bara fjädrar!
men har några frågor till nu!
Ja kolla länken till volvos sida, stod 2500 kr för stötdämpar satts är väll då runt om men e de med dämpare o fjädrar, framgår otydligt?

Och Mr H du köpte TME men vilken sats där finns både med o utan nivå reglering, och hur fungerar nivå regleringen för de e väll bara fjädrar?

var inne lite på blocket o kola men ja e lite tveksam till GE motorsport om de e kvalite eller inte, priset e billigt men e de någon som har provat dom?
Användarvisningsbild
av Mr H
Tobbe_S602,4T skrev:Tackar för alla svar, stor hjälp!
Fassna lite för TME, H&R eller volvos egna så nu väljer ja lite där emellan.
Lutar lite åt bara fjädrar!
men har några frågor till nu!
Ja kolla länken till volvos sida, stod 2500 kr för stötdämpar satts är väll då runt om men e de med dämpare o fjädrar, framgår otydligt?

Och Mr H du köpte TME men vilken sats där finns både med o utan nivå reglering, och hur fungerar nivå regleringen för de e väll bara fjädrar?

var inne lite på blocket o kola men ja e lite tveksam till GE motorsport om de e kvalite eller inte, priset e billigt men e de någon som har provat dom?
Jag håller med om att det är otydligt skrivet om chassiesatsen. Förslagsvis ringer du Volvo och frågar vad den innehåller.

Titta i TME's prislista. Finns flera olika satser till S60.
(Direktlänk till prislistan : http://www.tme.se/51407.htm)

Vad gäller GE så har jag egentligen inte hört något om deras fjädrar. Med andra ord borde det inte vara några problem med dom. Negativa erfarenheter brukar ju spridas med vindens hastighet på nätets forum.....
Användarvisningsbild
av Tobbe_S602,4T
vad hade ni köpt.
TME, volvos eller H&R de ligger alla runt 2500 kr för fjädrar
sen ligger GE på 1750
vad ja kan se e de så snarlika fjädrar allihopa, vet inte skilnaden riktigt
men de känns som man inte borde välja dom biligaste!
ingen som provat GE´s fjädrar??
av cme
Sachs levererar till Volvo. Därför kan det (är det) en fördel att hålla sig till Sachs. Passform, avstämning mot chassi mm är saker som kan gå fel. Handlingen blir mycket bättre med korrekta dämpare. Har kört någr sänkta bilar med original. Det funkar väl så länge man inte gör någon undanmanöver. I och med att man har lägra slaglängden så blir det konstigt gentemot dämparen. Fjädrarna är ganska mjuka och systemet bygger på att en andel av de dynamiska lasterna tas upp av dämparen.Att det ser bra ut är en sak men det betyder inte att det funkar bra. Ska man ändå göra sig besväret att byta fram på en bil som är värd mer än 100' så är det ganska dumt att inte byta dämparna samtidigt.

Som sagt. Bilen blir avsevärt bättre. Man kan med handlingen göra bort några BMW-brats med bakvänd keps...

Förresten... Har ni tänkt på att bromsverkan blir bättre? Lägre tyngpunkt gör att omfördelningen av axellasterna blir mindre och man behåller mer bromsverkan bak utan att det släpper. Här kommer dämparna in igen.

cme
av III
KAn glädja er med att bilprovningen inte har synpunkter så länge inte fjädrarna lossar eller riskerar att lossa vi fulla fjäder eller styrutslag eller att bilen blir olämpligt låg för allmän väg.
Användarvisningsbild
av iaken
Sänkte bilen idag. Men det är ett problem... Vänster bak har den alltid varit lite lägre. Det har varierat från från 0.5-1cm. Trodde fjädrarna var kassa. Men nu med 4 nya är det precis samma sak. Kan fjäderbenet vara kaputt?

Edit. Snebil blir jag mobbad för av mina kamrater. Fast ibland e den inte sne :)

Här är årets första bild efter sänkningen

Bild

Skall rivas ner igen. Har ett sett Koni FSD som skall på också... lätt och vara efterklok! :wink:

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]