Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Niklasni skrev: tis 28 feb 2023, 12:52 Hur löste sig detta? Har nämligen samma fenomen, men står biln på däcket på backen så är de inprincip stum.
Niklas
Har fullständigt missat att du svarat i tråden. :oops:

Det har inte löst sig alls, snarare är det så att bilen är nära på obrukbar numera, kraftiga vibrationer i hela bilen.
Vibrationer i vissa hastigheter, ökar speciellt när man har "dragläge" vid hastighetsökning och dämpas när man släpper efter. Vad jag kommit fram till är att det är så pass glappt nu att knuten/drivaxeln slungas ut vid pådrag när påverkan på knut osv kommer från lådan, men kan också ske när kraften kommer från hjulsidan när man släpper efter men inte fullt lika påtagligt då. Hoppas nu att det kan gå att byta lagret utan att ta ner lådan, i annat fall så är tyvärr bilen skrot...
Här vill man verkligen höra fortsättning och slutresultat.

Jag misstänker att du även känner av glappet i kraftöverföringen,
när du kör långsamt i jämn fart - Och provar med gaspedalen att
ge gas / släpp gas / ge gas / släpp gas. För att testa/provocera lite.

Misstänker att det kan slå/glappa ganska hårt ibland,
när du skiftar växelväljaren mellan fram och back ?

Många V70 med Automat verkar ha nån typ av glapp i kraftöverföringen.
Som jag försökte beskriva i förra inlägget så ändras symptomen beroende på varifrån kraften kommer ifrån, dvs ökar vid både pådrag och när man släpper men då främst när man gasar. Dock är det inte alltid lika påtagligt utan man kan ha vissa färder där den är helt okej att köra med medan andra gånger vibrerar det så att man tror hjulen är lösa (och nej, jag överdriver inte). Vibrationerna känns med jämn fart vid lite olika hastigheter, först kring 35-45km/h, sen kring 75-80 för att sedan bli väldigt mycket när man passerar 90 och upp till 120 ungefär, däremellan kan man ju provocera genom att gasa på lite.
Den slår inte i växlarna om man ändrar färdriktning, dock kan den dunka till lite i D när lådan är kall och man ska iväg.
Inre knuten glappar rejält numera, tänk på att mitt första inlägg gjorde jag för 3½ år sedan...
Utöver detta så funkar inte Visco-kopplingen som den ska heller, jag har konstant fyrhjulsdrift vilket mest troligen kan fortplanta vibrationerna ytterligare.

Vad kan egentligen ha hänt, där finns ju inte så mycket som borde kunna hända som gör att knuten glappar på det sättet mer än att det är fullständigt haveri, ändå har jag ju kunnat köra med bilen bra länge med glappet.
Någon som vet hur man får loss inre knuten? Det är inte enbart att "knäppa" loss den som man brukar göra utan denna sitter fast, ja trots att den glappar som den gör...
Är det överhuvudtaget värt att ens tänka tanken på att försöka reparera!?
Har kollat över det lite snabbt i förmiddag, som sagt, inre knuten glappar i växellådan (främst radiellt men även axiellt) men där är även ett märkbart glapp i själva tripodknuten.
Med bilen upphissad och fjädringen fullt ute så är där minimalt axialt slag i drivaxeln, rent spontant känns det för lite även om det säkert blir bättre med bilen på backen. Ifall det ligger dikt an så är det ju så klart inte bra. Och med det i tanken så ska jag vid tillfälle kontrollera höger motorkudde, om den är låg så vrider sig ju växellådan åt vänster/uppåt vilket gör att knut/axel hamnar fel och då med mindre slag i axeln.
Även om det glappar lite mer nu i inre knuten så har den ju trots allt gjort det ett bra tag utan några egentliga problem!?

Edit:
Att höja höger motorkudde hjälpte föga.
Om man provocerar bilen lite och svänger kraftigt så ökar det vid högersväng och försvinner nästan helt vid vänstersväng, så det känns nästan som om knutarna bottnar och mer än då när man lägger tyngden mot vänstersidan.
Hjullager känns bra och inga missljud, ingen anliggande broms och inga varma fälgar.

Svårt att beskriva vibrationerna, börjar som små darrningar för att sedan övergå i nåt som gör att hela bilen studsar fram för att sedan bli så pass kraftiga att det känns som att man ska tappa ett hjul. Väldigt frustrerande att ha det så här och att inte kunna hitta felet.
Bara för att klargöra, det har inte varit så här sedan jag la upp tråden första gången utan detta med dessa kraftiga vibrationer är något som kommit nu senaste månaderna.

Hoppas ni fattar vad jag svamlar om... :P

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]