Moderator: Moderatorer
Kena skrev:Njae, det finns inget bäst före datum, bilar är ju inte mat precis. På bilar nöts det mesta med milen och vilken sorts väg du kör på och hur du kör. Finns väl extremfall där styrlederna hållit nåra tusen mil men 10000 verkar vara mer regel än undantag för byte av lite bussningar och leder. Du vet sånt som höll 20-30000mil för några år sedan, kom först inte på vad det kallas men premium dök upp. Det ska vara skönt och kännas, men ajjj så det kostar.Okey.. jo det låter rätt logiskt, jag som e tankespridd och inte tänker klart.
cme skrev:Har en -01. Jag ville ha den helt tajt i framvagnen så jag bytte allt. Styrlederna (speciellt inre och yttre) var dåliga och bussningarna till bärarmarna var spruckna (verkar var vanligt). Passade samtidigt på att byta spindelleder och kränghammarstagen. Bussningarna är av en förstärkt typ numer som ger en stabilare framvagn. Det kostar några tusen men om man väljer rätt verkstad så kan man nog få ett vettigt pris (det är ju grov mekanik och ingen CAN-bus teknik direkt). Fyrhjuljustering är sedan en självklarhet förståss.Men det e ju typ sådana saker man kan byta själv.
Min XC känns som ny i chassit efter detta och jag tycker att det är en prisvärd investering i mitt fall. Jag tror att samtliga styrdelar och spindelleder är samma som till vanliga V70 men många kör ju lite "hårdare" eftersom det är en XC så det är inte så kostigt om de slits. Bilen är ju inte teränggående utan ska väl dimensioneringsmässigt betraktas som utvecklad för högt gräs...
cme
Gelejocke skrev:Har kört ca 10000 mil i min 01:a. Har nu gått 19000 mil och jag känner första ägaren. Har inte bytt en enda pinal i framvagnen förutom tvärstagen till krängningshämmaren. Inga märkbara glapp enligt besiktningen eller vad jag märkt annars.Okey.. Bra att veta,
Hjullager framförallt bak är en svag punkt. Dock lätta att byta. Har bytt två gånger bak.
Bromsskivor (slår sig och rostar bak), en annan svag punkt.
Övre motorfästet glappar upp sig.
På en del bilar måste man byta främre avgassystemsfästet. Gjorde det på min och fick bort vibrationer-oljud. Bytte till ett nykonstruerat fäste.
Har en bekant som arbetar med utveckling av xc på Volvo. Han säger att det blivit sämre kvalitet på de nyare årsmodellerna bla inredningen, stolarna och isoleringen.
Tycker mycket om min bil Det är faktist nykänsla i den fortvarande efter 19000 mil !