Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luthor
CarMan skrev:man får dagtid andvända dimljuset som dagljus. förutsättningen är att bilan endast har 2 ljus källor frammåt & at dessa ljus källor sitter innom godtjänt område, vilket dom flästa dimmljus inte gör då dom hamnar för långt ner
Dagtid kan man visst använda endast dimljusen, finns inget i Trafikförordningen som säger att du inte kan använda endast dimljusen i dagsljus... Var har du hittat att de skall sitta inom "godkänt område"? Saxat från Trafikförordningen:

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
av söder
I S70 jag hadde innan har endast standardlampor andvänts
Ingen som har en lösning på kopplingen??
Användarvisningsbild
av CarMan
vist får man andvända dimmljus. men det lyse som andvänsd måste vara inom vissa riktlinjer. jag kolla deta när jag höjde min blazer.
av Luthor
CarMan skrev:vist får man andvända dimmljus. men det lyse som andvänsd måste vara inom vissa riktlinjer. jag kolla deta när jag höjde min blazer.
Det som gäller är ju att man inte får blända sina medtrafikanter, det kan ju ha varit fallet med din Blazer...
Användarvisningsbild
av CarMan
Luthor skrev:
CarMan skrev:vist får man andvända dimmljus. men det lyse som andvänsd måste vara inom vissa riktlinjer. jag kolla deta när jag höjde min blazer.
Det som gäller är ju att man inte får blända sina medtrafikanter, det kan ju ha varit fallet med din Blazer...
jag hade inga problam med blazern, ljusen kom under 140cm vilket var gränsen om jag mins rätt.

det fins tekniska beskrivningar för bilans alla ljus, samt numerplåt m.m.
fins många fieros som får underkänt när dom byter blinkes då man efter bytet inte kan betrakte blinkersen i rät vinkel.

dagljus ska sitta innom et vist område på bilen. det får inte sitta utanför så är det inte godtjänt.

jag förstår inte varför alla mina svar alltid ifrågasätts, då andra svar alltid gotas utan tvekan.
av Marbas
CarMan skrev:
Luthor skrev:
jag hade inga problam med blazern, ljusen kom under 140cm vilket var gränsen om jag mins rätt.

fins många fieros som får underkänt när dom byter blinkes då man efter bytet inte kan betrakte blinkersen i rät vinkel.

dagljus ska sitta innom et vist område på bilen. det får inte sitta utanför så är det inte godtjänt.

jag förstår inte varför alla mina svar alltid ifrågasätts, då andra svar alltid gotas utan tvekan.
Jag tror på dig CarMan! Hur belysning på bilen ska vara är reglerat i lagen. Om t.ex. blinkersen är för vita kommer man få anmärkning på besiktningen. Ett annat exempel är att man vid import av äldre bilar måste sätta dit sidoblinkers om det inte finns. Alltså, CarMan har rätt i det här!
av Luthor
CarMan skrev:
Luthor skrev:

Har inget personligt emot dig CarMan, men vad jag säger i denna tråd är att man får åka omkring i dagsljus med bara dimljusen tända, under förutsättning att de lyser tillräckligt för att uppmärksamma andra bilister... Sedan undrade jag bara vem som gett dig ovanstående riktlinjer då det inte står ett ord om dem i Trafikförordningen, åter igen inget påhopp utan bara en fråga då jag är nyfiken?
av Luthor
Blev så jäkla nyfiken så jag kunde tyvärr inte vänta på ditt svar CarMan, hittade Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar där det som jag undrade (och CarMan visste) står definerat klart och tydligt:
Dimstrålkastare

Övergripande krav

43 § Bil får ha två dimstrålkastare som avger vitt eller gult ljus.

44 § Dimstrålkastare skall

1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/762/EEG (se 2 kap. 28 §), eller

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 19.

Installationskrav

45 § Dimstrålkastares placering i sidled får vara högst 400 mm.

Detta krav gäller inte bil av 1986 eller tidigare års modell om sådan bil är utrustad med främre positionslyktor som är placerade i sidled enligt gällande krav för positionslykta.

46 § Dimstrålkastares placering i höjdled får vara lägst 250 mm. Ingen del av dimstrålkastarens lysande yta får vara placerad på högre höjd över marken än den översta delen av den lysande ytan på fordonets huvudstrålkastare för halvljus.

47 § Dimstrålkastares geometriska synbarhet skall vara 5° uppåt och 5° nedåt samt 45° utåt och 10° inåt.

48 § Dimstrålkastares infästningsanordning skall medge noggrann inställning av strålkastaren.

Dimstrålkastare skall vara så monterad att inställningen inte nämnvärt påverkas vid ett normalt handhavande av fordonet och att påtagliga vibrationer inte uppkommer under normala körförhållanden.

Dimstrålkastare skall vara så inställd att – sett i de utgående ljusstrålarnas riktning och mätt i ett vertikalt plan vinkelrätt mot fordonets längdaxel – övre gräns mellan belyst och inte belyst yta är horisontell och är belägen ca 2 % av avståndet mellan strålkastaren och mätskärmen lägre än horisontalplanet genom strålkastarens centrum.
P.S. Innebär ju att trådskaparen och andra Volvoägare kan åka omkring med sina dimljus tända i dagsljus då de gott och väl ligger inom ramen för ovanstående... D.S.
av söder
Mycket snack om dimljus!!
Är det ingen som har en smart ide om kopplingen tex.ett växlande relä för att skifta mellan halvljus och dimljus,skulle det ge felkoder??
av poan
vad jag kan se av svaren, så är frågan fortfarande klarställd. Frågan var i vad mån dimljusen kan och får användas som varselljus. "Luthor" har föredömligt klarat ut hur dimljusen skall vara beskaffade, men det hjälper ingen. Frågan är hur dimljusen skall monteras eller är monterade för att uppfylla kraven på varselljus.

Varsellykta
Övergripande krav
57 § Bil får ha två varsellyktor som avger vitt eller gult ljus framåt.
Ljuset från varsellykta skall ha sådan ljusstyrka att det vid dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.
58 § Varsellykta på bil av 1984 eller senare års modell skall
1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 87, eller
2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhets-verket.
Installationskrav
59 § Varsellyktas placering i sidled på bil av 1979 eller se-nare års modell får vara högst 400 mm. Avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.
60 § Varsellyktas placering i höjdled får vara lägst 500 mm och högst 1 500 mm. På fordon av 1985 eller tidigare års modell får varsellykta placeras lägst 250 mm.
61 § Varsellyktas geometriska synbarhet på bil av 1979 eller senare års modell skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80 utåt och 80 inåt.
136
VVFS 2003:22
62 § Varsellykta
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lyk-ta,
2. får kombineras med annan lykta eller strålkastare,
3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare och annan lykta än körriktningsvisare.
63 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser.
Anslutning av varsellykta skall vara så utförd att den inte orsakar nämnvärt spänningsfall i bilens elektriska system när bilens hel- eller halvljus används. När sådant ljus inte används får dock anslutningen orsaka ett spänningsfall av högst 1,0 V.

P-O
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]