Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uffeason
Hoppas nu verkstan löser det hel som de brukar. Tycker dock inte verkstan skall behöva ägna sig åt att fixa fel som fabrik släppt iväg...
Användarvisningsbild
av Truls
Triste greier.

Er det ikke på tide at dere svensker tar tilbake arvegodset?

Både Volvo og Saab har lange stolte tradisjoner i å bygge gode solide biler. Stå på!!
av caradioa
Ingen jefla Ford på min gård!!!!
av Foffa
uffeason skrev:Eftger att nu genomlevt 2 år med massa bekymmer genom ägande av en XC90 D5 -04, så bestämdes att utbyte skulle ske till en ny -07a.
Igår hämtades min nya bil hem. En XC90 D5 summum med allsköns options på. Första känslan var att denna bilen kändes bättre hopskruvad och allmännt förtroendegivande. Äntligen skulle man få en Volvo som kanske bara skall besöka verkstad när det är service.

Idag så tog hustrun bilen för en shoppingtur. Efter 3 mil så börjar motor och växellåda bete sig allt annat än normalt. Serv.erfordras lyser det i färddatorn och orange lampa går därfefter in rött läge.
Bil är inlämnad hos Volvohandlare som förvisso skötte sig klanderfritt genom att omgående låna ut annan bil. På måndag får de väl börja reaparera den HELT NYA bilen.

Frågan är dock; VAD ÄR DET FÖR MISERABEL KVALITET PÅ VOLVOS BILAR?

Med denna bristfälliga kvalitetssäkring från Volvos sida återstår inget annat än att se om köp kan återgå och börja kika efter annat märke.
Att köpa en bil för mer än 500 tkr som sedan lägger av efter 3 mil är inte på några sätt acceptabelt.
Väldigt tråkigt att höra att du har haft så mycke problem med dina XC90...

Har själv en XC90 D5 -06 som gått 3000 mil nu utan ett ända problem. Första servicen är gjord och ingenting att notera där. Bilen går som en dröm.

Men jag lider med dig, en ny bil ska det ju inte vara några fel på. Hoppas det löser sig.
av para
Har också haft "tur" med mina bilar. Första XC90:n köpte jag december-2002, (en av de första som levererades) och den hade jag i nästan 2år utan ett enda fel. Visserligen kallades den in en gång för diverse uppdateringar men då var det bra ordnat med lånebil osv.
Min 06:a har jag haft lite över ett år nu även den nästan felfri. En styrled byttes i samband med första servicen dock men det var inget jag hade märkt.
Har också haft 2 nya V70, en 01a och en 05a, och enda felet här var ett lås som byttes på 01:an.
av uffeason
Nu är åter XC90n återbördad och fixad. Ett kontaktstycke till en av spridarna var inte riktigt monterat från fabrik!!!
Min förhoppning är nu att fortsättningen med bilen skall fungera bättre och jag kan bli lika nöjd med kvaliteten som jag är med bilen i övrigt.
av Kena
Detta är väl ett enkelt sätt av Ford att äta upp en av sina "konkurrenter". Köp upp ett företag som traditionellt tillverkar en bra produkt, slimma tillverkningen så det inte finns tid/ork för kvalitetkontroll. Bilen säljs sedan halvfärdigt konstruerad/byggd som premium och den stackars konsumenten slänger upp dyra pengar på en kvalitets bil. När så konsumenten kör bilen över tröskeln till bilaffären halveras värdet och problemen kan börja. Man känner sej lurad och lovar sej själv dyrt och heligt aldrig mer. Volvo är inte ensam om detta fenomen utan det verkar gälla de flesta europeiska märkena om man läser vad som skrevs ovan.
av Marbas
Kena skrev:Detta är väl ett enkelt sätt av Ford att äta upp en av sina "konkurrenter". Köp upp ett företag som traditionellt tillverkar en bra produkt, slimma tillverkningen så det inte finns tid/ork för kvalitetkontroll. Bilen säljs sedan halvfärdigt konstruerad/byggd som premium och den stackars konsumenten slänger upp dyra pengar på en kvalitets bil. När så konsumenten kör bilen över tröskeln till bilaffären halveras värdet och problemen kan börja. Man känner sej lurad och lovar sej själv dyrt och heligt aldrig mer. Volvo är inte ensam om detta fenomen utan det verkar gälla de flesta europeiska märkena om man läser vad som skrevs ovan.
Jag tror inte det har med att Ford har köpt upp Volvo, utan ska man överleva som biltillverkare idag så måste man spara på utgifterna, och då blir det givetvis kvaliteten som drabbas. Detta gäller inte bara bilindustrin utan generellt för all tillverkning. Se bara på t.ex. TV apparater som förr i tiden kunde hålla i ett halvt sekel, och idag går de sönder efter ett par år. Ett annat exemepel är SonyEricsson som säger själva att deras telefoner är gjorda för att hålla i ca två år.

Alltså, Ford är nog inte den stora boven här utan snarare klimatet inom bilindustrin, och pressen från andra tillverkare.
av Kena
Ja vi konsumenter är bra dumma. Snacka om att vi går på köpköp reklam. Påminner mej om en gammal slogan "flest grejjer när man dör vinner"
Användarvisningsbild
av Mr H
Marbas skrev:
Kena skrev:Detta är väl ett enkelt sätt av Ford att äta upp en av sina "konkurrenter". Köp upp ett företag som traditionellt tillverkar en bra produkt, slimma tillverkningen så det inte finns tid/ork för kvalitetkontroll. Bilen säljs sedan halvfärdigt konstruerad/byggd som premium och den stackars konsumenten slänger upp dyra pengar på en kvalitets bil. När så konsumenten kör bilen över tröskeln till bilaffären halveras värdet och problemen kan börja. Man känner sej lurad och lovar sej själv dyrt och heligt aldrig mer. Volvo är inte ensam om detta fenomen utan det verkar gälla de flesta europeiska märkena om man läser vad som skrevs ovan.
Jag tror inte det har med att Ford har köpt upp Volvo, utan ska man överleva som biltillverkare idag så måste man spara på utgifterna, och då blir det givetvis kvaliteten som drabbas. Detta gäller inte bara bilindustrin utan generellt för all tillverkning. Se bara på t.ex. TV apparater som förr i tiden kunde hålla i ett halvt sekel, och idag går de sönder efter ett par år. Ett annat exemepel är SonyEricsson som säger själva att deras telefoner är gjorda för att hålla i ca två år.

Alltså, Ford är nog inte den stora boven här utan snarare klimatet inom bilindustrin, och pressen från andra tillverkare.
Om jag inte har helt fel för mig så är det så att Volvo är det enda av Fordkoncernes olika bilmärken som genererar vinst. Knappas troligt att dom är intresserade av att den "mjölkkossan" krachar. Det vi inom produktionen nu upplever, och som jag skrev om tidigare i tråden, är nog mest en sorts kulturkrock mellan Fords (amerikanskt) sätt att tänka och det sätt som Volvo har. Den stora utmaningen för både oss och Ford är ju att hitta ett arbetssätt som fungerar, för båda parter. Men just nu är det ingen dans på rosor vare sig att bygga volvobilar eller att arbeta inom bilindustrin.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]