Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Midnightoil
Det är väl lite mer..mjukvaruppladdningar,kontroll av styrning,framvagn, kontroll av drivaxlar/ spel, kontroll av kylsystem, kontroll av bakvagn/slitage.....
av MickeM
6 liter olja +filter för 300kr är nog möjligt om man letar runt på nätbutiker och nyttjar tillfälliga rabatter mm. Olja i stora dunkar till fleta byten tex.

Men "över disk" får man räkna med runt 6-700kr. (Tex Biltema eller liknande)

Över disk på Volvo snackar vi över 1000kr för bara oljan. Kanske 200kr för filtret.

Men resterande 1300kr är bra timpeng.

Service och eftermarknad är marginalförstärkaren för alla biltillverkare.

Mjukvaru-uppdateringar var länge sedan till dessa gamla Volvos.
av Andreas12
MickeM skrev:6 liter olja +filter för 300kr är nog möjligt om man letar runt på nätbutiker och nyttjar tillfälliga rabatter mm. Olja i stora dunkar till fleta byten tex.

Men "över disk" får man räkna med runt 6-700kr. (Tex Biltema eller liknande)

Över disk på Volvo snackar vi över 1000kr för bara oljan. Kanske 200kr för filtret.

Men resterande 1300kr är bra timpeng.

Service och eftermarknad är marginalförstärkaren för alla biltillverkare.

Mjukvaru-uppdateringar var länge sedan till dessa gamla Volvos.
Hmm du har rätt, glömmer ibland att man e lite bortskämd..kostar mig mellan 250-300 kr för olja o filter men ja det köps in i väldigt stor mängd samt att det är b4 klass.
av Midnightoil
Men om dom inte gör några uppdateringar då kan man ju göra den själv! Då kan man ju göra rent vevhusventilationen också tänkte jag. För då river man tråget o så eller?
av panth0n
Lite sent svar kanske, men att byta tändstift och "serva" bilen med olja + filter är skitlätt, speciellt om man kan byta länkarmar, spindlar och styrleder. Krävs en domkraft och ett par hylsor m. spärrskaft. Eventuellt ett oljefilteravdragarverktyg (som följer med bilen livet ut). Det är lätt att spara pengar på service :)
av Midnightoil
Alla svar är välkomna. Har inte hunnit beställa delar. Jag har fastnat i att hålla på o leta. Det finns så otroligt många nätbutiker, o det är inte lätt att hitta allt hos en o samma. Tänkte beställa allt från en o samma, kanske man minskar fraktkostnaden. Men jag har bestämt mig för att göra oljebyte, tändstift, alla filter, vevhusventilation. Sen blir det väl länkarm, dämpare o fjädrar, men då undrar jag vad mer man behöver, o det är det som jag inte vet. Måste skaffa en Haynes bok men de verkar bara gå o beställa på nätet numera! Också ska byta skivor o belägg, styrled, stabilasatorstag,spindelled.
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]