Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper
Hej!

Om jag inte minns fel så är OBD2(OBD-II), en krav i USA för att lagra felkoder om avgasrening m.m. fungerar alltså inte på typer av fel tex trasig klimatsensor m.m.

Den lagrar också när felet uppkom och när man senast släckt "check engine" lampan... Det är alltså inte bara att åka in till besiktningen i USA strax efter man släckt lampan. Det syns när den senast är nollad och har det gått för kort tid så blir det ombesiktning...

Detta är väl ett sätt att komma åt sådana som försöker enkla trix(K-sprit, m.m.?) för att få igenom bilen genmom besiktningen och sedan skita i konsekvenserna... OBD2 gäller iofs bara nyare bilmodeller, men dem blir väl gamla dem också.

Mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
Jesper skrev:Hej!

Om jag inte minns fel så är OBD2(OBD-II), en krav i USA för att lagra felkoder om avgasrening m.m. fungerar alltså inte på typer av fel tex trasig klimatsensor m.m.

Den lagrar också när felet uppkom och när man senast släckt "check engine" lampan... Det är alltså inte bara att åka in till besiktningen i USA strax efter man släckt lampan. Det syns när den senast är nollad och har det gått för kort tid så blir det ombesiktning...

Detta är väl ett sätt att komma åt sådana som försöker enkla trix(K-sprit, m.m.?) för att få igenom bilen genmom besiktningen och sedan skita i konsekvenserna... OBD2 gäller iofs bara nyare bilmodeller, men dem blir väl gamla dem också.

Mvh
Jaha och? Jag var inne o fixade felet dagen inan besiktingen, får man inte göra det? Nu to ja ett exempel.
Men du förstår hur ja menar?
av Jesper
Jaha och? Jag var inne o fixade felet dagen inan besiktingen, får man inte göra det? Nu to ja ett exempel.
Enligt vad jag förstår så går ju inte det då... Tanken är att man skall haft en minsta tillåten gångtid på motorn för att se att felet verkligen är avhjälpt...
Användarvisningsbild
av greeeken
Jesper skrev:
Enligt vad jag förstår så går ju inte det då... Tanken är att man skall haft en minsta tillåten gångtid på motorn för att se att felet verkligen är avhjälpt...
Tycker det är löjligt.
Ska bilprovningen börja bestämma nu när vi får serva våra bilar med mera.
Så man får körförbud bara för att bilen var på en sådan service dagen innan.
Löjligt att dom ska försöka bestämma sådant.
Användarvisningsbild
av Loner
Ja det skall bli intressant att se vart detta leder..

För som tidigare nämnts i tråden, varför åka till SBP när ens egen versktad kan göra allt dom gör och en massa till.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Loner skrev:Ja det skall bli intressant att se vart detta leder..

För som tidigare nämnts i tråden, varför åka till SBP när ens egen versktad kan göra allt dom gör och en massa till.

/L
En tanke bara, sen regeringsskiftet så har det ju pratats om att avmonopolisera sbp, de kanske känner sig tvugna att kunna konkurrera med vanliga verkstäder och detta är ett steg på den vägen?

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag kan ju bara säga att det inte alls är nån förändring mot idag!
OBD2 felkoder är en standard & det kan endast vara dessa dom är intresserade av.
om en bil har problem med avgasreningen så sätts en OBD2 felkod & desutom tänds en lampa på instrumentpanelen. Sedan länge kollar bilprovningen om lampan funkar & att den inte indikerar att nått fel finns på avgasreningen.

nu är det ju ganska enkelt att fuska med lampan, så att läsa ut själva felkoderna är ju betydligt bättre varjant av vad dom redan kollar.

det krävs ingen kalibrering o sånt som nån nämde. dom det blir heller inga fel bara för att nån givare är gammal. är givaren felaktig så har bilens system bestämt när den är hel & när den är trasig & det är det man går efter
av Frigge
CarMan skrev:Jag kan ju bara säga att det inte alls är nån förändring mot idag!
OBD2 felkoder är en standard & det kan endast vara dessa dom är intresserade av.
om en bil har problem med avgasreningen så sätts en OBD2 felkod & desutom tänds en lampa på instrumentpanelen. Sedan länge kollar bilprovningen om lampan funkar & att den inte indikerar att nått fel finns på avgasreningen.

nu är det ju ganska enkelt att fuska med lampan, så att läsa ut själva felkoderna är ju betydligt bättre varjant av vad dom redan kollar.

det krävs ingen kalibrering o sånt som nån nämde. dom det blir heller inga fel bara för att nån givare är gammal. är givaren felaktig så har bilens system bestämt när den är hel & när den är trasig & det är det man går efter
Precis.
Kanske är det bara ett sätt att kolla systemet istället för att titta på en lampa som skulle kunna vara kopplad för att slockna efter start.
Har själv praktiserat på bilprovningen när ett klockrent fall av omkopplad lampa kom in för efterkontroll, besikningsgubbarna misstänkte fusk men kunde INGENTING göra, nu kan dom lösa av systemet som är lite svårare att manipulera istället.

Läste i ett nyhetsbrev från Bilprovningen att dom kommer bli mycket tuffare vad gäller eftermonterade Xenonljus oxå, dom kommer testa den automatiska höjdjusteringen och kolla om bilen är typad med Xenon eller inte :lol:
av zenobia
VolvoB20 skrev: -Möjlighet för polis/myndighet att stänga ned fordonet "remote"
Volvos VolvoOnCall gör i princip redan detta. Dom kan remote öppna bilen och avlyssna vad som sägs i kupén om dom vill.
Att stänga av bilen remote går säkerligen redan idag, om inte annat så är det nog ingen större programvaruändring som behövs.
Dessutom är det en ny generation av VolvoOnCall på gång som skall vara mer EU-anpassad.
Men som alla så glatt säger... har du inget att dölja så finns det ingen anledning till oro.....
Användarvisningsbild
av cycler
Frigge skrev:Läste i ett nyhetsbrev från Bilprovningen att dom kommer bli mycket tuffare vad gäller eftermonterade Xenonljus oxå, dom kommer testa den automatiska höjdjusteringen och kolla om bilen är typad med Xenon eller inte :lol:
Visserligen gillar jag inte Xenon..... men varför kan man inte eftermontera dessa och få det godkänt???

Obegripligt....

/C

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]