Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MickeM skrev: tis 26 feb 2019, 10:27
PROPRIVAT skrev: mån 25 feb 2019, 23:09 Oki sorry :-) nej var dom Felkoderna jag fick kollat lite nu var olja på cyl 2 och 3 på stiften pluss dom båda tändspolarna var helt kladdiga med olja
Är du säker på att det var OLJA på stiften?
Dom är säkert sura av bensin.

Byt plats på tändspolarna, så flyttar sig nog misständningarna, ska du se.
Då får du inhandla två nya tändspolar.
Jag förstår vad du menar med byta plats på tändspolarna ;-)
Men bara så ingen missförstår så förtydligar jag det om det är ok för dig micke.

Byta plats på tändspolarna gör man genom att ta loss hela tändspolen både från tändstiftet och från tändmodulen och sätta den någon annanstans.
En kund tog spolen från cyl 2 och satte den på cyl 3 direkt vilket resulterade i felaktig gnista och självklart misständer motorn då gnistan kommer exempelvis när cylindern är på väg upp för att kasta ut avgaser (avgastakten) istället för att gnistan ska komma vid (komprisionstakten) .
En annan hade lyckats med samma sak på en 850 där tändkablarna var lika långa. Han hade blandat dom hej vilt och det tog några timmars felsökning innan jag kom fram till att kablarna satt fel. Det var såna gamla tändspolar med bultar och kablarna till dessa var lika långa
Men motorn går riktigt nu, eller Hur?

Du har ju kört den med misständningar. Katen är full av oförbränt bensin.
Att den misständer först, är inte helt märkligt heller.

Kör den några mil, så den blir genomvarm.
Buskör inte. Låt den bli varm av vanlig körning.

Men går inte motorn bra, är det ännu nått knas.

Röken är förväntad. Säkert stank också, som ska försvinna när den blir varm.

När bilen är helt genomvarm, kan du busköra lite med Fullgasaccelerationer, där omgivning, lagar och trafik tillåter.
Detta för att verkligen bränna ren katalysatorn.
Nu är tändspolarna bytta och tändstift 3ans cylinder får gnista och bensin men går inte på den ingen skillnad när man kopplar ur den ??
Går som den ska när man kör något litet ryck ibland. Bytt lambdan till en ny bytt vvt enheten gick lite bättre då förra ägaren har bytt kam och vattenpump för ca 500mil sedan kan det vara något ?
Funkade Som den skulle efter jag bytt delarna i ca 1 dygn enda felkoder som finns är lambda och random missfire, lambda koden försvann inte efter byte kan det vara kamremmen som inte är helt rätt? På tomgång tuffar han från avgasröret plus misständer men inte när man kör?? :-)

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]