Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
StefanN skrev:Den bilen är det tyvärr bara skrota.
Tyvärr är det nog så.
Kostnaden för att få detta fixat överstiger nog värdet på så gammal S80.

Men något måste ha hänt den bilen. Kraftig kemikalie eller grov karossskada som lagats mycket bristfälligt.
Jag har aldrig sett en (nutida) Volvo så rostig däruppe.
Faktiskt aldrig ens rost med svets behov på S80, S60 eller V70N.
På dragkrokarna kanske. Inte karossen.

Detta var nästan i klass med -80tals 4wd Toyota Tercel'ar jag hade förr, och dom rostade något kopiöst.
av LaRy
Min 12 år gamla S80 har inte en tillstymmelse till rost. Endast den berömda ärgade listen från framruta over tak som ger bubblor i listens lack. S80 tillhör den generation av bilar som förmodligen hade tidernas bästa rostskydd, både bra galvad plåt och vax. Annat är det nuförtiden när vaxet nästan utgått och plastkåpor döljer verkligheten.

Min gissning är att denna bil körts konstant på grus/leriga vägar som kletat igen hjulhusen med tjockt lager av lera. Ägaren har troligtvis aldrig spolat rent i hjulhuset.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Har sett flera S60 och S80 med samma rostproblem, Det står en beigemetallic S60 2003? på Sollentuna bildemontering just med kraftigt sönderrostat fjäderbenstorn.
Rosten i Volvos P2 fjäderbenstorn kommer underifrån och plåten kan se frisk ut på ovansidan men trycker men med en mejsel på sidan går det ofta igenom, Det finns i princip inget rostskydd alls på undersidan vid fjäderbenslagringen.

https://youtu.be/a3gNNboxytg

Nu är det hög tid för mig att byta […]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]