Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
Jag bytte mitt B4 lock förra Onsdagen (7/2) de kollade mjukvaruversionen (hade den senaste) samt att de bytte olja i automaten igen (bytte vid 8000 mil) och passade på att byta igen nu vid 9500 mil.

Lådan växlar mycket bättre. Men har fortfarande lite slirningar kvar. Plus att den tvekar lite vid snabb gas. Jag vet inte om det skall vara så på den modellen eller om det är nåt fel. Tex om man kör i 90-100km/h och trycker på gasen så tvekar den.. och sen BRÖÖÖL :) (BSR avgas)

Jag har inte kört så många P2 bilar med automat. Testat en V70R -04 och den lådan var mycket trevligare (automat). Klart, den var ju 2 år nyare. De kanske har bytt en del hårdvara i den.

Bytte övre motorfästet i förrgår till den nya modellen. Det gjorde en del skillnad mot klonket som fanns förrut. Det gamla fästet hade ju spruckit. Så det är ju inte så konstigt.. Det nya ser mycket bättre ut (konstruktionsmässigt)

Eller så är man för känslig :)
Användarvisningsbild
av EjS
_Rick_ skrev:Jag bytte mitt B4 lock förra Onsdagen (7/2) de kollade mjukvaruversionen (hade den senaste) samt att de bytte olja i automaten igen (bytte vid 8000 mil) och passade på att byta igen nu vid 9500 mil.

Lådan växlar mycket bättre. Men har fortfarande lite slirningar kvar. Plus att den tvekar lite vid snabb gas. Jag vet inte om det skall vara så på den modellen eller om det är nåt fel. Tex om man kör i 90-100km/h och trycker på gasen så tvekar den.. och sen BRÖÖÖL :) (BSR avgas)

Jag har inte kört så många P2 bilar med automat. Testat en V70R -04 och den lådan var mycket trevligare (automat). Klart, den var ju 2 år nyare. De kanske har bytt en del hårdvara i den.

Bytte övre motorfästet i förrgår till den nya modellen. Det gjorde en del skillnad mot klonket som fanns förrut. Det gamla fästet hade ju spruckit. Så det är ju inte så konstigt.. Det nya ser mycket bättre ut (konstruktionsmässigt)

Eller så är man för känslig :)
Hej - tack för input. Ett par frågar:
1. Vad kostar ett oljabyte på Volvo verkstad. Funderar själv på detta vid nästa service i april? Det låter inte som lång tid du har haft oljan. Vadför detta när nu Volvo säger att oljan hållar hela bilens livstid?

2. Jag har kört en del P2 och även nya S80 med 6-stegs automat. P2 byter lite långsamt - helt rätt. Så är det tydligen :) Nya 6-stegs är något snabbare - men faktisk växlar den iblannd för mycket i V8:an där man ju har mycket vridmoment och inte förvänter ett bröl varje gång man gasar lite. Helt annan hardware :)
Tryckar jag lite vid 90-100 km/h i min P2 byter den nästan direkt i 4:an - kick down till 3:an tar lite tid - men inte mer än att man krockar med framförvarande bil om man gör det lite tidigare före motkörande bil har passerat för att kompensera för fördröjningen. Gör inte det.

3. Vad kostar det att byta motorfästet och vad är symptomen? Jag har en knäppljud i rattet vid start från låg hastighet men enligt andra postings här är det troligen något glapp i styrkolumnen. Jag tänker att få det fixat vid nästa service.

VH
P.S. Du säger du har lite slirningar kvar. Hur ofta och i vilka fall??? Du har en 2002 - vet du om du har första låda (AW-50 tror jag) eller den nästa (AW-55 tror jag den heter)....?
LED - bländande halvljus

på tiden

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]