Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
VArt hittar jag Castrol R-Tec
Närmsta macken eller antar att Bilia säljer?
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack jbl för ett mycket uttömande svar!

Jag använder Shell Helix Ultra (helsyntet) 5W-40 som är klassad A3/B3/B4-98. Den borde väl uppfylla alla de krav som ställs!? Mer än så borde man väl inte behöva, även om det säkert finns de oljor som i allafall i teorin skulle kunna vara bättre. Jag byter olja var 1000:e mil.

/Martin
av jbl
Hej Martin,

Ja Shells 5W40 duger mycket bra.

Greeken,

R-tec oljan kan köpas ifrån Mekonomen eller hos vissa Volvo verkstäder.

Mekonomen är billigare på R-tec än vad Volvo tar för den här i Uppsala.

Mekonomen 177kr/liter mot Volvo 191kr/liter.

En annan grej med R-tec är att den inte har högsta API klassningen SM utan API SL.

Generellt kan man säga att en olja med samma basolja som är klassad SM är bättre än en som är klassad SL.

Men R-tec är absolut en mycket bra olja för motorer som är anpassade för en sådan lågfriktionsolja. I Volvos fall från och med 2005.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ni som vet, hur många liter behövs det?
Användarvisningsbild
av camaro69
jbl

Proffsigt och snyggt förklarat.

Tack för det.

:D
Användarvisningsbild
av MartinS
greeeken skrev:Ni som vet, hur många liter behövs det?
5 liter hamnar precis under mitten på oljestickan.

/Martin
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Undrar om Mobils helsyntetiska olja är i klass med Castrol som verkar vara "top of the line" oljan när man läser ovanstående inlägg.

Är det lika viktigt att köra på helsyntet om man har en V70 Bi-Fuel 2003? Med tanke på att det bara är 144 hästar.....så det blir ju inte någon "T5" körning precis....

Anledningen att jag frågar om Mobil oljan är att Jag & frun brukar dra till Gekås i Ullared ett par gånger per år & de har riktigt bra priser på Mobil helsyntet....(de har höjt priserna lite men ligger fortfarande lågt). Så, när man ändå är där så kan de ju vara idé att bunkra upp....
av erikeriksson
Hej, tror att Mobils helsyntet olja är en mycket bra olja, vissa volvoverkstäder använder den isf Castrol om jag fattat rätt.
av Daddan
Det är väl fortfarande kvalitetsklassen som är viktigast? Sen om det står Biltema på flaskan eller Statoil kan väl inte göra så stor skillnad, Biltema gör ju inte oljan själva? Eller spelar det roll? Jbl vet ju en del om detta.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Det är ju just det....en kompis sade/hävdade att " det spelar ingen roll vilket märke det är"... castrol, biltema eller noname tjosan....så länge det är helsyntet.

Är det verkligen en väsentlig skillnad på kvaliteten på oljan beroende på vilket märke det är?

Jag är väl medveten om att man för det mesta får vad man pröjsar för....men det skulle i alla fall vara intressant att veta hur stor skillnad det är.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Trevligt, finns det nya armaturer att köpa tr[…]

Det är ju ändå en ganska sansad […]

Felande låskista, vanligt problem på d[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har köpt nytt spackel och gjorde om det f[…]