Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tach
Kan bara säga att min soppa förbrukning gick upp istället för ner, men f*n så mycket roligare bil blev den i alla fall ..
av jbl
Min erfarenhet är att förbrukningen är densamma i dom intervallena.

Möjligen så tog min T5:a något mindre när man körde fortare i jämn fart som 140-150km/h.
Användarvisningsbild
av Mr 76
Har också funderingar på att trimma med BSR:s PPC steg 1!!!

Jag har bara lite frågor:

Hur är det att trimma en V70N-01 2,4T som har automat-låda?

Håller lådan för PPC steg 1 (ca 250 hkr) och motorn för detta?
Om man kör med original avgassystem finns det risk att motorn går för varmt?

Är det några här som har trimmat och som kör med automat?

Jag bor i Växjö och kan ju självklart fråga BSR. Men ni på detta forumet har ju mer erfarenhet av Volvo än vad BSR har därför frågar jag er.......

Tacksam för svar!!!!
av JK24T
Har kört ca 60000km nu med PPC St1 på en S60 2.4T och har bara lovord.

Jag har Automat, GT-lådan och allt funkar bra men... du ska köra vettigt och inte stampa gasen i botten vid varje rödljus. Lite sunt förnuft så funkar det bra, dessutom så är det ju lådan som styr vridet vid lägre växlar och enl. BSR så ska det inte vara någon risk.
Max fart spärren är borta och jag har kört i 265km/h enl. mätaren :)
200+ håller du enkeltt på halgas efter chippningen, väldigt avslappat :)

Min motor har klarat sig utan problem, har dessutom avläst 1,13Bar laddtryck vid enstaka tillfällen.
Går varmt, gääler endast vud bankörning, kan ju knappast hålla fullgas hela tiden.
Problemet är in hkr utan vridmomentet, enl. Volvo så ska lådan klara 400Nm och steg 1 ger 410Nm... max.

Tror nog knutar och drivaxlar mår sämst vid för hård körning ,en det gäller ju både automat och manuell.

Ta ett snack med grabbarna i Växjö, dom vet vad dom talar om, mycket duktiga.

- Johan
Användarvisningsbild
av jakobsson
Satt oxå och kollade på ppc trim. Verkar grymt smidigt.

Är det någon som provat steg 1 resp steg 2 och jämfört?

Tror jag klarar mig med steg 1 men har man väl börjat så kommer väl dom där små fula hornen i pannan....

Mycke vill ha mer!!
av jbl
Steg 2 via BSR innebär bara sportavgas halvsats med steg 1 mjukvara vilket borde vara bättre att ha då man sänker mot trycket. Dvs det blir inte lika varmt då avgaserna evakueras bättre.
Användarvisningsbild
av jakobsson
okej, trodde det va en annan version av ppc´n men om jag uppattade det hela rätt så är steg 2= steg 1 ppc +halvsystem.

Gick upp kl 3 i morse så jag kanske ska lägga mig och vila knoppen lite.

E lite trött..
Användarvisningsbild
av jakobsson
Pratade med en arbetskollega på jobbet och han sa att BSR har "lyckosiffror" gällande sina uppgraderingar. Att man ex inte får den effekt som dom utlovar.

Säg tex steg 1 till V70N-02 2.4T. Där säger dom att man får 252HK och 410nm

Han tipsade om Auto tech som hade ett steg 1 för runt 5000:- och det skulle ge 240hk och 400nm tror jag det va.

Jag bara undrar om det är någon som mätt upp det hela eller har något tips om vad man ska välja.
Användarvisningsbild
av Loner
Du får nog samma effekt, oavsett BSR eller A-tech, dom mäter bara olika..

A-tech verkar ju billigare så....
Användarvisningsbild
av jakobsson
Ja det kanske inte är någon skillnad. Frågan är bara vilket som är driftsäkrast? Men det ska väl inte vara för stor skillnad heller kanske.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]