Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Bilen ska klara korta körningar den är ju inte från 1978. Det är ju något som är fel. Det kanske finns felkoder som man måste läsa med volvospecifik felkodsläsare. Har du använt auktoriserad Volvo verkstad eller oberoende verkstad?

Gällande vevaxel sensorn bör bilen kunna köra enbart på kamaxelsensorn men i limp home mode dvs begränsad effekt.
Användarvisningsbild
av andreasp
MackeTurbo skrev: sön 20 jan 2019, 09:00 Jag byggde ett trippelgarage ute hos farsan gött som fan att ha alla bilar inne. Sen får man även plats med massa tysköl. Motorvärmare och en kupévärmare så det blir rejält varmt. Har du ström?
Jag har ström. Batteriladdaren ligger på. Men ska jag verkligen hålla på såhär? Motorvärmare, kupévärmare, batteriladdare. Hade en V70 -06 2.0 innan jag bytte till denna. Den startade i alla väder. Stod alltid ute. Det måste vara nåt fel som frasse4 skriver.
av MickeM
frasse4 skrev: sön 20 jan 2019, 07:21 Bilen ska klara korta körningar den är ju inte från 1978. Det är ju något som är fel. Det kanske finns felkoder som man måste läsa med volvospecifik felkodsläsare. Har du använt auktoriserad Volvo verkstad eller oberoende verkstad?

Gällande vevaxel sensorn bör bilen kunna köra enbart på kamaxelsensorn men i limp home mode dvs begränsad effekt.
Bilar från 1978 klarar kortkörningar mycket bättre än moderna lågfriktionsmotorer som t,o,m tappar komp om dom surar det minsta.
Ang vevaxelsensorn så är jag tämligen säker på att den går i nödläge och rättar sig efter kamaxelsensorn om signalen försvinner under färd. Är den knas vid start är den nog död. Samma sak med kamaxelsensorn.

Men TS kan ha annat fel, helt klart.

Endast kortkörningar, dessutom vintertid, kan ju i längden ge adaptioner som är åt he.
Efter 30 min har man inte ens värmt upp oljan ordentligt, så det är ingen "riktig uppvärmning" på något vis.
Men idel 30 min åkturer skulle inte ge bekymmer alls. Det jag menar är att om kortkörningarna är orsaken, så behöver den nog bli RIKTIGT varm för att adaptera sig och bränna bort ev bensin i motoroljan. 60 min minst.

Katalysatorn tar väldigt mycket stryk av för mycket kortkörningar.
Även motoroljan måste bytas betydligt oftare, och bilens egen servicevarning fungerar inte rätt i sådana fall.
Inget av det sistnämnda är ju orsaken till problemet just nu, men TS bör veta.
Användarvisningsbild
av andreasp
MickeM skrev: sön 20 jan 2019, 10:10
frasse4 skrev: sön 20 jan 2019, 07:21 Bilen ska klara korta körningar den är ju inte från 1978. Det är ju något som är fel. Det kanske finns felkoder som man måste läsa med volvospecifik felkodsläsare. Har du använt auktoriserad Volvo verkstad eller oberoende verkstad?

Bilar från 1978 klarar kortkörningar mycket bättre än moderna lågfriktionsmotorer som t,o,m tappar komp om dom surar det minsta.
Ang vevaxelsensorn så är jag tämligen säker på att den går i nödläge och rättar sig efter kamaxelsensorn om signalen försvinner under färd. Är den knas vid start är den nog död. Samma sak med kamaxelsensorn.

Men TS kan ha annat fel, helt klart.

Endast kortkörningar, dessutom vintertid, kan ju i längden ge adaptioner som är åt he.
Efter 30 min har man inte ens värmt upp oljan ordentligt, så det är ingen "riktig uppvärmning" på något vis.
Men idel 30 min åkturer skulle inte ge bekymmer alls. Det jag menar är att om kortkörningarna är orsaken, så behöver den nog bli RIKTIGT varm för att adaptera sig och bränna bort ev bensin i motoroljan. 60 min minst.

Katalysatorn tar väldigt mycket stryk av för mycket kortkörningar.
Även motoroljan måste bytas betydligt oftare, och bilens egen servicevarning fungerar inte rätt i sådana fall.
Inget av det sistnämnda är ju orsaken till problemet just nu, men TS bör veta.
Tack för ditt inlägg. Jag får fortsätta fundera. Ska prata med Volvo imorgon tänkte jag.
Användarvisningsbild
av andreasp
Hittade något här: viewtopic.php?f=16&t=27143&start=40 - samma med mig att fläkten går igång för fullt. Dock var tempgivaren korrekt.

Har bilen inne på verkstan och troligen är det korrupt mjukvara i styrenheten. I deras lösningsbank med historiska fel så är detta det mest vanliga tydligen. Det är Mekonomens analys iaf och nu ska jag vidare till Volvo som ska kolla mjukvara. Får hoppas detta hjälper.
Användarvisningsbild
av andreasp
Uppdateringar här.
Verkstan menar att den har varit sur och jävligt. Dom har kört den ordentligt och den verkar funka bra. Luktade jävligt under tiden. Startade i morse utan problem i -6 grader.

Automatare som jag försöker köra snålt. Inte ofta den är över 2500 varv... Då vet man det.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]