Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bra ide med att radera SAS-koden. Det får jag testa om jag får tillgång till någon med VIDA..
Under tidan har jag följt delar av testschemat Zuckus länkade till.
Jag har spänning ut från säkring 23 i REM som går till DEM.
Nästa steg är att mäta i kontakten till DEM för att utesluta kablaget, men det får vänta tills jag hinner hissa bilen...
Är det spänning i kontakten är det fel på DEM enligt schemat, risken är nog stor att det är så och det är dyrt vad jag förstår...
jagälskarpv skrev:Är det spänning i kontakten är det fel på DEM enligt schemat, risken är nog stor att det är så och det är dyrt vad jag förstår...
Mja, inte helt gratis nej.

Bildelsbasen verkar ligga runt 5-6000.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... nhet/Alla/

Xemodex reparerar också:
https://xemodex.com/us/product/differen ... 749-10-20/

Huruvida det är värt det är ju upp till var och en att bedöma - själv åker jag 2-hjulsdrivet i min XC70 sedan en tid tillbaka då AOC pumpen inte funkar.
jagälskarpv skrev: ons 12 dec 2018, 22:49 Bra ide med att radera SAS-koden. Det får jag testa om jag får tillgång till någon med VIDA..
Under tidan har jag följt delar av testschemat Zuckus länkade till.
Jag har spänning ut från säkring 23 i REM som går till DEM.
Nästa steg är att mäta i kontakten till DEM för att utesluta kablaget, men det får vänta tills jag hinner hissa bilen...
Är det spänning i kontakten är det fel på DEM enligt schemat, risken är nog stor att det är så och det är dyrt vad jag förstår...
Du behöver inte ha just VIDA specifikt för att kunna radera felkoder, det räcker med en läsare som läser lite djupare än dom allra simplaste läsarna. Många hyfsat seriösa mindre verkstäder (icke volvo specifika sådana) bör kunna hjälpa dig med saken utan att det ska kosta dig 750kr varje gång.
Tror tom att Biltema har en läsare som kan läsa och radera felkoder för just den här sektionen av moduler och som inte heller kostar multum.
En sån läsare från Biltema kanske skulle vara nått att investera i för dig, du kan då läsa felkoder+radera precis när du vill och utan att behöva åka iväg eller nått.
Tack för tipsen! Jag har en för enkel OBD-läsare och får nog investera lite för att komma djupare, det vore användbart, alt någon snikvariant av VIDA då det bara är en massa volvo i stallet just nu som har diverse åkommor av och till...Har någon itemnr för OBD-läsare som klarar att cleara SAS-koden är jag tacksam för info!
MickeM skrev:Denna läser/släcker koder i alla system i en 2006 års Volvo.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000036593

Men är felet permanent kommer koden igen omedelbart, oavsett vilken läsare du använder.
Fast för runt 1000:- får man en fungerande DiCE med VIDA från E-bay, tror jag betalade 1200:- för min och den var hemma på 3-4 dagar från UK...
Zuckuss skrev: tor 13 dec 2018, 13:16
MickeM skrev:Denna läser/släcker koder i alla system i en 2006 års Volvo.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000036593

Men är felet permanent kommer koden igen omedelbart, oavsett vilken läsare du använder.
Fast för runt 1000:- får man en fungerande DiCE med VIDA från E-bay, tror jag betalade 1200:- för min och den var hemma på 3-4 dagar från UK...
Javisst!
Man kan få VIDA med en dice för under 1000kr på Ebay.
Billigast, men bara OM man redan har en fungerande laptop, dessutom med VIDA kompatibel mjukvara liggandes.
Annars måste man skaffa det också, och då drar pengarna iväg.
Det är sällan plug and play, utan kräver ofta lite bökande och kunnande för att få den att funka också.
Annars skulle inte tråden "Mini recention av Kina-DICE" vara +200 sidor lång, tex.
Det är heller inte enda "hur-får-jag-min-DICE-att-fungera?" tråd.

Jag har själv bökat med en VIDA och DICE hos en bekant.
Kopiöst bra.... när den fungerade....

Är det endast felkoder man är i behov av är det enklare med handhållen scanner.

Men en fungerande DICE är bäst, och kan göra mest.
Inget snack om det.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det