Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1282196
Du får ingen felkod om spjället släpper från axeln. Då går ju servomotorn dit den ska, och att inte själva spjället följde med fattar inte CCM.
Så sofistikerad är den inte.
#1282205
Jag hör ju att spjälen ändras.?

Om det är ratten som man ändrar värmen skulle jag inte fått fel kod då?

Varför får jag värme på vänster när man säker på höger?

Behöver man åka till Volvo å byta den eller kan jag göra de SJ med vida?

Om de är att värmerglaset har fansnat på nån temp kan man fixa de ?

Snurrar jag på den så ändrar den på displejen.
av Knatch
#1282210
Det lutar nu ännu mer åt luftstyrningen och dess motorer. Nånting är fel där. Och varför de blåser på fel ställe tyder ju bara på att det felar nånstans där. Dom här systemen förstår inte mer än det som dom programmerats med, dvs att när du ställer reglaget på säg 24grader. Så ska styrningen flyttas bla bla många grader åt höger exempelvis. Hur den flyttas sker ju med en liten motor där programmeraren har räknat att motorn måste gå i 2 sekunder för att flytta styrningen. Då går det en signal från klimatsystemet till den lilla motorn som sätter igång den i 2 sekunder och stannar sedan. Lossnar kugghjulet från motorns axel så kommer motorn fortfarande att gå 2 sekunder precis som den programmerats men kruxet är att det sitter ingen vakt (sensor) som är programmerad att kontrollera ifall styrningen har flyttats dit den ska eller inte. Hade det funnits så hade du fått felkod på att luftstyrningen är i fel läge exempelvis.
Förstår du hur jag menar? Det är med detta i åtanke som du ska felsöka.
#1282246
Oki jag hör å känner hur han ändra spjälen

Ändrar jag till kalt så hör jag hur han ändrar samma om jag sätter varmt

Om det vore de så borde jag ej känna å höra hur det ändras . Kollar jag på vida så värkar det som att motorerna sitter på spjälen utan armar.

Men det är prisis som de har fasnat typ på 18grader på vänster ändrar jag till lo så hör jag hur det ändras där i det blåser kallt
Ändrar jag till hi så ändras de igen då blåser de halv kallt. Det skulle de ej göra om de va nåt fel där
av Knatch
#1282288
Det är svårt och nästan omöjligt att höra om kuggarna är slut. Så det du hör kan vara motorn som rör sig men kuggarna får inget grepp om varandra för att flytta själva röret och står och tuggar istället.
Jag hittar iallafall ingen annan förklaring
av Knatch
#1283010
lundsbrunn skrev: mån 26 nov 2018, 11:10 Kan de vara värmeväxlaren?
Är du ute efter att reparera bilen?
värmen kommer på ena sidan men inte den andra. Båda sidorna delar på samma värmepaket och värmesystem och det är luftslussar som styr luften åt olika håll. Dom i sin tur regleras av motorer vilka dom sitter på precis som jag och flera här har förklarat. Hade det kommit varmluft ibland från nån sida så hade man kunnat misstänka att det är stopp i värmepaketet eller nåt annat. Men när ärmen kommer som vanligt på en sida men inte på den andra så kan man utesluta fel i själva värmesystemet och istället fokusera på systemet som styr luften

Oseriöst skrivet tycker jag. Det är ju […]

Det är förmodligen ev SV lampa. Den finn[…]

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]