Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad är det för årsmodell? Inte helt självklart att det finns ny mjukvara för en äldre bil.

Angående sakfrågan så hade jag bytt olja själv bara om det inte var viktigt med stämpeln. De lägre priserna låter annars ganska normala.
SBergdahl skrev:Vad är det för årsmodell? Inte helt självklart att det finns ny mjukvara för en äldre bil.

Angående sakfrågan så hade jag bytt olja själv bara om det inte var viktigt med stämpeln. De lägre priserna låter annars ganska normala.
2008 årsmodell.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

av MickeM
Knappast nån mer mjukvaruuppgradering på dom här gamla modellerna som är 11år eller mer.

Byta bromsvätska varannat år är att ta i, men är det aldrig gjort finns nog behov.

Men det kan du göra själv tids nog.

Byt olja o filter nu. Det är viktigast, även om oljan inte tar direkt skåda av att stå.

Så 400mil samt ett års stillestånd är inte servicekrisande.
Se över bromsarna är nog viktigare isf beroende på hur den stått.
En bil mår aldrig bra över att stå, men HUR den står är avgörande för "mindre bra" eller "direkt skadligt".
Har en bil få mil efter att ha använts ett år så har den med mycket stor sannolikhet haft mycket kortkörningar. Det sliter mer på oljan än långkörningar -- och då behöver den bytas även om milintervallet inte uppnåtts.

Har bilen haft en långkörning på 400 mil och sedan stått stilla på ett bra ställe i ett år så behöver oljan tekniskt sätt inte bytas -- men naturligvis skadar det inte att byta olja.

Jag hade också varit mer orolig över bromsar och annat som kan ha kärvat då det inte använts på ett år.
Perra83 skrev:Vad är det för årsmodell på bilen?
Inte ens säkert att det finns nya mjukvaror.
Bromsvätskan hade jag definitivt bytt själv.
brandten skrev:2008 årsmodell.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Jag avbokade tiden hos Bilia och tar servicen senare.
Ska försöka släcka lampan men alla felkoder som lästes ut ur bilprovningens E-diagnos (se separat tråd) hade också varit nice att nolla och se vad som kommer tillbaka.

Volvo S80 / 2.4D / 163HK / Automat / Diesel / 2008 modell

MacTheZipper skrev:Servicelampan kan du släcka själv väldigt enkelt :) bara följ denna videon så löser du det.

Om du tycker att du har svampiga bromsar så kan det vara idé att byta vätska men annars tycker jag inte du behöver göra det just nu utan det kan du göra när du gör nästa service om du vill det.
Funkar inte. Ser inte likadant ut och funktionen triggas inte. Jag har en -08

Volvo S80 / 2.4D / 163HK / Automat / Diesel / 2008 modell

Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]