Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det kan helt enkelt vara så att oljan du har i nu har starkare rengöringsmedel än det som använts tidigare och att den då lossat på gammal skit. Men då är det också lämpligt med ett byte så att du sköljer ur den skiten. Med nästan ett år sen sist är det ändå dags.

Vevhusventilationen är jobbigt att komma åt men en snabb diagnos är lätt att ställa med en handske eller påse över oljepåfyllning respektive sticka och se om det är undertryck som det ska vara.
av Andreas12
Jag hade bytt verkstad direkt..
Ha ha skölja ut viktiga delar...
Problemet om du sköljer är att koks lossnar o sätter igen silen till oljepumpen..därför bör man rensa den .
Hade kollat vevhusvent men gissar på att du har koks vid skrapringen på kolvarna o då kryper olja igenom o bränns.
Det är en av följderna med koks.
Att den är sliten på dom milen är ett skämt.
Däremot att man ej reagerar när det ser ut så vid oljebyte är skrämmande.
Man kan använda olja för diesel, ska vara mer tvättmedel i den .
Testa wd40 metoden om du vill veta om oljan siprar mellan kolvarna..
Wd40 metoden bygger på att man fyller cylindrar med wd40, försvinner det fyller man på tills det rensat o håller tätt.
av snowman
Ja, just nu vill jag börja på en låg nivå och se vad det kan ge mig, särskilt när en verkstad har starkt avrått mig från att göra någon form av intern motortvätt på den.

Har fått ett annat tips att fylla på med motorolja och 1 dl växelådeolja, denna olja ska ha högre rengöringsförmåga. Efter detta kör man 25-50 mil med bilen sen byter man olja och filter.

Kan tillägga att vi kör främst korta sträckor med bilen, ca 8-10 km inkl en bit motorväg. Då och då kör vi längre sträckor med den men det blir allt färre sådana.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Med ett sådant körmönster kan det vara lämpligt med kortare intervaller. men 1000 mil borde inte vara några större konstigheter även då så länge ett par resor är någon timme eller mer så att fukt kokas ur.

Hade det varit min bil hade jag nöjt mig med ett oljebyte nu direkr och sedan hållit span på utseende och nivå. Planerat för ett byte till om ett par hundra mil beroende på hur snabbt den nya oljan smutsas. Och kolla undertrycket i vevhusventilationen. Övertryck leder lätt till läckage.
av Andreas12
Den går bra..magnatec har en förmåga att framkalla lite ventilläte ibland men funkar helt ok.
Töm oljan när motorn är riktigt varm så får du ut så mycket som möjligt
av Bmw535
Som audi. Longlife olja som ställer till det. Byt till en olja enligt spec i boken, biltemas funkar hur bra som helst. Den är så billig så byt vid 750 mil.
av MickeM
Service enl bok är faktiskt för sällan om man kör mycket kortkörningar.
Vevhusventilationen är en servicepunkt och ska bytas. Jag kan inte intervallen men turbos brukar få problem runt 20-25,000mil om den inte utförts.
En engångshandske tätt över oljepåfyllningen avslöjar under eller övertryck när motorn går.
Det ska vara undertryck och aldrig övertryck.
Då är det isf dags pronto!
Bensinpriser v2

Womens From Your City - No Selfie - Anonymous Casu[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?