Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Halva felkoderna saknas ju.
Dvs vilken styrenhet det rör sig om.

Om vi ju GISSAR att första felkoden är "BCM 0109" så pekar det på SAS. Dvs styrvinkelgivaren innanför ratten.
Om vi också GISSAR att andra felkoden är "SAS 000 E" så pekar det på samma sak.

Men eftersom felkoderna inte är kompletta vilken styrehet, är det svårt att veta exakt.
Här har jag gissat.
Fler alternativ finns. ....
av klacken
Hade datorn med när jag var och körde och hade nolla koden, styvinkelsensorn visade ok tills jag svängde mycket och då kom felmeddelande tillbaka och står styvinkelsensor fel.
Så verkar nog vara den som felar.
av soscar
Jag hade nog inte köpt en privat, om inte priset var riktigt fördelaktigt. Vi köpte vår XC70 -06 2011 och den hade då gått 11000 mil. Motorn var bytt vid 8000 mil, likväl som Haldexen. Vid köpet gjorde jag en lista på felaktigheter som skulle åtgärdas före bilen hämtades. Dessa reparationer kostade tydligen 65000 kr, enligt grannen som arbetade hos Volvohandlaren.
Utöver det har vi nog lagt minst 60-70000 kr i reparationer under de 7 år vi haft bilen, utöver vanliga servicekostnader. Igår gick ett vevlager och jag överväger nu om man ska köpa en beg. motor, eller renovera. Bilen är fantastiskt bra för övrigt och man får nog välja mellan kostnaden att reparera, eller ta värdeminskningen på en ny bil.
Här är en kort lista på det som är utbytt: länkarmar, stötdämpare, bromsskivor, hjullager, tankgivare, virvelspjäll, lyftare, spridare, kontakter, generator, något bränslerör, ett rör för turbon, krängningshämmare, kupéfläkt, vindruta, xenon lamphus båda sidor, bakrutetorkarmotor, flexplattan mellan motor och växellåda, fjädrar, samt säkert något som jag glömt och utöver det vanlig service, underhåll och byte av slitagedelar.
Bensinpriser v2

Womens From Your City - No Selfie - Anonymous Casu[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?