Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Brainded skrev:
Marbas skrev:Så, då har man fått tummarna ur och blåst lite rent. Var inte så svårt faktikst (om jag nu fattade rätt). Dock så tror jag inte det hjälpte (kanske inte fattade rätt ändå...).

När jag bromsar och svänger vänster samtidigt så går ABSn in. Behöver inte bromsa så hårt. Om jag gör samma sak fast svänger åt höger så går ABSn <b>inte</b> in. Kan man utifrån detta säga att det är någon givare som är trasig, eller kan det ha att göra med glappet i den vänstra länkarmen?

Visst kan jag lämna in bilen till volvo, men om det bara är någon givare som är fel kan jag ju lika gärna byta den själv (jag är smålänning!) Vad kostar en givare, kanske idé att byta båda två fram (känns som det är någon av dem som är kass)?
Aha, det uppstår bara när du svänger? Då ber jag om ursäkt för mitt felaktiga tips.

Nu låter det ju snarare som att någon givare är glapp / har glappkontakt.

Innan jag kom på att blåsa rent kransarna så mätte jag upp givarna med en multimeter. Normalt sett så går det inte att mäta direkt på givaren utan du måste följa sladden och mäta i första kontaktstycket. Då detta var på min saab så kan jag tyvärr inte tala om vart kontakterna sitter på din bil.

På Saaben skulle givarna ge ett värde på 1100 +- 300ohm om dom var hela.

Antar att givare är standardkomponenter mellan biltillverkare så det bör ju vara samma siffror på din, någon här kan säkert både berätta vilka värden som gäller och vart du hittar kontaktstyckena.

Känner du att detta blev överkurs så lämna in bilen, den där typen av fel kommer du aldrig genom besiktningen med!

/Anders
Tackar för infon, ska kolla närmare på motståndet i givarna. Står nog lite i Haynes rep. bok.

Med tanke på besiktning, det var <i>efter</i> besiktningen som problemet uppstod. Innan dess funkade allt helt ok. Kan man inte debitera dem för att de tagit sönder min ABS :) ?
Användarvisningsbild
av greeeken
Marbas skrev:
Brainded skrev:
Marbas skrev:Så, då har man fått tummarna ur och blåst lite rent. Var inte så svårt faktikst (om jag nu fattade rätt). Dock så tror jag inte det hjälpte (kanske inte fattade rätt ändå...).

När jag bromsar och svänger vänster samtidigt så går ABSn in. Behöver inte bromsa så hårt. Om jag gör samma sak fast svänger åt höger så går ABSn <b>inte</b> in. Kan man utifrån detta säga att det är någon givare som är trasig, eller kan det ha att göra med glappet i den vänstra länkarmen?

Visst kan jag lämna in bilen till volvo, men om det bara är någon givare som är fel kan jag ju lika gärna byta den själv (jag är smålänning!) Vad kostar en givare, kanske idé att byta båda två fram (känns som det är någon av dem som är kass)?
Aha, det uppstår bara när du svänger? Då ber jag om ursäkt för mitt felaktiga tips.

Nu låter det ju snarare som att någon givare är glapp / har glappkontakt.

Innan jag kom på att blåsa rent kransarna så mätte jag upp givarna med en multimeter. Normalt sett så går det inte att mäta direkt på givaren utan du måste följa sladden och mäta i första kontaktstycket. Då detta var på min saab så kan jag tyvärr inte tala om vart kontakterna sitter på din bil.

På Saaben skulle givarna ge ett värde på 1100 +- 300ohm om dom var hela.

Antar att givare är standardkomponenter mellan biltillverkare så det bör ju vara samma siffror på din, någon här kan säkert både berätta vilka värden som gäller och vart du hittar kontaktstyckena.

Känner du att detta blev överkurs så lämna in bilen, den där typen av fel kommer du aldrig genom besiktningen med!

/Anders
Tackar för infon, ska kolla närmare på motståndet i givarna. Står nog lite i Haynes rep. bok.

Med tanke på besiktning, det var <i>efter</i> besiktningen som problemet uppstod. Innan dess funkade allt helt ok. Kan man inte debitera dem för att de tagit sönder min ABS :) ?
Skratt ja försök debitera dom du.
Men är en givare trasig så äre väll inte så stort, ta o byt ut den själv.
Tycker inte att man kan klaga på dålig kvalite.
Har inte hört ofta att abs givarna går sönder på Volvo.
På andra märken som tex BMW är det ett mer elelr mindre standarfel som bara Kommer hända inte Kanske komemr hända.
av Marbas
greeeken skrev: Skratt ja försök debitera dom du.
Men är en givare trasig så äre väll inte så stort, ta o byt ut den själv.
Tycker inte att man kan klaga på dålig kvalite.
Har inte hört ofta att abs givarna går sönder på Volvo.
På andra märken som tex BMW är det ett mer elelr mindre standarfel som bara Kommer hända inte Kanske komemr hända.
Så där ja! Nu har bilen varit på verkstaden, och gissa vad? Egentligen borde jag inte stå för kostnaden! Problemet med ABS:n visade sig vara en felmonterad drivaxel. Det saknades en bult på drivaxeln vänster fram, och när drivaxeln kunde glida lite i sidled så kunde inte hastighetsgivaren/ABS givaren i hjulet detektera hjulrörelsen korrekt. Bulten som ska sitta där har glömts att sättas dit när kopplingen byttes på bilen för några månader sedan...

Kostnaden för felsök, reparation och material blev ändå inte så mycket att det är lönt att orda om (det var en annan verkstad som bytte kopplingen) - 447:-.

Så camaro69, nu behöver du inte vara orolig för att möta mig ute på vägarna... :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
Härligt Marbas.

Väl mött på vägen. :wink:

:D

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]

Populärt att säga 100 mil per tank, men […]

Blankt papper :party:

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]