- fre 27 jul 2018, 15:16
mikethebikepike skrev: Har du några tips vid fjäderbyte? Av det jag hittat på youtube och andra sajter så verkar det gå relativt bra att byta ut dem utan att använda fjäderspännare.Trots att jag haft ner mina bakfjädrar en 3-4 gånger så sviker minnet. Men jag har för mig att när jag bytte till sänkfjädrar så räckte det med att släppa länkarmen/nedre fjäderkoppen i den inre änden. Likaså när jag sen satte tillbaka originalfjädrarna och upptäckte att de var för mjuka. Sedan har jag för mig att det var svårare att få dit de nya vanliga fjädrarna, just för att de är högre och/eller hårdare. Jag vill tro att jag använde enkla fjäderspännare, men att de blev problematiskt då de inte fick plats. Samt en domkraft för att pressa upp länkarmen och få i bulten. Observera dock risken för att hela bilen lyfter från pallbocken. Alltså, kontentan är att det inte är någon raketforskning att byta fjädrar bak - lyft, palla upp, av med hjul, ev. spänn ihop fjädern, lossa länkarmen i ena änden, lirka ut fjädern och omvänt vid montering, men det kan vara lite knöligt att få tillbaka länkarmen med fjädern på rätt plats. Men är ni två som hjälps åt så har jag svårt att se att ni misslyckas :)
Skruva aldrig på tom mage...

- By KnotVillage