- sön 22 jul 2018, 19:41
Okej. Nu har ju inte jag vida så att jag kan kolla. Dock borde ju motorlampan tändas om den skulle gå knasigt kan man tycka?
Moderator: Moderatorer
Jonas_latt skrev:Jag glömde en gång vrida vvt drevet och bilen blev svin slö.. Nollade allt igen och ställde om drevet sen gick den som vanligt igen.Jag var ute och kollade igen och mitt vevaxeldrev har bara en markering precis som i Haynes-boken.
Men det e lite klurigt att ställa drevet. Du kan inte bara ställa efter markeringarna.
drlecter skrev: ↑mån 23 jul 2018, 10:12 Enligt vida ska man vrida runt motorn medurs tills markeringarna stämmer, eller åtminstone stämmer någorlunda. Sedan vrider man motorn medurs en kvarts varv extra. Sedan vrider man motorn MOTURS tillbaka en kvarts varv. Detta för att vvt-enheterna ska vara "nollade" .Jag brukar göra egna markeringar på kamdreven, veven ställs enligt markering. Jag tror att många missar detta, att vrida motorn MOTURS för att vvt-enheter ska vara i ändläget så att säga.Så länge alla markeringar stämmer borde man rimligtvis kunna göra den manövern efter bytet lika gärna som före. Remmen ligger ju förhoppningsvis på samma ställe som den gamla på alla drev..
Enligt Vida ska man göra så. Och så har jag gjort, funkar fint.
Jag har även låst motor med tolkar i samband med att jag bytte vvt-enheter som läckte olja. Låser man kammarna med tolk och ställer in vvt- enheterna blir det ju förstås perfekt inställt. Men tolk behövs inte när man bara byter kamrem.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

drlecter skrev: ↑mån 23 jul 2018, 10:12 Enligt vida ska man vrida runt motorn medurs tills markeringarna stämmer, eller åtminstone stämmer någorlunda. Sedan vrider man motorn medurs en kvarts varv extra. Sedan vrider man motorn MOTURS tillbaka en kvarts varv. Detta för att vvt-enheterna ska vara "nollade" .Jag testade detta men det blev ingen skillnad.
Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]