Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
Nu har jag kollat på alla YouTube-klipp som finns om Volvos VVT men jag förstår fortfarande inte hur det kan bli fel så länge alla tre markeringarna stämmer, jag har ju inte lossat VVT-dreven?

Verktyget jag länkade till ska inte behövas vid ett kamremsbyte, det används när man tar bort och monterar VVT-dreven.

Edit: Jag tror jag vet vad felet är, det är ju två markeringar på vevaxeln och markeringen på blocket ska vara mellan dessa två, jag har nog siktat in en av dessa markeringar mot blocket. :oops:
av Jonas_latt
Jag glömde en gång vrida vvt drevet och bilen blev svin slö.. Nollade allt igen och ställde om drevet sen gick den som vanligt igen.

Men det e lite klurigt att ställa drevet. Du kan inte bara ställa efter markeringarna.
Användarvisningsbild
av 144
Jonas_latt skrev:Jag glömde en gång vrida vvt drevet och bilen blev svin slö.. Nollade allt igen och ställde om drevet sen gick den som vanligt igen.

Men det e lite klurigt att ställa drevet. Du kan inte bara ställa efter markeringarna.
Jag var ute och kollade igen och mitt vevaxeldrev har bara en markering precis som i Haynes-boken.

Hur menar du att man ska vrida drevet, alltså så att markeringarna inte stämmer?
Jag har sett flera klipp där folk byter kamrem och ingen har sagt nånting om detta utan går enbart på markeringarna.

Även mina kamdrev är märkta med färg men dessa markeringar stämmer med originalmarkeringarna.
Användarvisningsbild
av drlecter
Enligt vida ska man vrida runt motorn medurs tills markeringarna stämmer, eller åtminstone stämmer någorlunda. Sedan vrider man motorn medurs en kvarts varv extra. Sedan vrider man motorn MOTURS tillbaka en kvarts varv. Detta för att vvt-enheterna ska vara "nollade" .Jag brukar göra egna markeringar på kamdreven, veven ställs enligt markering. Jag tror att många missar detta, att vrida motorn MOTURS för att vvt-enheter ska vara i ändläget så att säga.
Enligt Vida ska man göra så. Och så har jag gjort, funkar fint.
Jag har även låst motor med tolkar i samband med att jag bytte vvt-enheter som läckte olja. Låser man kammarna med tolk och ställer in vvt- enheterna blir det ju förstås perfekt inställt. Men tolk behövs inte när man bara byter kamrem.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av SBergdahl
drlecter skrev: mån 23 jul 2018, 10:12 Enligt vida ska man vrida runt motorn medurs tills markeringarna stämmer, eller åtminstone stämmer någorlunda. Sedan vrider man motorn medurs en kvarts varv extra. Sedan vrider man motorn MOTURS tillbaka en kvarts varv. Detta för att vvt-enheterna ska vara "nollade" .Jag brukar göra egna markeringar på kamdreven, veven ställs enligt markering. Jag tror att många missar detta, att vrida motorn MOTURS för att vvt-enheter ska vara i ändläget så att säga.
Enligt Vida ska man göra så. Och så har jag gjort, funkar fint.
Jag har även låst motor med tolkar i samband med att jag bytte vvt-enheter som läckte olja. Låser man kammarna med tolk och ställer in vvt- enheterna blir det ju förstås perfekt inställt. Men tolk behövs inte när man bara byter kamrem.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Så länge alla markeringar stämmer borde man rimligtvis kunna göra den manövern efter bytet lika gärna som före. Remmen ligger ju förhoppningsvis på samma ställe som den gamla på alla drev..
Användarvisningsbild
av sweddan
Jo, men funderar på om jag inte ska skaffa mig en kamremstolk. Låsa kammarna i bak (finns det markeringar där?) ställa dreven efter markeringarna fram och dra tillbaka vvt-drevet. Är jag fel ute?
Användarvisningsbild
av 144
drlecter skrev: mån 23 jul 2018, 10:12 Enligt vida ska man vrida runt motorn medurs tills markeringarna stämmer, eller åtminstone stämmer någorlunda. Sedan vrider man motorn medurs en kvarts varv extra. Sedan vrider man motorn MOTURS tillbaka en kvarts varv. Detta för att vvt-enheterna ska vara "nollade" .
Jag testade detta men det blev ingen skillnad.
Alla markeringarna stämmer och jag hissade bara upp hjulet och hade i fyran och drog runt motorn med hjulet. En kvarts varv på motorn ger ju 1/8 varv på kammarna men det var motorn som skulle vridas 1/4 varv?

Kan man inte bara dra runt motorn ett helt varv moturs för att vara säker på att de är nollade?

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]