Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CANBus
Japp min står i garage(20 C) när jag inte använder den, alltid kör jag in den i garaget oavsett om det gäller 5 minuter mellan körtillfällena.
sen har jag en pendlarbil från och till jobbet.
Om jag åker och handlar på ICA Maxi med bilen en längre stund så är det väldigt svårt att koppla in en motorvärmare, och det gäller nog oavsett vem du frågar..
Nu har visserligen min bil (den som står i garaget) motorvärmare,men det hör igentligen inte hit, uppfyller tillbehören alla kriterier för en viss människa så kan man ju knappast kalla den osmart om han väljer att inte installera en del tillbehör.
Användarvisningsbild
av Brainy
RoadKiller skrev:
CANBus skrev:Den som har bilen i 25 graders värme i garaget då?, han är heller inte så smart då om han inte har en motorvärmare menar du?
Jag anser inte att det har med intelligens att göra om man väljer att montera en motorvärmare eller inte, det har ju snarare med behovet att göra.
precis som alla andra tillbehör.
Jaa, på ett sätt har du rätt där (är inte 25 onödigt varmt) men du menar då att din bil alltid står i garaget om du inte kör med den. När du är på jobbet?? När du besöker någon m.m.

Självklart har det inte med intelligensnivå att göra men om man inte tar motorvärmare så tycker jag att men varit osmart. Jag menar, om man köper en bil för 200.000:- eller vad den billigaste nu kostar, så att lägga till 1500(?) för motorvärmare verkar ju väldigt onödigt. För alla är vi väl rädd om bilen? Slitaget på motor minskar och vem vill inte sätta sig i en varm bil.
sensommaren kom det ett ruskigt bra erbjudande för volvoanställda, vilket resulterade i kärran i signaturen. Detta erbjudande hade ej motorvärmare och ville man ändra specifikationen för att ha även motorvärmare så hade bilen kostat mer än 50 000kr till. (har för mig att det var omkring 80k).

Som jag ser det hade man då varit dum om man valt till motorvärmare. Sen är det väl upp till var och en att eftermontera värmare. När den står i garage med 15grader och knappast kommer behållas mer än 3år så ser inte jag riktigt behovet att göra det.

/Anders
av OrsonGbg
Sen har ju inte alla ett uttag i anslutning till parkeringen heller. Själv har jag vare sig motor eller kupevärmare, men å andra sidan har jag ju heller ingen kontakt vid parkeringen så det är ju skit sak samma.

Bensinvärmare däremot, det hade varit najs (D)
av Marbas
Jag har bränslevärmare, och då är det ju korkat att sätta dit eldriven motorvärmare...
Användarvisningsbild
av cycler
Även om man hade haft nytta av motorvärmare så är det inte säkert det finns eluttag där man skall använda bilen.
Varför då ha motorvärmare??

I och med att det är blockvärmare numera (väl) så är det ingen konst att montera.

/C
av CANBus
nej precis, nu börjar det visa sig tydligare att vi alla fungerar olika och det finns bilar i den svenska markanden som inte har motorvärmare, det är inget konstigt med det, så är det, ett tillval man själv väljer att installera.
av S.t.r.a.n.D
Bensinvärmare eller eldriven motorvärmare, skit samma, det är ju uppvärmning av bilen vi snackar om, jag iaf. Det är ju inte så att det är just motorvärmaren jag diggar utan det är ju uppvärmning av bilen jag vill ha, spela roll på vilket sätt.

CANBus: Okej, det är jättebra att du kör in bilen trots att du ska använda den igen efter 5min, inte för att den hinner kallna så pass mycket på den tiden. Men du skriver att du har en pandlarbil till jobbet, hur är det med den då?? Och sen angående ICA så självklart finns det ju inga stolpar där men jag antar att du har så pass långt dit att bilen hinner komma upp i rätt temp. och jag tror inte du handlar så länge att den hinner bli kall (så pass kall att det kallas kallstart).

Brainded: Det där du skrev hör ju direkt inte hit (ta det inte på fel sätt, inget negativt) . Jag antar att du menar följande: Ni volvoanställda fick ett ebrjudande på en bil som inte hade motorvärmare som tillval. Och om ni hade velat ha motorvärmare så hade ni varit tvungen att skippa erbjudandet och köpa bilen på "vanligt sätt" och då hade den bilen med samma utrustning + motorvärmare kostat 80 000:- mer än om ni tagit erbjudandet. Har jag förstått det rätt då??
Kan ju lova att alla i världen tagit erbjudandet och sen köpt motorvärmaren löst (kostar inte mer än 1-2k) istället för att betala 80 000:- om man nu vill ha en motorvärmare. Annars verkar det ju konstigt.

cycler: Så du skaffar ingen motorvärmare därför att du antar att det ändå inte finns uttag där du står??

På dom flesta ställen jag står finns det då stolpar att stoppa i motorvärmaren i (kanske har med geografin att göra) och jag använder den så ofta jag kan. Hemma, jobbet, när man hälsar på nån m.m. Givetvis finns det inte på ICA utanför vissa affärer men hur länge står man där, inte speciellt länge. Parkeringshusen i stan har iaf uttag.
Det är ju tur att alla tycker olika och i det här fallet beror det nog rätt mycket på var man bor. Ni kanske inte vaknar upp så ofta en tisdag morgon och det är -30 grader och bilen står ute. Då hade ni nog önskat att ni haft ett kärnkraftverk i bilen.
Jaja, vad säger ni, ska vi sluta förstöra tråden nu för buuyuu och ta resten via PM om det var något mer.
Användarvisningsbild
av Brainy
Roadkiller: det hör väl i allra högsta grad hit? det förklarar varför kärran i signaturen rullar utan motorvärmare. Hade det gått att få från fabrik för rimlig kostnad så kan jag lova att den hade det. Det var bara en anledning, andra har fört upp fler.

/Anders
av S.t.r.a.n.D
Brainded skrev:Roadkiller: det hör väl i allra högsta grad hit? det förklarar varför kärran i signaturen rullar utan motorvärmare. Hade det gått att få från fabrik för rimlig kostnad så kan jag lova att den hade det. Det var bara en anledning, andra har fört upp fler.

/Anders
Men det var ju endast p.g.a erbjudandet det blev dyrare. Skulle inte tro att en motorvärmare kostar 80 000:- som tillval om jag går dit imorgon och beställer en bil. Alltså var det endast p.g.a det där erbjudandet ni volvoanställda fått där den inte ingick. För oss andra är den inte så dyr.
av CANBus
nu kör jag ju inte med min "garagebil" på vintern så jag behöver inte oroa mig så mycket om värmen i bilen.
pendlarbilen går ändå,även om det är kallt, det slitaget som sker är ju försumbart,eller så pass att jag iaf inte bryr mig om nästa ägare, varför skulle jag? det är ju inte så att bilen går sönder efter 1 vinter utan motorvärmare, eller att motorns livslängd blir 1 vecka.
visst slits det men inget jag direkt sitter och funderar på..när leasing tiden går ut, hamnar den inte hos mig.

Jag gillar att inredning inte är lika mycket […]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Beställt hem olja för ett "mellan[…]

Utrustningslista Volvo 2019-2023?

Hej Har suttit och försökt hitta en li[…]