Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Falconblå skrev: tor 21 jun 2018, 22:20 Jag skulle hellre ha köpt en Subaru för dem pengarna eller en Toyota Rav4 men det är jag...
Egentligen har du säkert rätt i det, Subaru ska ju vara bland de mer driftsäkra... Men vi lyckades köpa oss en Subaru Outback för 8 år sedan som var ett (av få?) måndagsexemplar och vi är fortfarande rätt brända efter den upplevelsen. När topplocket gick på den efter att vi då redan hade lagat den för över 60 000 (bl a bytt motor och koppling) så sa vi aldrig mer och skaffade oss en gammal men fungerande V70 istället. SUV:ar i vår prisklass brukar inte ha en skön förarmiljö och för litet bagageutrymme - men vi har dock inte kollat jättemycket på den typen av bilar, så vi kanske har fått fel för oss?
Ja just ja - en motorfråga. Har jag fattat det rätt om att det finns två motoralternativ? 2,4T och 2,5T? Vad är vitsen med en så liten volymskillnad/hästkraftsskillnad? Hur mycket skiljer det när det kommer till körkänsla?
CiA skrev: sön 24 jun 2018, 11:01 Ja just ja - en motorfråga. Har jag fattat det rätt om att det finns två motoralternativ? 2,4T och 2,5T? Vad är vitsen med en så liten volymskillnad/hästkraftsskillnad? Hur mycket skiljer det när det kommer till körkänsla?
Det är väldigt stor skillnad i körkänsla. Jag är osäker på om det ens skiljer i volym men den nyare 2.5 är mycket trevligare.
Ser ut som 2.4an ersattes av 2.5an. Så det var nog mest nån streamlining med andra modeller.

Bra sida:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Ser att haldex kom -03..

"2003 års modell av V70 introducerade fyrhjulsdrift från Haldex, kombinerat med antingen den nya 2.5T bensinmotorn på 210 hk (som ersätter 2.4T) eller nya D5-motorn på 163 hk."

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

CiA skrev: sön 24 jun 2018, 11:04
SBergdahl skrev: sön 24 jun 2018, 11:02 Det är väldigt stor skillnad i körkänsla. Jag är osäker på om det ens skiljer i volym men den nyare 2.5 är mycket trevligare.
Nyare skrev du? Från vilken årsmodell kom 2,5?
-04 på V70. Lite tidigare på XC tror jag. De där extra 10 hästkrafterna upplevs som mer och den drar bättre hela vägen från botten tycker jag. Särskilt med automaten eftersom man då kan utnyttja motorns fulla vridmoment redan vid krypkörning där det går tungt t ex uppför.
pinussen skrev: sön 24 jun 2018, 11:05 Ser ut som 2.4an ersattes av 2.5an. Så det var nog mest nån streamlining med andra modeller.

Bra sida:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Ser att haldex kom -03..

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Tack! Som jag tolkar tabellen på den sidan så finns det ett alternativ med R-AWD också? Det lät ju spännande 8-) Men de kanske inte är så vanliga. Måste reka på Blocket :-)
SBergdahl skrev: sön 24 jun 2018, 11:08 -04 på V70. Lite tidigare på XC tror jag. De där extra 10 hästkrafterna upplevs som mer och den drar bättre hela vägen från botten tycker jag. Särskilt med automaten eftersom man då kan utnyttja motorns fulla vridmoment redan vid krypkörning där det går tungt t ex uppför.
OK, intressant, tack för input! Börjar nog ringa in vad jag vill ha nu :-)
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]