- fre 08 jun 2018, 19:12
Ja, pulserande broms är ett helsike.
Tyvärr har jag inget bra svar, men tänkte dela med mig lite egna upptäcker på samma tema.
Jag hade pulserande bromsar så ratten skakade =fram, men bytte allt på alla 4 eftersom det var dåligt som bäst.
Och durret försvann så klart.......Ett tag.
Jag har det nu också.......Men bara IBLAND!!!
(Förklara det, den som kan.)
Sannolikt bak.
Jag finner inget logiskt samband mellan tillfällena heller.
Alla 4 Skivorna, klossarna handbromsen och oken är alltså inte så himla gamla och det är alltid förväntad temperatur på bromskivorna efter färd, även när det durrat, så anliggande fot eller handbroms är det inte.
Dåliga bussningar finner jag inga, och dom är föressten lika dåliga alla dagar i veckan isf.
Jag har bara accepterat det nu. Orkar inte jaga fel och byta "felfria" delar.
Men jag har haft det förr också på andra bilar, och försökt med metoden snurra på hjulnavet för att försöka känna med en mejsel fasthållen mot oket och ut mot skivan och liknande för att känna om den kastar.
Nix.
Satt upp bromsskivorna i svarven för att försöka mäta hur den kastar, och ev svarva.
Spikraka.
Satt dit nya skivor. Även dom i svarven först i mätsyfte = Spikraka.
Och problemet är borta med dom nya.
Hur i.....?
Jag spekulerar i att friktionen runt skivan är det som faktiskt skapar detta. I flera fall av 100 iaf.
Dvs INTE att skivan alltid kastar.
Hur och varför =?????
Vanligaste teorin brukar annars vara att bromsen ligger an, och värmer ena sidan mer än andra, så den slår sig.
Låter logiskt i mina öron också, men jag har inte ännu funnit en skiva som faktiskt varit vind.
Kanske kollat 8 st....
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.