Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Jag kör en lite billigare variant, en vanlig roterande stålborste för borrmaskin. Men jag delar uppfattning att detta är mer eller mindre nödvändigt för att få rent navet från rost.
kan hjullaget bidra till värme ? tänker då borde väl lagret låta ? snurra på navet då bromsskivan va borta . lät när man snurra typ som kulor som slår mot varann . normalt kanske ? inget grovt ljud iaf
av LaRy
Rent teoretiskt så ger att lager värme när det håller på att skära. Dessutom kommer styrningen av bromsskivan att "fladdra". Men nu hoppas jag att någon svarar dig, någon med direkt erfarenhet av dåligt lager.
slipade helt rent nu. även om det på d anliggande va rätt rent. men problemet kvarstår. pulserar vud inbromsning ändå.
funderar hur man ska gå vidare. o hur man ska kolla vilken sida problemet kan tänkas va.
ta loss oket o binda fast på fjädern eller nåt va tanken o buntband runt oken så beläggen är kvar i oken annnrs går ju kolvarna i bott.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag funderar också på hur man isolerar vilken sida det är. Min bil har också börjat pulsera och jag misstänker att ett av de nya bromsoken som tar snett på skivan är orsaken men skulle vilja få bekräftat att det är den sidan som strular.
kan väl tycka borde inte spela nån roll hur oket tar. den trycker ändå klossen mot skivan . så borde va skivan ellet annat som spökar. för flrra skivan va likadan därför jag bytte skiva men samma med nya.
eller kan det va oken som kan va fel på ?
av MickeM
Ja, pulserande broms är ett helsike.
Tyvärr har jag inget bra svar, men tänkte dela med mig lite egna upptäcker på samma tema.

Jag hade pulserande bromsar så ratten skakade =fram, men bytte allt på alla 4 eftersom det var dåligt som bäst.
Och durret försvann så klart.......Ett tag.
Jag har det nu också.......Men bara IBLAND!!!
(Förklara det, den som kan.)
Sannolikt bak.
Jag finner inget logiskt samband mellan tillfällena heller.
Alla 4 Skivorna, klossarna handbromsen och oken är alltså inte så himla gamla och det är alltid förväntad temperatur på bromskivorna efter färd, även när det durrat, så anliggande fot eller handbroms är det inte.
Dåliga bussningar finner jag inga, och dom är föressten lika dåliga alla dagar i veckan isf.
Jag har bara accepterat det nu. Orkar inte jaga fel och byta "felfria" delar.

Men jag har haft det förr också på andra bilar, och försökt med metoden snurra på hjulnavet för att försöka känna med en mejsel fasthållen mot oket och ut mot skivan och liknande för att känna om den kastar.
Nix.
Satt upp bromsskivorna i svarven för att försöka mäta hur den kastar, och ev svarva.
Spikraka.
Satt dit nya skivor. Även dom i svarven först i mätsyfte = Spikraka.
Och problemet är borta med dom nya.
Hur i.....?

Jag spekulerar i att friktionen runt skivan är det som faktiskt skapar detta. I flera fall av 100 iaf.
Dvs INTE att skivan alltid kastar.
Hur och varför =?????

Vanligaste teorin brukar annars vara att bromsen ligger an, och värmer ena sidan mer än andra, så den slår sig.
Låter logiskt i mina öron också, men jag har inte ännu funnit en skiva som faktiskt varit vind.
Kanske kollat 8 st....
bekräftar lite min teori, för va samma med mina förra bromsskivor, dom pulserade , i bak antagligen då jag inget kände i pedalen.

kan det vara styrpinnarna på oken, köpte biltema ok några år sen o monterade i bak.
vet dom styrpinnarna är så tajta , får knappt loss dom , dom sugit sej fast i gummit, dom är felfria i övrigt från rost mm, men just dom är tajta, kanske det om felar ? vet i fram med original så glider dom hur lätt som helst.

tänkte ta förstora upp gummin i bak, antar man inte kan köra med bara pinnarna monterade utan gummi ? för oket hamnar i fel vinkel kan jag tro ?
ta nån lämplig borr och borra upp hålet mera i glidpinnegummin.
av MickeM
Stopp stopp!
Vad har du smörjt pinnarna med?
Det skall vara särskilt fett, som inte löser upp gummit. Medföljer alltid.
Nått slags siliconbaserat metallfritt fett, tror jag...
Kopparpasta och dyl klibbar fast i gummit.
Till belägg osv ja, men inte pinnarna.

Borra inte upp gummit!
GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]