Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
Så jag säger det igen. Två lika dana fjädrar där en är ny och en gått 40.000 mil ska bete sig likadant. Gör dom inte det är fjädrarna feldesignade från första början genom att någon har slarvat med sammansättningen i stålet, härdningen eller dimensioneringen av fjädern.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Spontant säger jag att om det varit stötdämpare så byt parvis, men endast fjäder så nej. Jag vet flera bilar där framfjädrar bytts på bara ena sidan och dessa bilar rullar än idag utan konstigheter. Varför överarbeta? Sedan finns det ju en uppsjö av fabrikat och modeller på fjädrar så risken för en liten höjdskillnad mellan sidorna finns, men det lilla kan man kanske leva med.
av Leopold
Själv skulle jag inte chansa på en så relativt obetydlig merkostnad som att byta båda sidor ist bara den ena.

Fick fjäderbrott på min gamle trogne bmw på ena sidan fram, bytte båda framfjädrarna såklart - sannolikheten att även den andra fjädern skulle paja inom kort är ju inte helt otänkbar eller hur.

Bilen blev riktigt härlig kan jag säga särskilt som att jag passade på att byta dämpare :D
av LottaGroning
rosefors skrev:Så jag säger det igen. Två lika dana fjädrar där en är ny och en gått 40.000 mil ska bete sig likadant. Gör dom inte det är fjädrarna feldesignade från första början genom att någon har slarvat med sammansättningen i stålet, härdningen eller dimensioneringen av fjädern.
Här är en länk med info om materialutmattning för oss som inget begriper. Gott nytt år önskas till alla kunniga och vi andra.

http://www.lesjoforsab.com/teknisk-info ... barhet.asp
av Alexas
LottaGroning skrev:
rosefors skrev:Så jag säger det igen. Två lika dana fjädrar där en är ny och en gått 40.000 mil ska bete sig likadant. Gör dom inte det är fjädrarna feldesignade från första början genom att någon har slarvat med sammansättningen i stålet, härdningen eller dimensioneringen av fjädern.
Här är en länk med info om materialutmattning för oss som inget begriper. Gott nytt år önskas till alla kunniga och vi andra.

Oooh SNAP :D

+1. Vetenskap och fakta vinner alltid.

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
av rosefors
LottaGroning skrev:

Lesjöfors är en stor tillverkare av fjädrar och fjäderkomponenter. Det var en av våra partners på Chalmers och försåg oss med fjädrar så vi kunde gödsla med dom. De levererar bland annat fjädrar till Öhlins. De vet helt enkelt vad dom håller på med.

Om ni tar och läser den där texten ni länkade till en gång till kanske ni förstår att de pratar om materialegenskaper för stål generellt. Utmattningsegenskaperna de pratar om som leder till brott leder inte till förändrad fjäderkonstant just för att det handlar om propagerad sprickbildning som är lokal. Sprickbildningen initieras av en stresskoncentration som har sitt ursprung i nån rostgrop och inte av spänning eller antal belastningscykler i sig. Fjäderns egenskaper är oförändrade fram tills brott sker, om det inte är nån kinafjäder av nått bonnastål dvs för då sker dom här materialförändringarna som Lesjöfors skriver om. Och för att inflika, oavsett vilken kvalitét på ingenjörsarbete man genomför så kompletteras det alltid med tester vilket Lesjöfors också skriver om.

Vad gäller deformationer av materialet som de refererar till krypning stämmer för stål, såvida man övergår en viss spänningsnivå i relation till temperatur vilket de också skriver. De pratar alltså om materialegenskaper för stål generellt. Ett snabbt verklighetsförankrat exempel är brandskyddet på stål och armerad betong för att konstruktionen inte ska tappa bärkraft i händelse av brand vilket också anses ha orsakat tvillingtornens ras. Normalt är fjädrar dimensionerade så att spänningen inte når upp till dessa värden och alltså sker här en ytterst marginell krypning som är försumbar för tillämpningen i sammanhanget.
Senast redigerad av 7 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
av rosefors
Leopold skrev:Själv skulle jag inte chansa på en så relativt obetydlig merkostnad som att byta båda sidor ist bara den ena.

Fick fjäderbrott på min gamle trogne bmw på ena sidan fram, bytte båda framfjädrarna såklart - sannolikheten att även den andra fjädern skulle paja inom kort är ju inte helt otänkbar eller hur.

Bilen blev riktigt härlig kan jag säga särskilt som att jag passade på att byta dämpare :D
Det är inte merkostnaden för fjädern som är problemet utan jobbet vid sidan av. Om man ändå bemödar sig med att ta ner båda fjäderbenen för att byta fjädrar så är man jäklar i det osmart om man inte byter hela fjäderbenets infästning när man ändå har allting nere, dvs fjäderbenslager och framför allt den här övre fjäderbenstalriken som även utgör bussning. Genast kostar detta någon tusenlapp extra plus fjädern, plus jobb.

Förbannat ovärt om det bara är en fjäder det är frågan om. Den avgörande faktorn för om båda fjädrarna ska bytas är helt enkelt om den är rostig, och om man vet att det är samma fjäder som sitter på.

Dämparna däremot är en helt annan story. Att byta dessa är alltid ett lyft och ska såklart alltid göras i par om möjligt och då är det ju lika bra att ha allt nytt.
av Leopold
rosefors skrev:
Leopold skrev:Själv skulle jag inte chansa på en så relativt obetydlig merkostnad som att byta båda sidor ist bara den ena.

Det är inte merkostnaden för fjädern som är problemet utan jobbet vid sidan av. Om man ändå bemödar sig med att ta ner båda fjäderbenen för att byta fjädrar så är man jäklar i det osmart om man inte byter hela fjäderbenets infästning när man ändå har allting nere, dvs fjäderbenslager och framför allt den här övre fjäderbenstalriken som även utgör bussning. Genast kostar detta någon tusenlapp extra plus fjädern, plus jobb.
...
Japp, hela rasket byttes för ca två år sedan när haveriet skedde på vänster framfjäder. Kostade ca 10 papp inkl originaldämpare, fjäderbenslager etc, lätt att jag ville kosta på det på denna underbara bil (e39 -97) som fortfarande har en så otroligt mycket bättre chassibalans, fjädring/dämpning/krängningshämning än den tio år nyare S80n som jag iofs gillar den med på sitt sätt.

Fjäderbrottet var verkligen en ögonöppnare för hur katastrofalt detta kan bli om det sker ute på tex en 90-väg med möte. Nu var bilen parkerad över dagen på min arbetsplats, skulle köra därifrån på kvällen och märkte att det var som om jag hade parkeringsbromsen på... vänster framhjul?! Bråkade iväg med bilen ett tiotal meter fram och tillbaks jag tänkte att det var väl bara något skit i bromsskivan...men det luktade bränt gummi. Närmare inspektion visade att fjädern hade gått av så jäkligt att den i princip låste däcket tvärt. Och då fattar man vilken sagolik tur man hade att detta inte hände på 15-milsresan till eller från denna arbetsplats som just har en väldig massa mötande långtradare på 90-sträckor.

Så det blev totalt utbyte i fram och som sagt, en härlig gammal bil blev ännu härligare att köra.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
Man bör byta alltid per axel bussningar, bromsgrejjer, däck, fjädrar, dämpare och annat.

Man äventyrar väghållningen och säkerheten annars, om ena sidan är ny, andra gammal.

Så håller inte vi seriösa bilförare på med.

Lovar det blir konstigt byta en bara, dåligt köra ganska så säkert sen.
Däremot får du en bättre bil köra med två helt nya.

Så det är bara bita i det sura lite, men le sen när man kör med bättre väghållning / när båda byts samtidigt. Lovar det gör skillnad
Användarvisningsbild
av Nexus
Lejsjöfors hade stora problem med att deras sänkfjädrar gick av för några år sedan( hoppas de fått ordning på det).
Skulle aldrig montera de på mina bilar.
Ta tex en 855 eller V70 så börjar de hänga baktill och sjunker vid minsta lass när bilen har passerat 15000 mil med original saker från fabrik. Stötdämparna håller inte uppe bilen de dämpar fräderns rörelse.
Så att fjädrarna inte skulle utmattas med tiden stämmer inte överens med verkligheten.

Varför har t e x ford som standard att fjädrar går av ? Gäller ju tyvärr även volvo då V50 och focus är samma skit

Teori och praktik är 2 skilda saker .....
Allt kan se utmärkt ut i labbet sen i verkligheten fungerar det inte alls. Så ut i verkligheten på verkstäderna fråga istället för sitta glo på några staplar i diagram!

PS : använd snabbsvar!

90% ned på 13 år... spännade, det[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 lite[…]

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]