rosefors skrev:Leopold skrev:Själv skulle jag inte chansa på en så relativt obetydlig merkostnad som att byta båda sidor ist bara den ena.
Fick fjäderbrott på min gamle trogne bmw på ena sidan fram, bytte båda framfjädrarna såklart - sannolikheten att även den andra fjädern skulle paja inom kort är ju inte helt otänkbar eller hur.
Bilen blev riktigt härlig kan jag säga särskilt som att jag passade på att byta dämpare :D
Det är inte merkostnaden för fjädern som är problemet utan jobbet vid sidan av. Om man ändå bemödar sig med att ta ner båda fjäderbenen för att byta fjädrar så är man jäklar i det osmart om man inte byter hela fjäderbenets infästning när man ändå har allting nere, dvs fjäderbenslager och framför allt den här övre fjäderbenstalriken som även utgör bussning. Genast kostar detta någon tusenlapp extra plus fjädern, plus jobb.
...
Japp, hela rasket byttes för ca två år sedan när haveriet skedde på vänster framfjäder. Kostade ca 10 papp inkl originaldämpare, fjäderbenslager etc, lätt att jag ville kosta på det på denna underbara bil (e39 -97) som fortfarande har en så otroligt mycket bättre chassibalans, fjädring/dämpning/krängningshämning än den tio år nyare S80n som jag iofs gillar den med på sitt sätt.
Fjäderbrottet var verkligen en ögonöppnare för hur katastrofalt detta kan bli om det sker ute på tex en 90-väg med möte. Nu var bilen parkerad över dagen på min arbetsplats, skulle köra därifrån på kvällen och märkte att det var som om jag hade parkeringsbromsen på... vänster framhjul?! Bråkade iväg med bilen ett tiotal meter fram och tillbaks jag tänkte att det var väl bara något skit i bromsskivan...men det luktade bränt gummi. Närmare inspektion visade att fjädern hade gått av så jäkligt att den i princip låste däcket tvärt. Och då fattar man vilken sagolik tur man hade att detta inte hände på 15-milsresan till eller från denna arbetsplats som just har en väldig massa mötande långtradare på 90-sträckor.
Så det blev totalt utbyte i fram och som sagt, en härlig gammal bil blev ännu härligare att köra.