Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MickeM skrev:Om du har felkoder här, på specifika cylindrar, och uppenbarligen haft dåliga stift, så är det högst sannolikt stiften, eller spolen på resp cylinder.
Om man har fel på en spole finns särskilda felkoder för det. Men det är ingen sådan kod TS har. Alltså handlar det sannolikt om något annat i det här fallet.
MattiasHermansson skrev:Spolarna är bytte på alla nu men utan framgång. Rengjorde runt stiften och under såg då att stiften var torra på 2 cylindrar
Satt de två torra stiften i de cylindrar du har rapport misständning på (1 och 3)? Förutsatt att du har gnista på alla stift och en ungefär lika bra sådan (detta går ju att kolla med okulär inspektion men var medveten om att du handskas med livsfarlig spänning) ligger det ju nära till hands att misstänka fel på bränsletillförseln till de cylindrar som trilskas.
MattiasHermansson skrev:Sitter det något kablage vid spridare som kan vara dålig där tro?
Ja man kan misstänka såväl kablagefel som fel på själva spridarna.

Även om jag inte vill måla fan på väggen är ju även ett kompressionsprov värt att överväga innan man ödar tid och pengar på andra möjligheter.
andersuw skrev:
MickeM skrev:Om du har felkoder här, på specifika cylindrar, och uppenbarligen haft dåliga stift, så är det högst sannolikt stiften, eller spolen på resp cylinder.
Om man har fel på en spole finns särskilda felkoder för det. Men det är ingen sådan kod TS har. Alltså handlar det sannolikt om något annat i det här fallet.
Ja, sådan felkod finns, men uppstår sällan, enl min erfarenhet.
Den anger oftast bara "misständning cylinder nr x".

Man får gå på det och kolla de möjliga terroristerna.
Spole, stift, komp, eller spridare isf.

Luftläckage, lmm, osv, så får man slumpvis misständning.
MickeM skrev:Ja, sådan felkod finns, men uppstår sällan, enl min erfarenhet.
Den anger oftast bara "misständning cylinder nr x".
Det stämmer också med min erfarenhet (grundat på de rapporter jag sett snarare än egna problem) att felkod för misständning till följd av dålig tändspole är ovanligare än felkod för misständning i största allmänhet. Men när man får den senare felkoden är det också vanligen något annat än spolarna det är fel på. Därför tar VIDA inte ens upp dålig tändspole som tänkbar felorsak i det senare fallet.

Sedan är det förstås inte fel att kolla upp spolarna ändå, bara för säkerhets skull. Men efter vad jag kunnat se är det sällan där skon klämmer när man inte har felkod specifikt för fel på en spole.
Nej knappast. Om något gäller det omvända: Misständning kan i längden skada katalysatorn.
Varför tror du katalysatorn är igensatt? Och är det en så bra idé i så fall att försöka öppna den? Nu är katalysatorproblem inget jag har närmare erfarenhet av. Men jag kan inte på rak arm erinra mig att jag sett något som pekar på att man kan reparera dem på det sättet, eller överhuvudtaget för den delen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har erfarenhet av några täta katalysatorer och ihoprasade ljuddämpare, och det som de haft gemensamt är klockren tomgång, och lågvarv.
Faktiskt bara misständning "slumpvis cylinder" felkoder, också, men som sagt bara när man gasar.

Gasar man och ökar varven, och den stryper sig. Bööööhhhhh!
Låter "nästäppt" typ.

Så misständer den på tomgång, så tvivlar jag.
De gick som sagt fint på tomgång.

Men glödande avgasrör när du varvar, låter inte bra. Verkligen inte.
Jag skulle nog ta ett kompprov.

Frågsn är om gassystemet släpper in gas, och därmed fetar på bränsle luft blandningen i smyg....

Man kan INTE laga en katalysator,
Den täta jag kapat upp och kollat, såg ut som en smält bi-vax kaka, ungefär.

Du är också 100% säker på att rätt kontakt sitter på rätt tändspole?
Jag tycker inte att det skulle gå att få fel, men det har hänt, faktiskt.
Speciellt sen det plötsligt blev sämre med tändstiftbyte, och du ju hittade ett felaktigt stift som borde varit orginalfelet.
Märkligt då, om nåt annat plötsligt pajar. Just då!

Volvos egen lastgaller passar bara till andra rade[…]

Volvo car UX

Kan de inte bara skicka ut den nu haha. Vet ej om […]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8[…]

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]