- lör 02 dec 2017, 10:40
Nedan är min åsikt om kylvätskebyte som service.
Var och en gör dock service efter egen övertygelse:
Att byta glykol som service, pga korrotionsskyddet är en seglivad myt tror jag.
Givetvis inte avlivad av fordonstillverkare som då förlorar en serivicepunkt, och ev risk för stämmning och andra problem som kan uppstå av att köra med dålig kylvätska. (Dålig då, som i förorenad, eller friskt blandad mellan glykolens grundtyper etylen eller propylen).
Blanda typer = skapar brunaktig missfärgning och lättflytande sörja, snarlikt oljeinblandning.
Det har jag sett med egna ögon.
Glykoltillverkarna som vill ju sälja sin produkt, och hittar då på longelife, som säkert har korrotionsskydd som verkar längre, men behövs det egentligen?.
Det var säkert rätt förr, när 1970tal och tidigare bilar som kokade emellanåt, och fick efterfyllas stup i ett.
Glykolen krävs för att vattnet inte skall frysa. Inget snack där.
Men det är syret i vattnet, som skapar rost/korrotion.
Att då byta till syresatt vatten emellanåt, är det rätt det?
Syret "kokar ur" med tiden, lika som i värmesystem i byggnader.
Dött vatten, kallas det då.
Tillsätta nytt vatten i onödan, är Big nono i villavärmesystem, ofta med samma vatten sen 50talet.
Ingen glykol eller nått korrotionsskyddande alls, för att det inte behövs helt enkelt.
De som har problem med läckande rör pga korrotion, har ofta aggresivt vatten,(egen brunn) eller bytt ofta.
Det är ändå 99% att det är färskvattnenrör, eller avloppsrören som skadas på detta vis, med "nytt" vatten hela tiden.
Jag brukar säga:
Förefaller kylvätskan och dess kärl rent och fint, och behöver aldrig fyllas på?
Tuta och kör!
Tappas den ur för en åtgärd av nått slag?
Ersätt urtappat med nytt av samma typ.
Osäker i det läget på vilken glykoltyp du har?
Byt allt!
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.