Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Det man också kan fundera kring är:
* om någon ny elektronisk utrustning kommit in i bilen nyligen eller något magnetiskt?
* om det fungerar med en annan nyckel? För det hander ju att nycklar går sönder.
* finns det fler nycklar precis bredvid nyckeln som kan störa?

Jag håller på att bråka med något helt annat i V70:n. Efter att Telia Sense installerats i bilen så började den att tjuvlarma. Verkstaden läste ut felkoder och det var kupesensorn som ulöste larmet och meken trodde att antingen var sensorn trasig eller så var bilen hemsökt av en råtta. Nu när Telia Sense har varit urkopplad ganska länge så har bilen inte tjuvlarmat, så nu ska den kopplas in igen så får vi se om "råttan" kommer tillbaka och gör att bilen tjuvlarmar igen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Solinoiden tippar jag på. Det är troligen elektromagneten som skickar ut kugget på kuggkransen på svänghjulet. Elektromagneten i solinoiden är mitt tipps. Kan hjälpa att knacka på startmotorn/solinoiden. Sitter inte startmotorn uppe till höger när man står och mekar på den motorn? Byta på plats??...
Uppdatering - den gick inte att springa eller bogsera igång, så allting tyder på antennringen tycker jag. Den dåliga nyheten är att Volvo har höjt priset på den delen rätt så bra, jag vägrar ge 540 kr för att kanske få igång bilen igen, så jag har beställt en på Bildelsbasen för 185 kr istället.
Användarvisningsbild
av GLIZ
DataDanne skrev:Uppdatering - den gick inte att springa eller bogsera igång, så allting tyder på antennringen tycker jag. Den dåliga nyheten är att Volvo har höjt priset på den delen rätt så bra, jag vägrar ge 540 kr för att kanske få igång bilen igen, så jag har beställt en på Bildelsbasen för 185 kr istället.
Ok. Då är utdelningen på fel på solinoiden 0.
Hoppas det löser sig med byte av antennring.
Användarvisningsbild
av GLIZ
DataDanne skrev:Sådär, antennringen bytt och bilen startar snällt igen. Kostnad 125 kr plus 60 kr i frakt, samt en och en halv veckas stillastående bil...
Min s80 har krånglat på liknande sätt i dag. Ville inte starta först vid korvmojen, gick igång och jag körde hem ca 5 mil. Stände av och försökte starta men nej den ville inte. Va ringen tjinkig att byta? Ska se vad den är på för humör i morgon...

Va ute och den gick igång nu. (Ispropp?)...
Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
GLIZ skrev:
DataDanne skrev:Sådär, antennringen bytt och bilen startar snällt igen. Kostnad 125 kr plus 60 kr i frakt, samt en och en halv veckas stillastående bil...
Min s80 har krånglat på liknande sätt i dag. Ville inte starta först vid korvmojen, gick igång och jag körde hem ca 5 mil. Stände av och försökte starta men nej den ville inte. Va ringen kinkig att byta? Ska se vad den är på för humör i morgon...

Du har ju inte kunnat köra 5 mil med ispropp i bränslet, så du menar antagligen is i startmotorn, eller hur?
Startspärren stoppar nämnligen både startmotor och bränslepump.

För om startmotorn går, är det alltså INTE antennringen.

Vad händer exakt, när du försöker starta?
Inget?
Startmotorn går, men motorn startar inte?
Startmotorn klickar?
Användarvisningsbild
av GLIZ
MickeM skrev:
GLIZ skrev:
Min s80 har krånglat på liknande sätt i dag. Ville inte starta först vid korvmojen, gick igång och jag körde hem ca 5 mil. Stände av och försökte starta men nej den ville inte. Va ringen kinkig att byta? Ska se vad den är på för humör i morgon...

Du har ju inte kunnat köra 5 mil med ispropp i bränslet, så du menar antagligen is i startmotorn, eller hur?

Startspärren stoppar nämnligen både startmotor och bränslepump.

För om startmotorn går, är det alltså INTE antennringen.

Vad händer exakt, när du försöker starta?
Inget?
Startmotorn går, men motorn startar inte?
Startmotorn klickar?
Startmotorn går runt. Startade men dog på några sekunder. Ska till verkstden med den om en stun och scanna. Får se vad det ger.
av MickeM
Går den bra när den startat, gissar jag på kamaxelsensorn. Möjligen vevaxelgivaren.

Men felkoder!

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]