Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
S60 låter ju inte alls fel utifrån de förutsättningar du redovisar. Är dock lite osäker på vad du menar när du säger att 2001-04 skulle vara bättre än tidigare årsmodeller. S60 var en helt ny bil i årsmodell 2001. Före dess fanns ingen S60 på programmet.

Det hindrar inte att den ändå kan vara ett bättre alternativ än till exempel en S70 av årsmodell 1997-00. Men när S60 (och V70N och S80) dök upp runt år 2000 var de behäftade med en del barnsjukdomar, bland annat i form av krånglande elektronik. Det gäller t.ex. det elektroniska gasspjället (ETM), bromsstyrenheten (ABS), kombinationsinstrumentet (DIM) och tidiga versioner av den DVD-baserade navigator (RTI) som dök upp med årsmodell 2002. Detta åtgärdades i produktionen efterhand och från och med årsmodell 2004 är de flesta bekymren borta.

Även utrustningen förbättrades efter hand. Tidiga 01:or hade inte ens AC som standard, xenonljus fanns inte ens som tillval förrän i mitten av årsmodell 2002 eller fr.o.m. årsmodell 2003 (beroende på drivlina) och ytterst få bilar före årsmodell 2005 har antisladdsystem, som blev standard med årsmodell 2005. Även stereo blev standard då. Tidigare var det tillval.

Det var av dessa skäl jag gav dig rådet att hålla dig till bilar av årsmodell 2005 eller senare. Men även om du inte kan/vill det gäller att senare årsmodeller i serien 2001-04 är bättre än tidigare.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av mikfry
Som jag skrev i mitt första inlägg - jag är okunnig inom området och jag har försökt läsa mycket om dessa bilar de senaste dagarna, såpass att jag nog blandar ihop modeller och årtal, haha.

Jag känner mig dock nu väldigt positiv inställd till S60, och jag ska försöka titta på en i helgen. Jag kommer nog underfund med något. Oavsett vad det blir för motor så tror jag inte att jag kommer bry mig alltför mycket då jag ändå inte hade vetat vad som ”egentligen” hade varit bättre, så länge den rullar och funkar som den ska.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Mycket av det som strulade på tidiga modeller som DIM, ETM och ABS åtgärdades väl redan 2003-2004, delvis beroende på motor?

Vissa fel var ju åtgärderdade innan S60 kom. Neutralkontrollen i automatlådan som första modellerna av S80 har till exempel.
av andersuw
SBergdahl skrev:Mycket av det som strulade på tidiga modeller som DIM, ETM och ABS åtgärdades väl redan 2003-2004, delvis beroende på motor?
För V70 gäller följande och jag tror det är detsamma för S60:

Den felbenägna bromsstyrenheten (ABS) ersattes av en bättre (BCM) fr.o.m. MY -02.
Det felbenägna gasspjället (ETM) ersattes av ett bättre (ETA) fr.o.m. MY -02 på bilar med turbomotor och fr.o.m. MY -03 på bilar med sugmotor.
Det felbenägna kombinationsinstrumentet (DIM) ersattes av ett nyare och bättre fr.o.m. MY -04.
Exakt när den dåliga varianten av den DVD-baserade RTI-enheten ersattes vet jag inte men säkert efter MY -02 eftersom systemet överhuvudtaget blev tillgängligt först med MY -02.

Alltså är vi framme vid minst MY -04 innan allt är fixat och då är ju steget till MY -05 med diverse uppgraderingar som är positiva av andra skäl än att de äldre grejerna är strulbenägna inte så långt. Men som sagt, ju senare ju bättre även om man håller sig till bilar tillverkade före ansiktslyftningen -05.
SBergdahl skrev:Vissa fel var ju åtgärderdade innan S60 kom. Neutralkontrollen i automatlådan som första modellerna av S80 har till exempel.
Även om neutralkontrollen skulle finnas kvar på den bil TS köper är det ju lätt fixat. Bara att åka in till Volvo ÅF och få den bortprogrammerad.
av valln
mikfry skrev:Som jag skrev i mitt första inlägg - jag är okunnig inom området och jag har försökt läsa mycket om dessa bilar de senaste dagarna, såpass att jag nog blandar ihop modeller och årtal, haha.

Jag känner mig dock nu väldigt positiv inställd till S60, och jag ska försöka titta på en i helgen. Jag kommer nog underfund med något. Oavsett vad det blir för motor så tror jag inte att jag kommer bry mig alltför mycket då jag ändå inte hade vetat vad som ”egentligen” hade varit bättre, så länge den rullar och funkar som den ska.
Om du vill förbli lyckligt ovetande så provkör ingen 2.5T eller T5...
av andersuw
valln skrev:Om du vill förbli lyckligt ovetande så provkör ingen 2.5T eller T5...
Ja det är en bra sammanfattning. ;-) Det är ju möjligt att sugisarna går att få lite billigare och i lite bättre skick. Men jag hade ju valt bort dem från början ändå. Har man en gång kört en turbo vill man inte vara utan. Och jag skulle säga att det gäller även om man för det mesta glider fram i rätt sakta mak.
Det finns också olika utrustningsnivåer att välja på. Från 2006 heter de Kinetic (bas) Momentum (mellan, inkl xenonljus, regnsensor) och Summum (har nästan allt). Jag har en V70 2006:a med Kinetic, och jag ångrar att jag inte köpte en med Momentumutrustningen. Fram till 2005 hette utrustningspaketen något som addetion, business+ och business++ . Finns säkert någon som har bättre kol på det här?
av Ocean81
andersuw skrev:
valln skrev:Om du vill förbli lyckligt ovetande så provkör ingen 2.5T eller T5...
Ja det är en bra sammanfattning. ;-) Det är ju möjligt att sugisarna går att få lite billigare och i lite bättre skick. Men jag hade ju valt bort dem från början ändå. Har man en gång kört en turbo vill man inte vara utan. Och jag skulle säga att det gäller även om man för det mesta glider fram i rätt sakta mak.
Håller med! Har man en gång börjat med turbo så vill man inte vara utan. Dessutom är det skönt att kunna göra de där "besvärligare" omkörningarna lite snabbare eller när man snabbt behöver komma ut från påfarten till motorvägen på måndagsmorgonen =)

Jag valde S80 framför S60 för att få känslan av en rymligare bil. Har barn i tidig tonårsålder som också uppskattar lite extra benutrymme när de sitter bak.
Och välj för allt i världen en bil som minst har Momentum, annars är risken som ngn påpekat att du ångrar dig senare.
Användarvisningsbild
av wissel
Vore det möjligt så skulle jag utan tvekan byta min T- motor mot en 170 hk variant.
Tvärr är det inte möjligt med min bil men dock. Turbo är enbart "fjanterier" för smågrabbar som leker.
Och det är väl okej i och för sig men sluta med att säga att det är viktigt.
:shock: :P

Volvos egen lastgaller passar bara till andra rade[…]

Volvo car UX

Kan de inte bara skicka ut den nu haha. Vet ej om […]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8[…]

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]