olof00 skrev:Så då var det fixat!Märkligt att du slapp mjukvaruladdning även på en helt ny styrenhet. Brukar alltid behövas på CAN-noder men det är ju tänkbart att just SAS är ett undantag. Att det går att ladda ner mjukvara till SAS precis som till andra styrenheter framgår av VIDA. Men kanske säljs den i motsats till andra med mjukvaran förladdad.
Köpte en sprillans rattvinkelgivare art nr 31313083 vilken jag fått fram skulle passa min bil V70n -05 DSTC. ca 2650kr
Nu har jag bytte ut den själv och efter att jag monterat den så raderade jag de tidigare satta felkoderna och nu fungerar allt utmärkt. Inga ny felkoder. Ingen omprogrammering, inprogrammering,kallibrering eller uppdatering behövdes. :D
Med reservation för att jag bara kört 2 dagar med den nya ännu så länge, så felkoder kan ju komma längre fram.
Kommer köra ca 50 mil till helgen så då får vi se om det fungerar efter det.
mvh Olof
När det gäller kalibreringen säger VIDA följande:
59: Låsningsfri broms
Provkörningsschema (DSTC/BCM), beskrivning
Obs! För provkörning av ABS/STC/TRACS-funktioner, se Provkörningsschema (ABS), beskrivning .
Varning! Problem med bromsarna kan medföra att bilen blir svår att manövrera. Provkörningen måste alltid ske under säkra och kontrollerade former. Observera gällande trafik- och hastighetsbestämmelser.
Provkörning bilar årsmodell -2001
Obs! Kör på en plats där övrig trafik ej påverkas!
Om arbete utförts på någon vital komponent i DSTC-systemet (rattvinkelgivare, styrenhet DSTC, styrenhet SAS, bromstrycksgivare (1 och 2), bromsförstärkare, girvinkelhastighetsgivare (1 och 2) eller sidoaccelerationsgivare) skall bilen först kalibreras sedan provköras. Kalibrering utförs med VIDA bilkommunikation eller enligt beskrivning sist i detta dokument.
Vid kalibering i verkstad, ställ bilen på plant underlag med hjulen rakt fram. Vrid ratten med tändning på, minst 15° åt höger eller vänster håll. Vrid därefter ratten till mittposition och starta kalibreringen.
Körningen skall innehålla minst en höger och en vänstersväng (mer än 45°), minst 100 meters körsträcka samt en inbromsning från 70 km/h till 50 km/h.
Provet är godkänt om DSTC-lampan inte tänds.
Om något arbete utförts som kan ha påverkat styrning och/eller hjulinställning (rakt-fram-läge), kalibrera och provkör enligt ovan.
Provkörning bilar årsmodell 2002-
Obs! Kör på en plats där övrig trafik ej påverkas.
Om arbete utförts på någon vital komponent i DSTC-systemet (rattvinkelgivare, styrenhet DSTC, styrenhet SAS, bromstrycksgivare (1 och 2), bromsförstärkare eller AYC sensor) skall vagnen först kalibreras sedan provköras. Kalibrering utförs med VIDA bilkommunikation eller enligt beskrivning sist i detta dokument.
Vid kalibering i verkstad, ställ bilen på plant underlag med hjulen rakt fram. Vrid ratten med tändning på, minst 15° åt höger eller vänster håll. Vrid därefter ratten till mittposition och starta kalibreringen.
Körningen skall innehålla minst en höger och en vänstersväng (mer än 45°), minst 100 meters körsträcka samt en inbromsning från 50 km/h till stillastående.
Provet är godkänt om DSTC-systemet inte tänder någon lampa (spinnvarningslampa, ABS-lampa eller den allmänna bromsvarningslampan).
Om något arbete utförts som kan ha påverkat styrning och/eller hjulinställning (rakt-fram-läge), kalibrera och provkör enligt ovan.
Kalibrering (adaptering) utan diagnosverktyg
Som alternativ till att använda VIDA för kalibrering kan istället en speciell provkörning utföras. Två grundläggande krav för att lyckas med denna kalibrering är att sidoaccelerationen under körningen inte får vara för hög (inga skarpa kurvor) samt vägbanans yta måste vara jämn, slät (inte för grov, gropar etc) och inte halkig.
1. Radera felkoder. Vissa felkoder relaterade till kalibrering går inte att radera förrän lyckad kalibrering utförts.
2. Kör bilen en sträcka på 30 km (18.64 miles) med hänsyn till ovanstående krav. Efter denna sträcka har kalibreringen (adaptering) utförts upp till 100%. Kör man en sträcka på 10 km (6,21 miles) ges en kalibrering (adaptering) på upp till 75-80%. Kalibreringen avbryts inte om felkoder sätts, vilket innebär att provkörningen kan fortsätta.
3. Återvänd till verkstad och läs av felkoder. Om inga felkoder har lagrats på nytt har kalibreringen lyckats.
4. Om felkoder åter lagrats, radera felkoderna och utför provkörningen igen.