Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1208823
olof00 skrev:Så då var det fixat!
Köpte en sprillans rattvinkelgivare art nr 31313083 vilken jag fått fram skulle passa min bil V70n -05 DSTC. ca 2650kr

Nu har jag bytte ut den själv och efter att jag monterat den så raderade jag de tidigare satta felkoderna och nu fungerar allt utmärkt. Inga ny felkoder. Ingen omprogrammering, inprogrammering,kallibrering eller uppdatering behövdes. :D
Med reservation för att jag bara kört 2 dagar med den nya ännu så länge, så felkoder kan ju komma längre fram.
Kommer köra ca 50 mil till helgen så då får vi se om det fungerar efter det.

mvh Olof
Märkligt att du slapp mjukvaruladdning även på en helt ny styrenhet. Brukar alltid behövas på CAN-noder men det är ju tänkbart att just SAS är ett undantag. Att det går att ladda ner mjukvara till SAS precis som till andra styrenheter framgår av VIDA. Men kanske säljs den i motsats till andra med mjukvaran förladdad.

När det gäller kalibreringen säger VIDA följande:

59: Låsningsfri broms

Provkörningsschema (DSTC/BCM), beskrivning

Obs! För provkörning av ABS/STC/TRACS-funktioner, se Provkörningsschema (ABS), beskrivning .

Varning! Problem med bromsarna kan medföra att bilen blir svår att manövrera. Provkörningen måste alltid ske under säkra och kontrollerade former. Observera gällande trafik- och hastighetsbestämmelser.

Provkörning bilar årsmodell -2001

Obs! Kör på en plats där övrig trafik ej påverkas!

Om arbete utförts på någon vital komponent i DSTC-systemet (rattvinkelgivare, styrenhet DSTC, styrenhet SAS, bromstrycksgivare (1 och 2), bromsförstärkare, girvinkelhastighetsgivare (1 och 2) eller sidoaccelerationsgivare) skall bilen först kalibreras sedan provköras. Kalibrering utförs med VIDA bilkommunikation eller enligt beskrivning sist i detta dokument.
Vid kalibering i verkstad, ställ bilen på plant underlag med hjulen rakt fram. Vrid ratten med tändning på, minst 15° åt höger eller vänster håll. Vrid därefter ratten till mittposition och starta kalibreringen.
Körningen skall innehålla minst en höger och en vänstersväng (mer än 45°), minst 100 meters körsträcka samt en inbromsning från 70 km/h till 50 km/h.
Provet är godkänt om DSTC-lampan inte tänds.

Om något arbete utförts som kan ha påverkat styrning och/eller hjulinställning (rakt-fram-läge), kalibrera och provkör enligt ovan.

Provkörning bilar årsmodell 2002-

Obs! Kör på en plats där övrig trafik ej påverkas.

Om arbete utförts på någon vital komponent i DSTC-systemet (rattvinkelgivare, styrenhet DSTC, styrenhet SAS, bromstrycksgivare (1 och 2), bromsförstärkare eller AYC sensor) skall vagnen först kalibreras sedan provköras. Kalibrering utförs med VIDA bilkommunikation eller enligt beskrivning sist i detta dokument.
Vid kalibering i verkstad, ställ bilen på plant underlag med hjulen rakt fram. Vrid ratten med tändning på, minst 15° åt höger eller vänster håll. Vrid därefter ratten till mittposition och starta kalibreringen.
Körningen skall innehålla minst en höger och en vänstersväng (mer än 45°), minst 100 meters körsträcka samt en inbromsning från 50 km/h till stillastående.
Provet är godkänt om DSTC-systemet inte tänder någon lampa (spinnvarningslampa, ABS-lampa eller den allmänna bromsvarningslampan).

Om något arbete utförts som kan ha påverkat styrning och/eller hjulinställning (rakt-fram-läge), kalibrera och provkör enligt ovan.

Kalibrering (adaptering) utan diagnosverktyg

Som alternativ till att använda VIDA för kalibrering kan istället en speciell provkörning utföras. Två grundläggande krav för att lyckas med denna kalibrering är att sidoaccelerationen under körningen inte får vara för hög (inga skarpa kurvor) samt vägbanans yta måste vara jämn, slät (inte för grov, gropar etc) och inte halkig.

1. Radera felkoder. Vissa felkoder relaterade till kalibrering går inte att radera förrän lyckad kalibrering utförts.
2. Kör bilen en sträcka på 30 km (18.64 miles) med hänsyn till ovanstående krav. Efter denna sträcka har kalibreringen (adaptering) utförts upp till 100%. Kör man en sträcka på 10 km (6,21 miles) ges en kalibrering (adaptering) på upp till 75-80%. Kalibreringen avbryts inte om felkoder sätts, vilket innebär att provkörningen kan fortsätta.
3. Återvänd till verkstad och läs av felkoder. Om inga felkoder har lagrats på nytt har kalibreringen lyckats.
4. Om felkoder åter lagrats, radera felkoderna och utför provkörningen igen.
av inli
#1208845
Hej!
Har också felkoder på min SAS rattvinkelgivare. XC90 -07.
Köpte du din på Volvo för 2650kr?
av Nelsson
#1208973
andersuw skrev:Styrvinkelgivaren (SAS) är integrerad i rattens kontaktrulle.
En liten rättning, dessa givare och styrenheter är lätt att blanda ihop...

SAS är INTE integrerad i kontaktrullen, SAS sitter i rattstyrenheten (SWM).
Kontaktrulle och styrvinkelgivare är samma sak, SAS är styrenheten till kontaktrulle/styrvinkelgivaren.
Kontaktrulle/styrvinkelgivaren är ingen styrenhet och behöver därför ingen omladdning av mjukvara när den byts, ej heller kalibreras.
av MickeM
#1208979
Nelsson skrev:
andersuw skrev:Styrvinkelgivaren (SAS) är integrerad i rattens kontaktrulle.
En liten rättning, dessa givare och styrenheter är lätt att blanda ihop...

SAS är INTE integrerad i kontaktrullen, SAS sitter i rattstyrenheten (SWM).
Kontaktrulle och styrvinkelgivare är samma sak, SAS är styrenheten till kontaktrulle/styrvinkelgivaren.
Kontaktrulle/styrvinkelgivaren är ingen styrenhet och behöver därför ingen omladdning av mjukvara när den byts, ej heller kalibreras.
Nu hänger inte jag med.
SAS = Steering Angle Sensor. = styrvinkelgivare översatt.
Kontakrullen sitter i den, det köper jag.

SWM = Steering Wheel Module. = Modulen som sköter tex rattknappar, blinkers och torkarspakens info , osv till Can-systemet.
Helt egen modul.

Men att SAS och rattvinkelgivare är två olika =????
Det finns en givare för sidokrafter (G-krafter) också, och den kan vara egen modul.
På VW Passat 3BG sitter den under baksätet, men på V70 vet jag inte.

Jag har inte joxat med någon av dessa ännu, så jag följer tråden med intresse...
av Nelsson
#1208985
Det är inte helt logiskt...
Urklipp från Vida.

Bild

Styrenhet rattvinkelgivare (SAS) sitter placerad inuti rattstyrenhet (SWM). Styrenhet rattvinkelgivare (SAS) har som enda funktion att behandla signalerna från rattvinkelgivaren. Signalerna används av DSTC/ESC-systemet. Rattvinkelgivaren sitter monterad på rattstyrenhet (SWM) och är direktansluten till styrenhet rattvinkelgivare (SAS).
av andersuw
#1209134
Ja det stämmer men är verkligen inte särskilt logiskt vad terminologin beträffar. SAS borde rimligen stå för Steering Angle Sensor vilket i sin tur kan översättas med rattvinkelgivare. Men SAS skall i själva verket utläsas som Steering Angle Sensor Module det vill säga styrenhet för rattvinkelgivare vilket i sin tur visar sig vara något annat än själva rattvinkelgivaren.

I själva verket gäller alltså följande:

Rattvinkelgivaren (Steering Angle Sensor) är integrerad i kontaktrullen. Den är ingen styrenhet och behöver alltså ingen mjukvara.

Styrenheten för rattvinkelgivaren (Steering Angle Sensor Module, SAS) är ej integrerad i kontaktrullen. På årsmodeller t.o.m. -04 är den en särskild låda monterad på sidan av centrala styrenheten (Central Electronic Module, CEM). På senare årsmodeller är den integrerad i rattstyrenheten (Steering Wheel Module, SWM). Styrenheten för rattvinkelgivaren (SAS) är en styrenhet på CAN-nätet och behöver således laddas med mjukvara för den bilmodell det är fråga om.

Bra att vi till sist fick detta utrett.
av olof00
#1209427
volvofantast skrev:Hur bytte du den?
Tog av polerna och väntade en 20min innan jag tog bort Airbagen för att jag läst på forum att man ska göra så. Tog på mig handskar för att minska risken för statisk elektricitet. (Någon kanske vet bättre hur man ska ta bort airbagen på korrekt och säkert sätt?)
Airbagen satt på min fyrekrade ratt med 2st torx27. Därefter kan man lyfta bort airbagen helt när man lossat 2st snäppkontakter som sitter på baksidan av den .Hjulen ska man ha i läge rakt fram. Man kan göra ett märke vid splinsen så ratten hamnar exakt rätt vid återmontering. Sedan tar man bort ratten som sitter med en centrum bult. Lossa kontakten till rattknapparna och tag bort ratten.
Lossa plastkåporna som sitter kring rattnavet (dessa behöver inte tas bort helt endast lyftas upp resp ner) under sitter kåpan med torx25. Sedan kommer man åt att skruva bort rattvinkelgivaren. Sedan är det bara att byta enheten. Den nya vinkelgivaren sitter låst med en skruv i sitt nolläge. Denna skruv tas bort efter montering. Sedan montera tillbaka i omvänd ordning.
Tydligen är enheten självkallibrerande om man kör några mil på hyffsat rak o slät väg enligt tidigare inlägg i denna tråd. Men de satta felkoderna måste raderas.

Det finns bättre beskrivningar på youtube.

Min fungerar fortfarande nu efter 50mil. Inga felkoder.

mvh Olof
av olof00
#1209429
inli skrev:Hej!
Har också felkoder på min SAS rattvinkelgivare. XC90 -07.
Köpte du din på Volvo för 2650kr?
Jag köpte Volvo orginaldel på bildeve men jag är inte säker på att det är samma artikel nummer till din bil.

mvh Olof
av ThomasNygards
#1282849
Och jag bytte min idag! Plockade ur en sensor ur en bil från en skrot. Tror det var en v70 -05. Passade fint i min V70 -06. Airbagen satt med två T-30(!) och inga snäppfästen. Plasten mellan ratt och instrumentbrädan behövdes därmed inte tas bort vilket görs på en del videos, bara lossas. Sen en 18mm hylsa så var ratten lös. Märkte upp hur den satt! Sensorn själv sitter med philips stjärnskuruvar. Skall positioneras ca 3 varv från ändläget (närmast 2.5 varv som den passar.)

Funkar klockrent, inga mer felmeddelanden. Plug and play, ingen kalibrering. Antispinn & antisladd funkar igen!

Totalkostnad ca 200 kronor (kommer ej ihåg exakt för jag köpte lite annat smått med). Tog max 30 minuter, så pajar denna så blir det en tur till skroten igen. Lätt och billigt summa summarum.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk


Vet inte faktiskt hur de ligger till mä det. […]

Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]