Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Innan jag byter bromsoket så tänkte jag ändå kolla handbromsbackarna och fjädrarna,

Jag kommer ner till skivan men den kan jag inte ta bort pga att förmodligen ligger bromsbackarna emot, och som jag har fattat det så måste jag lossa handbromsen från kupén, nu läste jag din guide för V70 men iaf det jag gjorde på min s60 va helt enkelt att dra upp panelen som ligger runt handbromsen/lädret. Där ser jag en stor mutter, på själva handbromsen men två st "spärrar" är det den jag ska lossa nästan hela vägen ut?

Konstig förklaring men jag hoppas ni förstår
Är det inte rätt vanligt att bromsbandet separerar från handbromsbacken på de här modellerna? Har du lösa delar av ett bromsband som ligger i kläm kan det nog bli rätt varmt. När du snurrar fram och tillbaka på skivan ska det inte vara några lösa delar inne i trumman för handbromsbackarna.

Jag fick byta handbromsbackar och skiva på min V70 -05.

Som redan sagts -- det blir ofta en kant på bromstrumman vilket gör det hela svårt att få loss. Lossa så mycket du kan på handbromsspaken och sedan kan det krväas en del våld.
AdrianH skrev:Innan jag byter bromsoket så tänkte jag ändå kolla handbromsbackarna och fjädrarna,

Jag kommer ner till skivan men den kan jag inte ta bort pga att förmodligen ligger bromsbackarna emot, och som jag har fattat det så måste jag lossa handbromsen från kupén, nu läste jag din guide för V70 men iaf det jag gjorde på min s60 va helt enkelt att dra upp panelen som ligger runt handbromsen/lädret. Där ser jag en stor mutter, på själva handbromsen men två st "spärrar" är det den jag ska lossa nästan hela vägen ut?

Konstig förklaring men jag hoppas ni förstår
S60 och V70 är lika. XC 90 skiljer med pedal istället för spak. Vädigt lika vid hjulet trots AWD.

Ja. Virejusteringen inne vid spaken, är som en 10mm mutter med två fjädrande "läppar "som ska hindra att den vrids pga vibrationer. Den vrids i steg typ.
Släpp så mycket det går, utan att muttern ramlar av eller riskerar att trilla av för då blir det drygt.
Lämna gott om gäng kvar.
Grymt tack för hjälpen!

Gjorde det och bromsskivan ramlade av när jag skruvade loss den lilla skruven. Inget fel med handbromsen iaf

Så jag bytte snabbt bromsoket innan regnet kom. Nu är det bara att lufta oket.

En fråga som kom upp, medans jag hade installerat bromsoket, bad jag grannen att pumpa med bromsen för att se ifall cylindern rörde sig, (tänkte genast ang bromsslangen, kanske fel på den.) hon sa att bromsen kändes konstig när hon pumpade, det var iofs då jag kom på att oket måste "luftas"

Min fråga är måste alla ok luftas nu när vi har pumpat eller räcker det fortfarande att endast lufta det nya oket?

Och vad hade hänt om jag hade kört iväg med bilen INNAN jag hade luftat?
Dåsa problemet löst, :D hoppas jag iaf. Efter att ha luftat bromsarna, så gick provturen väldigt bra, inga glödheta bromsar, visserligen så va ändå högrebak skivan lite varmare än vänstra, men jag kunde ändå ta på bromsskivan.

Det är väl bromsskivan som ska bytas nästa gång?

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]