Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RonniePersson
En sak jag tror många av er glömmer bort, är att storleken på däcken har en stor betydelse hur mycket motorn varvar vid en viss hastighet. Det är skillnaden i rullomkretsen som avgör det. Ett 18" hjul rullar längre på ett varv än ett 16" hjul gör.

För drygt 10 år sedan åkte jag Volvo 940, som standard hade 15" hjul 185/65 R15 (Adhara) och vid mätning med en GPS, visade hastighetsmätaren 5 km/h för mycket. Sedan köpte jag 16" hjul (Galaxy) med 205/55 R16 däck. Då visade hastighetsmätaren plötsligt exakt hastighet. i 100 km/h enligt GPS.en, visade även hastighetsmätaren 100 km/h.
Användarvisningsbild
av Någonting
Så länge man håller sig inom spec:ade storlekar så ändras inte hjulets omkrets för att du skaffar en större fälg. Men att aktivt gå upp i omkrets gör ju så klart det. Men då finns alltid risken att man får för stora hjul som skaver mot innerskärmarna.

Att hastighetsmätare visar fel är ingen nyhet, det gör alla från fabrik. Det brukar vara vanligt med 4-10% för hög hastighet på hastighetsmätaren.
av MickeM
RonniePersson skrev:En sak jag tror många av er glömmer bort, är att storleken på däcken har en stor betydelse hur mycket motorn varvar vid en viss hastighet. Det är skillnaden i rullomkretsen som avgör det. Ett 18" hjul rullar längre på ett varv än ett 16" hjul gör.

För drygt 10 år sedan åkte jag Volvo 940, som standard hade 15" hjul 185/65 R15 (Adhara) och vid mätning med en GPS, visade hastighetsmätaren 5 km/h för mycket. Sedan köpte jag 16" hjul (Galaxy) med 205/55 R16 däck. Då visade hastighetsmätaren plötsligt exakt hastighet. i 100 km/h enligt GPS.en, visade även hastighetsmätaren 100 km/h.
Hastighet enl GPS blir som du säger.

För att jämförelsen ska bli rätt i utväxlingsjämförelsen nu, måste man gå efter varvräknare vs hastighetsmätaren.

Då spelar inte hjulen någon roll.
av Hemmafarsan
mikeyman35 skrev:Har en v70 2.5t -04. Vid 2000 varv på femman visar hastighetsmätaren ca 92 km/h

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Tack för ett exakt och tydligt svar! Jag antar att motor och växellåda var identiska från din bil (-04) fram till att modellen las ner 2007 (tror det var det året iaf). Jag kan tycka att man borde sänkt varvtalet mer än så när man valde utväxling. Min S60 Bi-Fuel (1600 kg tjänstevikt, 140 hk och 192 Nm på gas) gör 88 km/h vid 2000 rpm på femman. Om jag minns rätt så ska 2,5T ha 320 Nm, dessutom över ett betydligt bredare varvtalsområde. Finns risk att 2,5T känns piggare än min bil på femman då. Jag kanske får byta körstil och sluta med att alltid fullgasacca på de högre växlarna nu då. :)
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja som jag sa tidigare var det först på V70II som de höjde utväxlingen på de manuella. Men med sugmotorn får du nog vara nöjd om du får ut 150 Nm vid 2000 rpm medan du har 320 Nm på 2,5T så du har ju mer än dubbla effekten om du gasar på utan att växla ner...

Edit eller lägre utväxling kanske man säger?

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]