Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Sant. Sådana var ju rätt dyra tidigare, i alla fall om de var något värt att ha. Men de har kommit ner i pris så jag har köpt en jag också. Funkar utmärkt och kostar inte mer än 200-300 kr.
av LaRy
Ett varningens ord till alla som tror att de kan söka läckströmmar med tångamperemeter. Jag kollade just data på exempelvis Biltema's för 499 kronor. Notera, Biltema är endast valt som ett exempel och är ej sämre än andra billiga tångampere-metrar.

Specifikation för Amp DC: Lägsta mätområde 40 Amp, noggrannhet 2,5% +5 siffror enligt instrumentets dokumentation. Nu tolkar vi detta. Felvisning är alltså 40 Amp +/- 2,5% = +/- 1 Amp. Men denna felvisning skall läggas upp till + 5 siffrors felvisning. Detta innebär i värsta fall 1Amp + 5 amp = 6 amperes avvikelse från verkligt värde. Du kan alltså i verkligheten ha en läckström på 0,5 amp och instrumentet visar 6,5 ampere, fullt möjligt och därmed en mätning utan värde. Tångamperemetern är bra, men man skall alltid läsa specifikationer.

Jag vill påstå att läckströmmar kan endast mätas med ström som går igenom instrumentet där specificerad felvisning är lägre. Biltemas 119 kronors instrument har 2% felvisning + 2 siffror på 10 amp området........Där kan man dock efter grov- kontroll av strömförbrukning våga välja mer passande mätområde med valomkoppare, därigenom kan man få tillförlitliga användbara värden.
av LaRy
KORRIGERING av mig själv.
Instrumentet jag beskrev har 3 siffrors visning, d.v.s. Amp visas 40.0A Det är upp till +5 siffrors felvisning på sista siffran (d.v.s.10/dels amp), detta innebär upp till 0,5 ampere fel. Tillverkararen utlovar alltså +/- 2,5 % + 5 siffror vilket innebär 1 amp (2,5%) + 0,5 amp (5 siffror+) = 1,5 amp tillåten felvisning enligt specifikation. Fortfarande ointressant för läckströmssökning.
av andersuw
Men nu behöver man ju inte köpa just Biltemas tångamperemeter, som ju inte verkar vara något särskilt bra köp ifråga om vare sig pris eller prestanda. Jag köpte istället en UNI-T UT210E på ebay. Den kan man numera få för runt hundralappen (jag betalte drygt det dubbla när det begav sig):

http://www.ebay.com/itm/UNI-T-UT210E-Di ... Sw30tZsBKo

Lägsta mätområde är i det fallet 2A och upplösningen 1 mA. Mätnoggrannheten är 2% + 8. Det vill säga om det sanna värdet är 20 mA får vi räkna med en felvisning på 0,02 x 20 = 0,4 plus 8 gånger upplösningen, d.v.s. 8,4 mA. Det synes mig fullt användbart förutsatt att den tjuvström man är på jakt efter inte är så liten att den knappast märks.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Kan man mäta hur mycket ström bilen drar med en vanlig multimeter? Verkar som att min bil "vaknar" så fort man lägger på minuspolen, tänker så att det inte går några enorma strömmar eller att man skapar sig problem genom att hålla på att pyssla, t.ex ifall man råkar bryta strömmen under mätningen.
Tekniken för att mäta med vanlig multimeter är att först lätta på skruven till klamman för minuspolen, sedan vänta tills bilen gått i dvala (tar något 10-tal minuter) och till sist varsamt lyfta av klamman till minuspolen samtidigt som man håller den ena mätsonden på batteripolen och den andra på klamman.
av :stefan:
Enkelt sätt att kolla batteriet: kör en rejäl sväng på kvällen så att batteriet är ordentligt uppladdat och lyft sedan av kablarna från batteripolerna så bilen blir strömlös och låt den stå så över natten. Har batteriet tappat i spänning på morronen så har du svaret där. Annars kan du fortsätta felsöka efter krypströmmar och annat...
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Tack för tipset på tångampermetern andersuw. Verkar vara otroligt bra för priset. Har precis beställt den, 116:- . Inkl frakt..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
av LaRy
Andersuw, betydligt bättre data än mitt exempel, men tolerans för data anges ej som du anger. 2% anges alltid på hela mätområdet, dvs 2 amp, 2 x 0.02 = 40 mA. Det är ej på aktuellt visat värde.
Sedan är det 3 siffror och det aktuella instrumentet har 4 digits, med det menas att du nu har ett instrument som mäter 1.000 amp, sista siffran kan bli +/- 3, 1.003 amp eller 0.997 (=3 mA) . Nu till summering; felvisning på 2 amp område max 40 mA + 3 mA = 43 mA max i värsta fall. Fortfarande mycket bra data för en tångamperemeter och mycket prisvärd.
PS. Jag har gått flera utbildningar i mätutbildning, och vet därför hur data anges. Från min sida är det ingen gissning, det är fakta.
av andersuw
Visst är det fantastiskt! Har hänt på bara några år. Tidigare var det förfärliga pengar på den här typen av instrument.

När det gäller mätdata: precisionen i procent är i relation till uppmätt mätvärde och siffran för sista decimalen är just i relation till sista decimalen (upplösningen). Så jag kan inte se att jag gjort något fel i min redovisning här. Om du har annan uppfattning är det bara att du säger till. Jag är helt öppen för diskussion om saken. :D

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]