Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
jag har stält di verse frågor själv till Volvo personvagnar svrige, för att kuna svara på mina kunders frågor.
så hrä säger dom.
i tilexempel Brasilien så kan man köra bilen på E22 som dom har där.
& på fårgan om maximal inblandning av etanol, så säger dom att motor & styrsystem max får köras på 30% etanol & 70 bensin

& på frågan om hur myck E85 man får blanda i bensinen här i sverige så är svaret 10% & gäller för samtliga av volvos modeller, övriga frågor var specefikt på P2:or

------------------
ja det är inte siffror som följer varndra, om det är det du reagerar på, men gisssar att det är för att man inte ska rekomendera nått som i slutendan råkar orsaka en motorskada, för at nån höftat i fel mängd.
av Lello
CarMan skrev:jag har stält di verse frågor själv till Volvo personvagnar svrige, för att kuna svara på mina kunders frågor.
så hrä säger dom.
i tilexempel Brasilien så kan man köra bilen på E22 som dom har där.
& på fårgan om maximal inblandning av etanol, så säger dom att motor & styrsystem max får köras på 30% etanol & 70 bensin

& på frågan om hur myck E85 man får blanda i bensinen här i sverige så är svaret 10% & gäller för samtliga av volvos modeller, övriga frågor var specefikt på P2:or

------------------
ja det är inte siffror som följer varndra, om det är det du reagerar på, men gisssar att det är för att man inte ska rekomendera nått som i slutendan råkar orsaka en motorskada, för at nån höftat i fel mängd.
Hej CarMan.

Kul å se att du svängt från att vara etanolmotståndare till att i alla fall ta reda på fakta..! Och visst är etanol inte så hemskt..!

Kul med sprit...;)
av olson
[quote="eslund"]

Problemet var följande:
Snackade med en annan Cittraägare som sa att köra ren E85 är som att köra omkring på en bomb.. Cittrorna har nämligen ett problem, dvs att pumpen/flottören i tanken kjan få kortslutning.. Inget som gör något, men kör man på etanol (som är f*n så mycket mer lättantändligt) Så flyger tanken (och antagligen mer också) till himmelen..

quote]

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av dicklund2
Jag har kört några bilar på inblandad E85 bland annat 960 och Jeep. Jag har kommit fram till att förbrukningen ökar så det inte är lönt besväret. Om jag minns rätt så gick 960 3,0 fint på runt 30-35% E85 Jeepen klarar 40%(dock så gick det åt ett antal bränslefilter på Jeepen, host hack host hack... á 250:-)

Förbrukningen ökar med högre iblandning, men om jag minns rätt så kunde man klara sig utan nämnvärd ökning vid låg inblandning, men då är det så få kronor man spar i alla fall så det var inte värt besväret :(

Men visst kan/kunde man spara någon krona. Jag slutade dock när priset steg på E85 för nåt år sedan.

Men det vore intressant att höra hur de nya motorerna funkar i praktiken.
av Lello
dicklund2 skrev:Jag har kört några bilar på inblandad E85 bland annat 960 och Jeep. Jag har kommit fram till att förbrukningen ökar så det inte är lönt besväret. Om jag minns rätt så gick 960 3,0 fint på runt 30-35% E85 Jeepen klarar 40%(dock så gick det åt ett antal bränslefilter på Jeepen, host hack host hack... á 250:-)

Förbrukningen ökar med högre iblandning, men om jag minns rätt så kunde man klara sig utan nämnvärd ökning vid låg inblandning, men då är det så få kronor man spar i alla fall så det var inte värt besväret :(

Men visst kan/kunde man spara någon krona. Jag slutade dock när priset steg på E85 för nåt år sedan.

Men det vore intressant att höra hur de nya motorerna funkar i praktiken.
Jag kör min V70 2.5T 2007 på ca 30% och med så låg iblandning så stiger inte förbrukning för mig.

Funkar kanon bra, bilen får mycket högre oktan och går bättre.
Användarvisningsbild
av cycler
Precis... kör likadant..... fast 30-35% iblandning..... som är svagare E%% (se ovan)

Borde kanske höja till E30.....

Nåja, turbo gör att det blir rätt bra.... jag menar, vad är skillnaden på att köra 98 oktan eller 30% E85 och resten 95 oktan??

(Om man gissar att oktantalet är linjärt i blandingen så blir det 98 oktan vid ca 33% iblandning)

Visst kanske högre risk men hur många överklockar sina datorer??

/C
av Lello
cycler skrev:Precis... kör likadant..... fast 30-35% iblandning..... som är svagare E%% (se ovan)

Borde kanske höja till E30.....

Nåja, turbo gör att det blir rätt bra.... jag menar, vad är skillnaden på att köra 98 oktan eller 30% E85 och resten 95 oktan??

(Om man gissar att oktantalet är linjärt i blandingen så blir det 98 oktan vid ca 33% iblandning)

Visst kanske högre risk men hur många överklockar sina datorer??

/C
Dock så har jag för mig att att oktantalet vi iblandning inte är linjärt.

Lycka till med spriten, själv väntar jag på BSRs trimmning för att bilen ska bli helt flexifuel, enligt rycktet så kommer min motor få runt 250hk på 100% E85.... dom kommer släppa dessa trim efter nyår när VV är klara med regelverket

Dom har redan släppt detta för SAAB: http://www.bsrab.se/product_news/50/
av jbl
Kolla in etanol forumet så ser ni att dom börjar få problem med igen kläggade spridare. Nåt rosa klägg som lösgörs med etanolen.
Användarvisningsbild
av dicklund2
Rosa klägg låter ju otrevligt. Borde inte bränslefiltret ta allt från tanken? vad kan släppa efter filtret? Etanol är väl inte aggresivt mot några slangar kan jag tycka, Hade vi pratat diesel och RME hade det varit en annan sak.

Ni som tankar 30%, vad spar ni per mil på detta?
För trött för att räkna själv...
Användarvisningsbild
av Funk
Det rosa klägget lär vara ett rengöringsmedel/tillsats i bensinen som fastnar när man kör alkohol i en bil som tidigare haft bensin i systemet en längre tid..
Kör man på bensin så löses det upp och då försvinner det oftast igen, utom i bränslefiltret som måste bytas. Att filtret inte stoppar allt beror på att det är löst i bensinen, men reagerar på alkoholen och bildar den hartsliknande substansen när man kör med hög alkoholhalt.

/Thomas
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]