Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Mangesvolvo skrev:Men, måste det vara exakt cem per produktionsvecka? Dvs när bilen är gjord på året? Eller räcker det med artikelnummer?
Det borde räcka att det är rätt artikelnummer eftersom CEM ändå måste laddas om. Kolla dock för säkerhets skull med din Volvo ÅF först så de är med på noterna när det gäller vilken begagnad CEM du beställer och vad de kan åta sig att göra med den. Vad jag vet behöver för övrigt inte CEMen vara befriad från tidigare programvara för att laddas hos en ÅF. De bör klara att helt enkelt skriva över vad som redan till äventyrs finns där med den programvara som just din bil behöver.
Användarvisningsbild
av johnnype
Hejsan på er!

Jag vet inte vart du bor nu men det borde gå att lösa dina problem på billigare sätt. Men det beror förstås på vart du finns.

Angående begagnad CEM och Volvo så tror inte jag att verkstaden kan radera en begagnad CEM övht. Det är väl ECM som dom har mjuknat på och kan återanvända. Eller har jag missat något här?

Anders, har du haft kontakt med en Volvo åf-verkstad och hört att de faktiskt kan tömma en CEM med hjälp av VIDA?
av Mangesvolvo
Får en beg. CEM på posten inom nån dag eller två från Fredrik. . Till min modell. Huruvida det går sen återstår att se.

För att klargöra förloppet med bilen.
Instrumentpanel har lagt av under färd, efter 3 ryck men bilen bara fortsatte gå.
Felkoder strax innan. Lost connection tcm, ecm, p0600, p0401, okänd signal transponder permanent. Larm service erfodras (efter batteribyte i fob), ABS felkod (stanna omedelbart) ( fast det är känt felglapp i kopplingen till oket)
Sista turen till Skövde la bilen av helt o hållet. Bärgaren fick inte igång den ens.
Har stått i två månader hos olika verkstäder, men ingen har kunnat lösa det.

Bilen vägrar starta, alltså. Fast det är sprillans nytt batteri och instrument panelen lyser, så,även av och övrigt.
Hade också precis köpt nya S däck o bromsok monterat 2 dagar innan bilen la av. Så 6000 tusen ut redan där, plus 1200 för bärgningen.

Nyckeln drar runt men inte startmotorn, fuelrail, pumpen låter iaf. Alla felkoder tömda utom standard srs efter batteri bytet.

"Tjuvkopplat" Dvs dragit en jumper mellan solenoid o plus pol. Bilen startar men lägger av efter 2 sekunder.

Ja tror mer på felande i cem. Har ju luktat bränt.
Har T.o.m. Forskat efter 210/211 men finns bara för äldre modeller. Inte på min.
Gått igenom jordpunkter mm. Man har gått bet till slut, så 99% att det är cem.
av Mangesvolvo
Har fått förklarat för mig att uppstår det ett fel i elektroniken, så får det alltid följd felkoder som inte har med grundorsaken att göra.
av andersuw
Alltid är en överdrift. Men om en styrenhet får "hjärnsläpp" kan den förvisso ge upphov till diverse felkoder som kan peka på allt möjligt men egentligen bara beror på "hjärnsläppet".
av andersuw
johnnype skrev:Angående begagnad CEM och Volvo så tror inte jag att verkstaden kan radera en begagnad CEM övht. Det är väl ECM som dom har mjuknat på och kan återanvända. Eller har jag missat något här?

Anders, har du haft kontakt med en Volvo åf-verkstad och hört att de faktiskt kan tömma en CEM med hjälp av VIDA?
Johnny, nej jag har inte kollat och gör därför inte alls anspråk på att veta säkert. Jag utgick bara från att om de åtar sig att ladda en begagnad CEM med rätt mjukvara kan de också tömma den gamla. Men jag kanske har fel här så att de i själva verket bara kan ladda den begagnade om den i utgångsläget beter sig på precis på samma sätt som en ny skulle göra.

När du säger "inte kan", menar du då att det finns spärrar i VCCs system för laddning av mjukvara som förhindrar verkstäderna att göra det ena eller andra eller menar du att de inte vill, t.ex. därför att det finns regler som säger att de inte får eller bör göra det?
Användarvisningsbild
av johnnype
Vad jag vet så åtar sig Volvo att programmera CEM-enheter som har fått "ny-från-fabriks" mjukvaran inlagd. En Virgin-fil som dom säger ute på forumen.

Det ska inte finns, vad jag vet och förstår, något sätt att helt "tömma" (ny-från-fabrik mjukvara) en CEM via diagnosporten ens för Volvo ÅF. Varken gamla 99-04 eller 05-08.

Det görs via programmerare som ansluts till ett antal lödpunkter. Jag har förstås också gått den långa vägen här och har sparat undan fabriksny tillståndet för de här 3-typerna av CEM som finns. Motorola, M32 och R32. Jag har även hittat vart PIN-koder och sådant sparas så man kan bränna om konfigurationerna. I framtiden kanske man skulle redogöra för vilken utrustning jag har för detta, kan avslöja att inget är köpt utan det är hembyggt + en Arduino för samtliga jobb.

I ett sånt här fall så borde man kunna återuppbygga en CEM's innehåll genom att börja med en V70 2003 fil som grund. Sedan läsa ut immo+pin från ECM, mätarställning från DIM och skriva in det i nya CEM'en. Sen får man låta CEM läsa in startnycklarna som hör till bilen och allt borde fungera normalt igen. Då kan man alltså slippa att göra hela grundladdningen av ny (eller begagnad, tömd) CEM hos Volvo :lol:
av akre
johnnype skrev:
Angående begagnad CEM och Volvo så tror inte jag att verkstaden kan radera en begagnad CEM övht. Det är väl ECM som dom har mjuknat på och kan återanvända. Eller har jag missat något här?
Det är också min uppfattning att Volvo verkstäderna inte kan radera en CEM som redan har monterats ur donatorbilen. Jag vet inte om det är ett moment 22 eller vad det är, men troligen är enda chansen att klona den gamla CEM:en INNAN volvo raderar den....

Fast nu skulle du ju få en "nollad" CEM. Om fredrik kunde upplysa oss andra om proceduren (i utbildningssyfte)... (jag gissar på radering av FLASH-minnet via BDM)

EDIT: Läste slarvigt, Johnnype beskrev det ju bra ovan.

Klipt ur vida:

- På grund av de unika PIN-koderna går det inte att växla central elektronikstyrenhet (CEM) från ett fordon till ett annat.

- I central elektronikstyrenhet (CEM) finns en bilkonfigurationsfil lagrad. Filen innehåller information om:

* fordonets VIN-nummer
* strukturvecka
* vilken utrustning fordonet har.

- Vid byte av central elektronikstyrenhet (CEM) går det inte att läsa ut VIN-numret innan den har fått mjukvara nerladdad från Volvos centrala databas.
av akre
johnnype skrev:
I ett sånt här fall så borde man kunna återuppbygga en CEM's innehåll genom att börja med en V70 2003 fil som grund. Sedan läsa ut immo+pin från ECM, mätarställning från DIM och skriva in det i nya CEM'en. Sen får man låta CEM läsa in startnycklarna som hör till bilen och allt borde fungera normalt igen. Då kan man alltså slippa att göra hela grundladdningen av ny (eller begagnad, tömd) CEM hos Volvo :lol:
Enklast måste väl ändå vara att klona den gamla CEM:en om minnet funkar på den fortfarande...
av akre
Mangesvolvo >>> Det var ju nån här som erbjöd sig att klona din gamla CEM. Jag tycker du ska ta det erbjudandet. Även om det inte är gratis så är det garanterat billigare än att låta volvo ens göra omladdningen (tror jag)

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]