Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zwizz
Rådlös skrev:Lite förklaring: Det finns två sorters glykol. Etylenglykol, som är klart dominerande och vanligast. Den är förhållandevis billig men mycket giftig. Den andra sorten heter Propylenglykol. Den hålls för att vara mer miljövänlig, men är ingen hälsodryck. Den är också dyrare och tämligen ovanlig.
Man skall inte blanda dessa två sorter. Då blir det en brun rostfärgad sörja och rykten talar om att det har bildats slamklumpar som kan sätta igen kylsystemet. Man kan inte heller mäta lägsta antifrystemperatur med något instrument om glykolerna är blandade. En klen tröst är att det ändå fungerar som frysskydd i detta läget.
Några gällande färgkoder på dessa glykoler finns inte. Dom kan ha vilken färg som helst och även i slumpvisa testfall ha samma färg! Ren glykol är för övrigt färglös!
Nu är det så här också att när man lämnar en bil till service på Volvo så byter dom inte alltid kylarvätskan. Förr gjorde man det för all glykol avsedd för motorfordon i syftet av frysskydd, innehåller också ett korrosionsskydd. Men detta skyddet är förbrukat efter två år. Därför står det i alla äldre instruktionsböcker att man skall byta kylarvätska vart annat år. Gäller inte bara Volvo. Jag har försökt fråga Volvo hur dom gör i dagens läge, men fått lite svävande svar. Dom mäter lägsta frysskyddstemperaturen och gör eventuella åtgärder efter det. I ditt fall så borde det ju då innebära att dom har mätt och eventuellt agerat efter det. Och det skulle ju då motsäga mina uppgifter (som jag har fått från OK-Q8 och deras kundtjänst på området) att det inte skulle gå att mäta. Att din vätska har blivit brun kan ju bero på att man har blandat t.ex flera olika färger etylenglykol under åren, gul, röd, och kanske någon grön eller annat och resultatet blir då något brunt till slut?

Varför byter inte Volvo då? Jo, dom resonerar tydligen så här att om man inte rör eller fyller på ett vattensystem i ett slutet kärl, så försvinner till slut syret ur vattnet och det blir inte längre så aggresivt mot metaller. Tänk på vattnet i våra värmeelemet i bostäder. Det är i princip samma vatten år ut och år in under lång tid. Där finns inget korrosionsskydd men alla element är av stålplåt. Samma resonemang använder Volvo i bilarna. Enligt deras svar kollar dom bara efter fasta föroreningar eller grumligheter i kylarvattnet, säger dom. En kylarvätska kan vara färgad av glykolens färg men samtidigt klar och genomskinlig. Det är deras riktmärken.
Det här ger ju också ett tips om att så kallad LongLife glykol är helt bortkastade pengar. Även den billigaste glykol blir ju LongLife med bilindustrins nytänkande rutiner.

Men om du känner den minsta osäkerhet om detta så tycker jag att det inte är fel att byta. Man kan ju tänka lite på tvåårsgränsen som gällde förr. Och har man bytt så kan man ju sova lite bättre på nätterna under dom närmaste åren. Och passa på innan vintern för då är det inte roligt att stå och blaska med detta. Glykol får dessutom inte hällas i vanliga avlopp. Det skall samlas på dunkar eller liknande och lämnas på kommunernas återvinningscentraler. I många kommuner är det en större bensinstation.
Intressant info :) mycket bra och veta! Om det att det går att mäta så den servades sist 2017-06-26, och då mättes lika bruna kylarvätska att den har köldbeständighet ner till -35 ialafall, hur dom har mätt vet jag dock inte :P

Men är säkerligen som du säger, volvo hävdar att den absolut inte behöver bytas, sen har folk under bilens 12 års livstid fyllt på nån skvätt då och då för att sen bli en härlig brun färg i slutändan. Den är då ialafall helt klumpfri :)

Men får bli att byta snart så man slipper oroa sig och få i nytt och fräscht :D
av puma180
Jag har precis haft bilen på service, en xc60 d4, och efter det tändes varningslampan för kylväska. Behållaren var nästan tom och enligt protokollet hade dom kollat kylvätskan. Vad gör jag nu? Bilen får ju inte köras. Sen undrar jag hur man kollar oljan? Det finns ju ingen mätsticka. Har dom ens bytt olja? Man kan ju undra.

Skickat från min MRD-LX1 via Tapatalk

av Rådlös
Bara en hypotes från min sida. Det kan ju ha varit en luftbubbla alldeles efter servicen och som då "felvisade att nivån var rätt". Sedan har du kört X mil och bubblan har bubblat ut och nivån har sjunkit någon halvliter.
Annars får du kanske leta efter läckor, fuktiga fläckar, vitfärgade streck och ringar vid slangar och packningar. Speciellt på ytor som blir varma.
av frippe64
puma180 skrev: fre 08 maj 2020, 10:38 Jag har precis haft bilen på service, en xc60 d4, och efter det tändes varningslampan för kylväska. Behållaren var nästan tom och enligt protokollet hade dom kollat kylvätskan. Vad gör jag nu? Bilen får ju inte köras. Sen undrar jag hur man kollar oljan? Det finns ju ingen mätsticka. Har dom ens bytt olja? Man kan ju undra.

Har något gjorts på servicen som kan relateras till kylvätskan?
av puma180
Det står bara att den klarar - 36 grader, men hur har dom kollat det när det inte är någon k-vätska i behållaren?

av MickeM
Är verkligen kärlet tomt?
Låg nivå är inte lika med tomt.
Är bara nivån låg, kan bilen göras med extra öga på temperaturen. Är kärlet tomt, är något knas och bör felsökas snarast.

Dessutom är detta fel forumdel för en XC60.

Någon oljesticka har den nog inte, utan bara en nivågivare/varning i färddatorn.
Bra? Nej.
Idiotiskt? Ja.
av Rådlös
Puma 180: Du undrar hur man kollar kylarvätskan? Vanligtvis med en sådan här: https://www.swedol.se/optisk-glykol-spo ... UMQAvD_BwE
Det behövs bara en eller två droppar på den mörka ytan på den snedfasade grejen på instrumentet. Sedan tittar man som i en kikare eller ett mikroskop och där syns det på en skala.
Så även om ditt expansionskärl var nästan tomt kan man nog fiska upp ett par droppar kylarvätska. Men jag håller med om att om det borde vara mer vätska vid mättillfället, så borde verkstaden meddela dig. Lite eller mycket i kärlet beror ju annars på om motorn är varm eller kall.
av frippe64
Det brukar väl ingå påfyllning av vätskor vid service?
Om inget gjorts som kan påverka nivån, t.ex. egr, så är det något lurigt här.
av Tybbe
Min kylarvätska ser också ut så där med lite brun i färgen men ändå lite blå ändå och då har jag även fyllt på några gånger med vanligt blå kylarvätska. Men den tål 33- iallafall men jag har faktiskt fått en ispropp i bilen för något år sedan och verkstaden så att min topplockspackning hade gått och det skulle kosta 33000kr på verkstaden. Men jag har en tråd om detta i februari 2019 men jag tinade upp bilen i ett varmgaraget i 3 dygn och c:a 1 månad efter det så körde jag 26 mil i 25- och bilen funkade klockrent. Men sedan har det hänt en gång till att det bara kommer varm luft från mitten av munstycke på bilen och resten av munstycke blåser det iskallt och tempmätaren går fort upp till normal temp fortare än vanligt. Kan detta bero på dålig kylarvätska eller något fel i kylaren eller kanske något fel i värmepaketet ???
av Rådlös
Jag skulle gissa på fel i värmepaketet. Får du varmt på ett ställe men kallt på ett annat så har du ju i alla fall värme. Hade du fått kallt på båda ställena så hade det ju varit fel på värmen. Men nu har du troligen något fel på några luftkanaler eller spjäll.

Kanyl med tunnflytande lim och en vikt/sandpå[…]

Hej Jag undrar om man kunde få höra li[…]

@Forz , Lite nyfiken hur det gick med felsök[…]

Motorproblem

Kan det vara så att den "tappar" e[…]