vinga skrev:CarMan skrev:vinga skrev:Jag kan direkt säga att jag kan RSE systemet, eftersom att jag har varit med och utvecklat systemet
RSE systemet ser olika ut i de olika årsmodellerna i den äldre varianten behöver man ha en vit konsol för att kunna montera på bildfördelaren och förstärkaren som satt i tunnelkonsolen.
Idag 06-07 sitter allt i mittkonsolen och systemet är simpelt att montera eftersom att kablaget ligger fördraget från fabriken i både stolarna samt från batteriet till tunnelkonsolen. Det gör det inte i en standard bil, RSE systemet är såpass avancerat att det inte går att montera in på banan utan måste monteras in på specialvagnsavdelningen, därav större kostnader.
går det alltså att eftermontera även på MY 06 ?
är kablage framdraget i bilarna på samtliga modeller?
Nej, tyvärr finns inget draget....Det är lättare att eftermontera kablar i äldre bilar eftersom att det är en separat kabelmatta i dem, men i 06 07 är den kabelmattan inkuderad i den stora kabelmattan, men den kabelmattan sätter de bara i ifall det ska vara rse system i bilen, men det händer ofta att de lägger i fel mattor i bilarna. Du kan titta om du öppnar den lilla frigolitklossen i bagegeutrymmet på högersida bakifrån sett ligger det en en kabel med en säkringshållare där med plast runtom är det troligtvis möjligt att koppla in ett rse system i bilen... men då är det stolarna kvar, i dem finns det inget fördraget...
Alternativt kan du montera ett äldre system, jag tror att det kan funka, men då får du montera ner lite, men stolarna blir återigen ett problem...
jag tolkar ditt svar som att du inte har koll på det här :!:
från o med MY07 så går RES att eftermontera. på tidigare modeller kunde man bara montera enkelskörmen i taket, men nu kan man montera i nackstöden.
vad jag vet gäller det från MY07 men du svamla om 06 det var derför jag fråga.
jag har inte fått några indikationer på att nått ska vara fördraget, där av min andra fråga.
jag tror du pratar om hus saker oting monteras i fabriken o inte har koll på tilbehörsmonterings satsen som finns.