Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Bosa skrev:Tycker det ringer en liten klocka angående störare för att klocka din hastighet och garageportöppnare, endel störare lanseras väl till och med som garageportöppnare har jag för mig. Kanhända att det finns ett samband här eller är det det du menade med svenska post och telestyrelsens lagar och krav CANBus?
nä. post o telestyrelsen har hand om allt som har med radiosendare att göra.
tilexempel så får man inte ha en sån där sändare som sänder din MP3 musig till din sterio. alla sändare måste registreras, men det finns ett vist frekvensområda men får ligga på utan att registrera sig, men då får man bara sända med en svag styrka (allt är reglerat i nån lag.)

i deta frekvänsområda hållersig alla fjärrkontroller till bilar/garageportöppnare, trådlösa telefoner & radiostyrda leksaker m.m.

olika länder har olika frekväns. dessa regler är slappare i USA/canada
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev:
Bosa skrev:Tycker det ringer en liten klocka angående störare för att klocka din hastighet och garageportöppnare, endel störare lanseras väl till och med som garageportöppnare har jag för mig. Kanhända att det finns ett samband här eller är det det du menade med svenska post och telestyrelsens lagar och krav CANBus?
tilexempel så får man inte ha en sån där sändare som sänder din MP3 musig till din sterio. alla sändare måste registreras, men det finns ett vist frekvensområda men får ligga på utan att registrera sig, men då får man bara sända med en svag styrka (allt är reglerat i nån lag.)

i deta frekvänsområda hållersig alla fjärrkontroller till bilar/garageportöppnare, trådlösa telefoner & radiostyrda leksaker m.m.

Aha, hade som sagt ingen megakoll på det där men nu ser jag sammanhanget. :)
av CANBus
visst är det så som CarMan skriver.
Det finns en del frekvenser som är reserverade just för radiostyrning(fjärrkontroll) och det ligger på ofta på UHF bandet.
man får inte bara sända över de frekvenserna om inte PoT har godkänt produkten.
av Dykaren
CANBus skrev:Den finns 2 hinder kring detta 1. svenska post och telestyrelsens lagar och krav.
2. homelink arbetar med 399-411 Mhz, i europa har vi 433.92 Mhz på fjärrkontroller, du får inte den där produkten att fungera i sverige och resten av europa.

Och mellan 403-412Mhz där någonstans ligger polisens S80-system (om det är FM-bandet vi pratar om) dvs polisradion (storstadssystemen) i Sthlm, Gbg och Malmö!
Senast redigerad av 1 Dykaren, redigerad totalt 0 gånger.
av Dykaren
CarMan skrev:

Jo idag får du ha en sådan sändare OM den är godkännd för det. En sådan sändare har en räckvid på ca 1m och stör alltså inte ut andra radiosändare men eftersom att PTS är en gammalt statligt verk så sitter det fortfarande många gabardinbrallor där som sitter fast i sina gamla spår. Men som sagt numera är det Ok såvida dom är godkända!!
Användarvisningsbild
av Bonnie
Om Du går in på Tips&Trix och öppnar upp monteringsanvisningar och går in på kaross delen så finns där en beskrivning om hur man går till väga för att montera en öppnare. Där står även några nummer, vet dock ej om det art.nr
av Daddan
Vitsen med frekvensbestämmelserna är att olika apparater inte ska störa varandra. Sen sitter en hel del och ordar om trådlösa nätverk mm som stör larmdosor till bilarna. Antingen borde PTS skärpa kraven eller så går det snart inte att använda trådlösa prylar längre... Bli inte förvånade om era andra produkter störs (eller tvärt om) om man har utländska icke godkända trådlösa produkter.
av Ugbugg
Jag har en sån Home-Link i bilen men har ingen garageport, aldrig testat den.
av CANBus
Ugbugg skrev:Jag har en sån Home-Link i bilen men har ingen garageport, aldrig testat den.
man måste först lära den en fjärrkod, du kan lagra 3 alternativ.
men grejjen är att du måste emigrera till Amerikat eller Canada om du ska använda den....
det är där du har problemet.
av CANBus
Daddan skrev:. ..Sen sitter en hel del och ordar om trådlösa nätverk mm som stör larmdosor till bilarna. Antingen borde PTS skärpa kraven eller så går det snart inte att använda trådlösa prylar längre... Bli inte förvånade om era andra produkter störs (eller tvärt om) om man har utländska icke godkända trådlösa produkter.
Nej helt fel, ett hemmanätverk kan inte störa ut en bils fjärrsändare, inte en chans, Trådlösa nätverk ligger på det licensfria frekvensbanden på 2.4-2.5GHz och 5.7-5.8GHz.
En fjärrsändare till bilar i sverige sänder på 433.92 Mhz och är inte ens i närheten.
Det licensfria banden i tex hemnätverk använder man sig av en standard kallat ISM(industrial Scientific and Medical) ISM arbetar med modulationtekniken SS(Spread Spectrum), den teknologin i sig tillåter en radioutrustning att sända en signal över ett spektrum av radiokanaler, och inte på en enskild frekvens. På detta sätt undviks att en enskild användare dominerar radiobandet så detta stör andra enheter. Så det där med att bilen störs ut av nätverk är en myt. Det är snarare att det är en radiofyr eller en repeater i närheten som länkar en fjärrstyrning av tex ett tåg eller nåt, som stör fjärrsändare på bilar.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.