Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
rid54 skrev:Jag tror du fått en bra sammafattning av MickeM ovan. Mitt bidrag är att det är mycket osannolikt att 3 nymonterade sonder (varav en ny...) alla har samma fel. Dvs felet ligger inte i sonden. Kablaget kan vara skadat. En spridare kan vara otät. Bränsletryckregulatorn kan läcka. Motorn kan vara i dålig kondition (kompression, vevhusventilation, luftfilter...). Katen kan vara slut (inte så sannolikt). Som nåmnts måste nog en felkodsläsning på djupet utföras, det måste bli billigare än att byta delar till synes i blindo.
Fel på tre sonder tror inte jag heller på.
Om dom bytt rätt sond.......

Problemet är att vi inte har alla felkoder som bilen ev har gett.
Analyssonden (nr2) borde som sagt skrika halsen av sig med dom avgasvärdena, och få ECM att sätta åtskilliga felkoder.
Det kanske den gör också, men den koden som gäckar Mekonomenverkstaden är ju uppenbarligen om "kortslutning lamdasond", eftersom det är den dom nämner för TS.
Mekonomens diagnosutrustning är inte skräp.

Jodå, katalysatorproblem förekommer.
Bilar som körs mycket korta sträckor kan råka ut för katalysatorproblem, med byte som följd.
Katen hinner inte upp i arbetstemp, och fylls med sot och dåligt förbränt. När den sen kommer upp i temp, så överhettar den och platinabeläggningen "nöts" bort. Resulterar i lysande motorlampa, och felkod på katalysatoreffekten. Bilar körda av extremt försiktiga förare kan man ibland rädda katen på, med lite buskörning, med lite motorvarv och fullgasaccelerationer. Då är det bara sot som stänger till platinan.

Faktiskt inte så vanligt på Volvo, men betydligt vanligare på Asiatiska bilar, av nån anledning.

Att besikta medan lampan är släckt kommer ju inte fungera, så länge avgasvärdena är åt H-E.
Annars förstår jag hur dom har tänkt. Går den igenom, kan bilen ju användas, emellanåt.
Lite oseriöst låter det, men det kan också ha varit en tanke/förslag i all vänlighet, beroende på vad som sagts i samtalet innan.... (Det vet vi ju inte)

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]