Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
OrsonGbg skrev:
S60AWD2.5T skrev:Hej!

Det kan nog vara så att du har de sämsta högtalarna.
Leta rätt på de bästa högtalare du hittar.
Du har ju dörrsidor som klarar det.
Samt stoppa dit ett PA200 eller PA300.

Jag tror att minsta skillnaden och dyraste är att byta till HU803 på direkten.
Kan det verkligen vara så illa? Trodde de sämsta högtalarna bara satt på typiska importbilar med HU403 och så? Jag får väl plocka ner dörrsidan och kika. Har också slängt iväg ett mail till Jönköpings bildemontering och hört med dem ifall de hade en HU803:a, förstärkare och kablage.
Eftersom du inte har slutsteg så har du standard högtalarna, vilka inte alls är dåliga.
Volvo har utan tvekan ett av dom bästa standardbilljud på marknaden.
Alla nivåerna är speciellt anpassade och utprovade för bilens kupé.

Framförallt är bara det faktum att högtalarna sitter i plåten så att baffeln är av ett stommare material betydligt bättre än att sätta högtalaren i dörrsidans inredning.
Sedan är dörrarna täta som en låda och det ger högtalaren en chans att spela bas som den ska.

Har själv en hu-603 men bytat ut högtalarna till High Performance samt satt dit slutsteget PA-300 och är mycket nöjd med det.
Stor ljudförbättring trots att det inte var dåligt innan.

Att endast byta till Hu-803 ger inte mycket, troligtvis i stort samma cd spelare i båda, lite lyft får du om du sätter dit en centerhögtalare med 803:an eftersom det finns en inbyggd förstärkare till den högtalaren.
Men den saknar förstärkare till dom andra högtalarna så du måste då lägga till ett slutsteg.

Vill du höja ljudkvalitén i bilen så ska du satsa på bättre högtalare och ett slutsteg, lägg sedan tramset med motviljan till kassetspelaren åt sidan och inse att Volvos original spelare kostar kring 6000-8000:- och ingen eftermarknads spelare för 3000:- är bättre, som somliga här i forumet fått för sig.
Man får vad man betalar för!

Ljudkvalité är en smaksak, trots att en anläggning är utprovad för att likna dom verkliga instrumenten ljudmässigt är det många som hellre vill att det ska dunka i bilen ordentligt så folk vänder sig och tittar när man passerar men det har inget med ljudkvalité att göra.

Oftast har dessa anläggningar mycket bas och diskant men saknar mellanregister och så vill jag inte höra min musik men det är endast min personliga åsikt, andra får ha sin. 8)
Användarvisningsbild
av CarMan
OrsonGbg skrev:

Kan det verkligen vara så illa? Trodde de sämsta högtalarna bara satt på typiska importbilar med HU403 och så? Jag får väl plocka ner dörrsidan och kika. Har också slängt iväg ett mail till Jönköpings bildemontering och hört med dem ifall de hade en HU803:a, förstärkare och kablage.
Ja oftast är det så, men inte alltid
Användarvisningsbild
av CarMan
frilins skrev:
OrsonGbg skrev:

Eftersom du inte har slutsteg så har du standard högtalarna, vilka inte alls är dåliga.
Volvo har utan tvekan ett av dom bästa standardbilljud på marknaden.
Alla nivåerna är speciellt anpassade och utprovade för bilens kupé.

Framförallt är bara det faktum att högtalarna sitter i plåten så att baffeln är av ett stommare material betydligt bättre än att sätta högtalaren i dörrsidans inredning.
Sedan är dörrarna täta som en låda och det ger högtalaren en chans att spela bas som den ska.

Har själv en hu-603 men bytat ut högtalarna till High Performance samt satt dit slutsteget PA-300 och är mycket nöjd med det.
Stor ljudförbättring trots att det inte var dåligt innan.

Att endast byta till Hu-803 ger inte mycket, troligtvis i stort samma cd spelare i båda, lite lyft får du om du sätter dit en centerhögtalare med 803:an eftersom det finns en inbyggd förstärkare till den högtalaren.
Men den saknar förstärkare till dom andra högtalarna så du måste då lägga till ett slutsteg.

Vill du höja ljudkvalitén i bilen så ska du satsa på bättre högtalare och ett slutsteg, lägg sedan tramset med motviljan till kassetspelaren åt sidan och inse att Volvos original spelare kostar kring 6000-8000:- och ingen eftermarknads spelare för 3000:- är bättre, som somliga här i forumet fått för sig.
Man får vad man betalar för!

Ljudkvalité är en smaksak, trots att en anläggning är utprovad för att likna dom verkliga instrumenten ljudmässigt är det många som hellre vill att det ska dunka i bilen ordentligt så folk vänder sig och tittar när man passerar men det har inget med ljudkvalité att göra.

Oftast har dessa anläggningar mycket bas och diskant men saknar mellanregister och så vill jag inte höra min musik men det är endast min personliga åsikt, andra får ha sin. 8)
det blir vist storskilnad om man bara aderar ett slutsteg, vilket man måste göra om man ""byter till 803
Men det blir ännu bättre med dom saftigare högtalarna
av OrsonGbg
Det här med att grejorna ska matcha från årsmodell och struktorveckor... Tror ni en HU803:a från en bil uttagen 0212 lirar ihop med min bil uttagen 0503? Har nämligen hittat lite prylar som jag vill sätta i min bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
OrsonGbg skrev:Det här med att grejorna ska matcha från årsmodell och struktorveckor... Tror ni en HU803:a från en bil uttagen 0212 lirar ihop med min bil uttagen 0503? Har nämligen hittat lite prylar som jag vill sätta i min bil.
när bilarna är utagna är helt oeintresnt. det är när dom är tilvarkade vi ska titta på.

men din bil från 05 har ju inte ens samma färg på stereon & jag kan inte tänkamig mig att dom fungerar ihopp. du kan ju bara ha 803 & 603 i din bil!
av CANBus
OrsonGbg skrev:Det här med att grejorna ska matcha från årsmodell och struktorveckor... Tror ni en HU803:a från en bil uttagen 0212 lirar ihop med min bil uttagen 0503? Har nämligen hittat lite prylar som jag vill sätta i min bil.
nej, det där funkar inte alls..
av OrsonGbg
Nej inte 0503, jag skrev fel. Jag menade 0305 :oops: Alltså maj 2003.
Användarvisningsbild
av CarMan
OrsonGbg skrev:Nej inte 0503, jag skrev fel. Jag menade 0305 :oops: Alltså maj 2003.
när är bilarna tillverkade?
av OrsonGbg
Det vet jag inte, men kan kanske ta reda på det.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag vet ioförsig inte vilka aparater som är komplatiba med vilka strukturveckor. så jag ka ialla fall inte svara. men oftast är aparaterna bakåt komplatiblalite längre, även om dom inte går att köra i en nyare bil.

det jag vill på paka är att det är helt ointresant att göra som EU bestämt, o "döpa" bilarna efter registrerings datum. det kan bli så himla fel då.

den ena av "dina" bilar kan ju ha stått hoss en återförsäljare i ett år...
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]