Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Nu blev jag lite förvånad faktiskt :roll:
Jag har ju själv inte testat den men fått en hel del synpunkter på just
kompabiliteten i den, att den inte är riktigt 100. Men av döma av inläggen här verkar det ju inte vara så farligt.
motorola gör ju även den fasta som finns i S80 & denna har man problem med, för att den ska ju prata med alla telefon böcker o sånt, den lägger ju äver allt i bilen för att snabba upp systemet.

men den extärna har jag tillomed monterat i nya S80 utan problem, funkar klockrent, denna är ju som en blåtans HF man har i örat, fast den monteras in i bilen o andvänder bilens högalare
Användarvisningsbild
av eslund
Får väl tillägga (som gammal Ericsson anställd) :) att kompabilitetsproblem brukar oftast bara uppstå när ny teknik kommer.. En del tillverkare "tweakar" då protokollen för att få funktionalitet som inte stöds av standard protokollet ännu. Blåtand har funnits ett bra tag nu, och jag har aldrig hört issues med kompabilitet..

Sen hör ju till saken att även mobiler (likväl som Volovs bilar) måste ha ny programvara emellanåt.. Har man aldrig uppgraderat programvaran sen man köpte mobilen så är det kanske läge att göra det ;)
av Frigge
CarMan skrev:
Frigge skrev:Nu blev jag lite förvånad faktiskt :roll:
Jag har ju själv inte testat den men fått en hel del synpunkter på just
kompabiliteten i den, att den inte är riktigt 100. Men av döma av inläggen här verkar det ju inte vara så farligt.
motorola gör ju även den fasta som finns i S80 & denna har man problem med, för att den ska ju prata med alla telefon böcker o sånt, den lägger ju äver allt i bilen för att snabba upp systemet.

men den extärna har jag tillomed monterat i nya S80 utan problem, funkar klockrent, denna är ju som en blåtans HF man har i örat, fast den monteras in i bilen o andvänder bilens högalare
Ja den fasta har man ju skrivit en del TR på :wink:
Fick av någon anledning för mig att det va samma dilemma med tillbehörs BT:n. Bra att veta att den fungerar :lol:
av lirsa
Tack för alla synpunkter. Då blir det nog att beställa denna och ngn sorts hållare av ngt slag. Följer det med extern antenn eller måste det också installeras, eller följer det med i detta pkt?
Användarvisningsbild
av eslund
Extern antenn har du bara i satser där du har hållare till mobilen.. Och eftersom du ska ha mobilen i fickan, så... ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
eslund skrev:Extern antenn har du bara i satser där du har hållare till mobilen.. Och eftersom du ska ha mobilen i fickan, så... ;)
Dags för en brandfackla i tråden :shock:

Jag skulle satsa på hållare med extern antenn annars blir det ju rätt knasigt.

Jag använder BT-handsfree med varianten "i örat" för att själv komma så nära mic/högtalare för att få så bra ljud som möligt och på samma gång kunna vara så långt ifrån radiosändaren i telefonen som möjligt.

Ha du högtalarbluetoothhandsfree så blir det ju det sämsta av allt på en gång. Du sitter långt från mic/högtalare men har ändå själva telefonen nära dig och strålar dig maximalt.
Användarvisningsbild
av eslund
VolvoB20 skrev:Du sitter långt från mic/högtalare men har ändå själva telefonen nära dig och strålar dig maximalt.
Njaa... Mickens placering är ju valfri.. Antingen A-stolpe, eller i mitten fram.. Högtalaren i förardörren används.. Har jämfört med mitt Blåtands SE Headset och det är nästan så att Volvos HF i bilen är bättre..

Vad gäller strålning från mobilen så är det samma strålning om du har den i fickan eller på panelen fram.. Det är avståndet mellan dig och radiobasen som avgör vilken effekt mobilen sänder med.. Att du kopplar in en extern antenn "stänger" inte av antennen i mobilen..

Så ska du ha absolut minst strålning så ska du parkera under en mobilmast.. ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
eslund skrev:
VolvoB20 skrev:Du sitter långt från mic/högtalare men har ändå själva telefonen nära dig och strålar dig maximalt.
Njaa... Mickens placering är ju valfri.. Antingen A-stolpe, eller i mitten fram.. Högtalaren i förardörren används.. Har jämfört med mitt Blåtands SE Headset och det är nästan så att Volvos HF i bilen är bättre..

Vad gäller strålning från mobilen så är det samma strålning om du har den i fickan eller på panelen fram.. Det är avståndet mellan dig och radiobasen som avgör vilken effekt mobilen sänder med.. Att du kopplar in en extern antenn "stänger" inte av antennen i mobilen..

Så ska du ha absolut minst strålning så ska du parkera under en mobilmast.. ;)
Du svarade på mitt inlägg innan du hade läst mitt inlägg tydligen :wink:

Jag skrev "Jag skulle satsa på hållare med extern antenn annars blir det ju rätt knasigt."

D.v.s få ut antennen på utsidan av bilen. Du slipper stråla dig själv + bättre mottagning + lägre effektbehov = Bara fördelar.

För övrigt så avtar strålningeffekten ungefär med avståndet i kvadrat från antennen. Så att ha den 1 dm eller 1 meter från huvudet gör stor skillnad. Det måste ju vara bättre att ha antennen på taket utanför bilen än inne i kupen med alla reflektioner som det blir.

Sådant här måste du väl ha koll på som gammal "Ericssonare"
Användarvisningsbild
av eslund
Joo, det har du nog sant i.. ;)

Vad jag menade var att bara för att man sätter på en extern antenn (vilket ger bättre mottagning -> Längre sändeffekt) så slipper man ju inte antennen på mobilen för det.. Den funkar likadant fastän man har en extern antenn..

Sen (om man vill ha ext. antenn och hållare) så blir det ju billigare att skippa blåtandssatsen, och istället köpa en gammal klassisk HF..
Användarvisningsbild
av CarMan
grejorna är ju anpasade för bilen & ljudet är bra.

vill man ha extärn antenn, så måste men ju fysiskt förflytta telefonen & då tappar man ju hela vistsen med att ha blåtand. då ska du ju ha en vanlig hansfree, med hållare
Fel generator V70??

Det som händer är att laddlampan lyser o[…]

Bytt skivor och klossar fram. Det blev ATE, b&arin[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Lämna på verkstad finns inte på k[…]

Då är vi överens. Faserna byter in[…]