Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glock40sw
tombe691 skrev:Finns det någon rekomendation om vad som är "köra tillräckligt"? Om man utgår från att det krävs en timme för att ladda fullt, räcker det att göra en timme i veckan, eller en timme i månaden, eller bör det vara en timme om dagen, hur länge håller ett friskt batteri laddning? Vill ju inte ladda för mycket heller ifall batteriet kokar tort.. eller är det bara c-tec-laddare som känner av automatiskt som gäller?
Hur mycket man ska köra har jag ingen aning, jag laddar bilen regelbundet med en modern laddare.
Torrkokning är historia alla moderna elektroniska laddare kan byta automatiskt till underhållsladdning när de känner att batteriet är fulladdat.
De gamla stora batteriladdarna med transformator och amperemätare på sidan ska pensioneras och lämnas på återvinning.
Mina bilar har varit flera gånger stående utomhus på vintertiden under tre veckors tid under utomlandsvistelse och startat snällt efteråt.
Användarvisningsbild
av Derank
Själv kör jag enbart kortare resor dagligen men totalt blir det ca 5mil fördelat på ca 10 stopp och jag har inte haft några problem.

Värmaren går morgon middag och kväll.

Kollegan som kör raka spåret 9mil till jobbet och raka spåret hem igen. Använder inte värmaren på jobbet då han har el värmare. Han får låg batterivarning lire då och då på helgerna då han kör kortare turer.

Så det verkar inte riktigt finnas någon logik i systemet.

Jag om någon borde ha blivit strömlös för länge sedan.
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
Antingen är väl generatorn dålig och ger inte nog med kräm när du har en massa strömförbrukare på så här vintertid (fläkt, sätesvärme och rutvärme bak drar ju en del) eller, antagligen lite vanligare, är batteriet dåligt.

1) med motorn på tomgång, mät batterispänningen med alla strömförbrukare avslagna och sen med alla påslagna. Finns vissa tröskelvärden för vilken spänning man ska ha som jag inte minns i huvudet, t.ex hur många volt som spänningen måste ligga på för att batteriet ska ta emot någon laddning. Är generatorn klen kan det tänkas du hamnar på eller knappt ovanför det värdet och då tar det lång tid att ladda.

2) ladda batteriet med en batteriladdare. Bilen kan aldrig ladda batteriet till 100% eftersom du alltid gör strömuttag men laddar du batteriet med en laddare så kan du det vilket gör gott för livslängden. Det diagnostiskt sett bästa är om du tar ut batteriet ur bilen, låter det värmas till inomhustemperatur och sedan laddar det. Sedan väntar du 12-24 h efter det laddats färdigt, fortfarande urkopplat och mäter vilospänningen. Ett friskt batteri ska ha 12,7V. Sjunker det allt för lågt är det inte ok.

Kan också starkt rekommendera en smart laddare om du inte har en sån. Jag köpte en CTEK i höstas och har kört recond-laddning på två batterier i äldre bilar som tidigare varit snabba på att dras ur om man tuggade på starten för länge. Båda har funkat oklanderligt hela vintern, som om batterierna var nya (fast båda är 5-6 år).
av andersuw
tombe691 skrev:Idag har jag kört total ca 1.5 timme, och om generatorn laddar 140 ampere och batteriet är på 90 borde en timme allafall vara i rätt härad om jag inte tänker helt fel?
Du tänker helt fel. ;-) Att generatorn kan ge 140 A som mest och ungefär hälften därav på tomgång betyder inte alls att den laddning batteriet mottar ligger i den storleksordningen. Hur mycket laddning det blir beror normalt på hur mycket batteriet kan svälja snarare än på hur mycket generatorn kan ge. De strömstyrkor vi i praktiken talar om är ungefär en femtiondel av generatorns maxkapacitet.
tombe691 skrev:Fick under kvällen en idé, finns det någon voltmätare man kan koppla in i 12-v-uttaget och låta sitta där permanent, varje gång man ska starta så bör den ju då visa status, innan man vrider om nyckeln? Edit en snabb googling hittade massor av varianter
http://i181.twenga.com/hem-och-tr%C3%A4 ... 26923f.jpg
något sådant här, dock verkar alla finnas på mindre kända/seriösa sidor. Någon som har tips om någon mer etablerad, volvos egen, biltema, elfa, kjell eller liknande?
Du behöver inget märkvärdigare än den du visar. Köpte själv den här på ebay för under 15 spänn:

http://www.ebay.com/itm/132050832349?_t ... EBIDX%3AIT

Funkar utmärkt. Kontrollmätte mot min multimeter och skillnaden var en tiondels volt, vilket för det ändamål som här är aktuellt inte har någon större betydelse.
av andersuw
Schmoyoho skrev:1) med motorn på tomgång, mät batterispänningen med alla strömförbrukare avslagna och sen med alla påslagna. Finns vissa tröskelvärden för vilken spänning man ska ha som jag inte minns i huvudet, t.ex hur många volt som spänningen måste ligga på för att batteriet ska ta emot någon laddning. Är generatorn klen kan det tänkas du hamnar på eller knappt ovanför det värdet och då tar det lång tid att ladda.
Om inte batteriet är väldigt urladdat bör laddspänningen ligga på lite drygt 14 V.
av glock40sw
1500-2000rpm på motor ska laddningen ligga inom området 13,7-14,4 volt-vid batteriets pluspol, enligt mina läroböcker.
Under 13,7 V laddas batteriet inte alls.
av andersuw
Ja fast även det intervallet är en förenkling. Beroende på batteriets laddningsgrad och temperatur kan nivån gå utanför de gränsvärdena utan att det är något fel någonstans.
av Schmoyoho
Slår man på alla tänkbara strömförbrukare samtidigt borde väl generatorn behöva ge >13,7V oavsett batteriets laddningsgrad. Eller kan det bli så pass missvisande att det inte ger någonting att kolla om generatorn ger en skälig spänning? Det är väl mest att utesluta generator eller batteri som jag tänkte mig.
av andersuw
Visst kan det ge något att kolla laddningsspänningen. Men om batteriet är rejält urladdat kan laddningsspänningen gå under 13,7 V och ändå ge en hel del laddning, särskilt om det är varmt ute. Ett batteri mår inte bra av att laddas alltför fort, d.v.s. få för hög strömstyrka. Därför drar laddningsregulatorn ner spänningen om den känner att batteriet sväljer för mycket. Batteriladdare fungerar på samma sätt. Men om batteriet är någotsånär laddat bör laddningsspänningen ligga vid ungefär 14 V eller strax däröver.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...