Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adrian_vg
Är det dåligt att spola igenom automatlådan utan att nolla oljeräknaren?
av Schmoyoho
Du kan få felkoder om bilen förväntar sig att oljan ska bete sig på ett sätt men den beter sig på ett annat. Dessutom uteblir ju fördelarna med att lådan blir snabbare (blir långsammare med åren för att anpassa sig till att oljan slits), eller åtminstone känns rappare. Antagligen inte särskilt avgörande, gissar du får felmeddelanden i displayen om det blir knas och om inte så är det nog lugnt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Nja. Jag skulle inte säga att fördelarna uteblir. Jag spolade, körde 1000 mil och sen nollade. Skillnaden infann sig rätt fort och nollningen gjorde ingen märkbar skillnad. Men jag slipper riskera ett felmeddelande i onödan sen.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Tack för infon!

Får bli en spolning och nollning snart.
Ska bara komma över nojjan om det där som sägs att växellådan kan rasa efter spolningen...
av Schmoyoho
Oljan kontamineras med iden. Det som kan hända är att smuts rörs upp och sätter sig dumt till, typ i ventilpaketet. Risken är betydligt större att lådan mår dåligt av att du inte spolar den. Ca varje 10k mil, give or take, är ett bra riktmärke. Oftare om man kör väldigt hårt eller drar mycket släp.

Undantaget är om oljan aldrig tidigare är bytt och bilen gått långt. Om de interna kopplingarna är utslitna så finns fortfarande friktionsmaterialet kvar löst i oljan och gör så att lådan fungerar men byter du ut den oljan tappar du den friktionen och lådan pajar. Vet inte exakt var gränsen går för det men över 20k mil kanske? Beror antagligen också på hur bilen är körd och sånt. Tror det går att avgöra om man låter någon kunnig undersöka oljan innan man gör ett byte.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Schmoyoho skrev:Oljan kontamineras med iden. Det som kan hända är att smuts rörs upp och sätter sig dumt till, typ i ventilpaketet. Risken är betydligt större att lådan mår dåligt av att du inte spolar den. Ca varje 10k mil, give or take, är ett bra riktmärke. Oftare om man kör väldigt hårt eller drar mycket släp.

Undantaget är om oljan aldrig tidigare är bytt och bilen gått långt. Om de interna kopplingarna är utslitna så finns fortfarande friktionsmaterialet kvar löst i oljan och gör så att lådan fungerar men byter du ut den oljan tappar du den friktionen och lådan pajar. Vet inte exakt var gränsen går för det men över 20k mil kanske? Beror antagligen också på hur bilen är körd och sånt. Tror det går att avgöra om man låter någon kunnig undersöka oljan innan man gör ett byte.
Hmm... Verkar vara ett gränsfall för oss isf.

Bilen har gått snart 20k mil och inget av verkstadskvittona (historiken) anger att lådans olja någonsin har bytts.
Oljan är iaf mer brun än röd och tycker också att den ser lite grumlig ut.

Monterade dragkrok på bilen förra året, satt ingen på innan, så det kanske är ett förlåtande drag... Har bara kört med släp ett par tre gånger.
Dragkroken används mest för att montera en cykelhållare på. :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag har spolat två lådor vid 20 resp 28 tusen mil. Tror ingen var spolad tidigare. Det blev bara bättre i båda fallen. Så uppenbarligen var ingen av de lådorna sliten nog att skapa problem.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
SBergdahl skrev:Jag har spolat två lådor vid 20 resp 28 tusen mil. Tror ingen var spolad tidigare. Det blev bara bättre i båda fallen. Så uppenbarligen var ingen av de lådorna sliten nog att skapa problem.
Ok, tack.
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?