- fre 10 feb 2017, 20:06
Ett test till:
Stanna med växel i, motor igång, koppling nere hela tiden. (Nu går det lätt att växla enl tidigare test).
Friläge, släpp bromsar och låt bilen rulla några meter, stanna och prova växlarna igen. (Koppling nere hela tiden)
Går det fortfarande lätt?
Även att börja rulla med ettan i, och växla till friläge under rull, och stanna och prova igen.
Kopplingen nere hela tiden.
Går det fortfarande lätt?
Om ja, är det verkligen inte lådan.
Med 100% fungerande kopplingsmanövrering, står allt i växellådan stilla, när motor går, och bilen är parkerad, när man kopplat ur.
Men ovan test har vi snurrat axlarna i lådan, utan att kopplingen greppat.
Rulla med växel i roterar garanterat båda växelstockarna.
Ett problem med växellägena i lådan, skulle då visa sig, efter detta.
Det finns exemplar med manuell växellåda med över 50,000mil still going strong....
Oljebyte är aldrig fel. Ingen vilande hand på växelspaken, som sliter syncronisering, osv....
I de fall manuella lådor felar, är det lageroljud, men det är verkligen inte vanligt.
Krånglar kopplingsmanövreringen skall man alltid börja med att fylla bromsvätskekoppen väldigt väl.
Det är en del av inre kammaren som sörjer för kopplingens hydraulik.
Man måste nästan överfylla innan bakre kammaren fylls på.
Ett dragläge nära golvet tyder på att nått inte är riktigt bra.
Dragläget är högt, och ett högt dragläge är inte ett tecken på sliten koppling.
Den har en självjustering, så den ska vara lika oavsett ny eller slut koppling.
Uppstår dylikt fel utan att kopplingen är nybytt är det inte övergående problem, utan nått annat.
Jag tycker TS ska göra en aggresiv start i brant backe, och se om problemet påverkas. (Med förnuft! Ingen kopplingsbränning)
Det KAN vara kopplingsaxelfett som kommit på lamellen så den klibbar något, men inte tillräckligt för att den ska rycka i dragläge, och verkligen inte tillräckligt för att slira.
Men jag gissar bara. Naturligtvis kan det vara felmonterad självjustering, fel i växelöverföringswirarna eller dess justering, glappt svänghjul, osv, osv....
Trasig växellåda tror jag INTE.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.