Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att byta koppling är egentligen inget för en duvunge, det skulle kunna vara så att de har monterat motorn snett i subramen eller liknande?
Jag har läst om det förut på forumet.

Det är nästan helt omöjligt att det är fel på växellådan om den inte tömdes på olja och aldrig återfylldes.

Edit: Såg att du hade gjort verkstadstestet, ja då faller första alternativet bort!
Man kan montera motor och låda hur snett som helst i subframen utan att få detta fenomen.
Då ska motor och låda sitta snett ihop, och det syns.

Men ett utförligare kopplingstest kan berätta mycket.

Utför detta så precis efter instruktionerna du kan:

1a. Starta motorn i friläge, och med kopplingen nere. (Kopplingen får inte släppas upp det minsta med motor igång under 1a testet)
Hur är ettan och backen att få i nu? (Släpp inte upp kopplingen emellan)

1b. Med motor fortfarande igång, släpp nu upp kopplingen i friläget, vänta typ 2 sek, och koppla ur och prova ettan och backen nu. (Utan att bilen rubbats)
Skillnad från 1a. proceduren?

2. Med motor i gång, rulla till stopp med ettan i, och koppling nere. Utan att släppa upp kopplingen emellan lägger du ur ettan, väntar typ 2 sek och lägg i ettan igen.
Går det lätt? Testa även backen.

3a. När ettan och backen krånglar, testa då genast 2,3,4,och 5 utan att ändra förutsätningarna med kopplingspedalen.
Går dom växlarna i lätt?

3b. När ettan och backen krånglar, hur blir det om du lägger i 2 först, och sen genast till ettan?
Krånglar ettan då också?

3c. När ettan och backen krånglar, stäng av motorn utan att rubba kopplingens läge.
Gick växlarna i lätt nu?

Försök också notera om bilens lutning påverkar.
MickeM skrev:Man kan montera motor och låda hur snett som helst i subframen utan att få detta fenomen.
Då ska motor och låda sitta snett ihop, och det syns.

Men ett utförligare kopplingstest kan berätta mycket.

1a. Starta motorn i friläge, och med kopplingen nere. (Kopplingen får inte släppas upp det minsta med motor igång under 1a testet)
Hur är ettan och backen att få i nu? (Släpp inte upp kopplingen emellan)

1b. Med motor fortfarande igång, släpp nu upp kopplingen i friläget, vänta typ 2 sek, och koppla ur och prova ettan och backen nu. (Utan att bilen rubbats)
Skillnad från 1a. proceduren?

2. Med motor i gång, rulla till stopp med ettan i, och koppling nere. Utan att släppa upp kopplingen emellan lägger du ur ettan, väntar typ 2 sek och lägg i ettan igen.
Går det lätt? Testa även backen.

3a. När ettan och backen krånglar, testa då genast 2,3,4,och 5 utan att ändra förutsätningarna med kopplingspedalen.
Går dom växlarna i lätt?

3b. När ettan och backen krånglar, hur blir det om du lägger i 2 först, och sen genast till ettan?
Krånglar ettan då också?

3c. När ettan och backen krånglar, stäng av motorn utan att rubba kopplingens läge.
Gick växlarna i lätt nu?

Försök också notera om bilens lutning påverkar.
1a. Detta funkade helt utan problem. Så har jag nog aldrig startat bilen, detta var första gången på länge jag inte fick problem från parkering på min uppfart som lutar!

1b. Backen/ettan vill inte i.

2. Detta funkade bra, på plan mark med foten på bromspedalen, bilen rörde sig alltså inte alls.

3a. Inte helt utan problem, det är fortfarande ett visst motstånd på alla växlar, något jag inte märkt tidigare. Verkar alltså som att det har blivit ännu värre, inte bara backen och ettan längre. Som att man måste komma förbi en "knöl" och ta i lite.

3b. Betydligt bättre om man först lägger i annan växel, det är så jag brukar komma iväg i vanliga fall. Lägger i trean först och sen snabbt i med backen.

3c. Yes, inga problem alls då.

Detta fenomen uppstår vad jag har märkt BARA när bilen står på handbromsen i någon form av lutning, den rullar ju nån cm när man drar handbromsen. Om jag istället bromsar så bilen inte rör sig alls har jag aldrig fått detta problem.

Hoppas du kan läsa ut något från detta. Tack så hemskt mycket för hjälpen!
herrbergman skrev:
MickeM skrev: Men ett utförligare kopplingstest kan berätta mycket.

Det här testat låter intressant för mig oxå då jag oxå har växellåda med trög back/etta.
Har dock alltid trott att det varit växellådan som helt enkelt är sliten.
Hur länge håller en låda normalt om man sköter bilen hyffsat?
Min har gått 23XXX

Ursäkta tråd-kapningen :lol:
Med dessa tester kan vi utesluta växellådan.

Det kan vara så att växellägerna ör lite felaktigt justerad, även om test 3c talar emot.

Problemet är troligen att kopplingen fastnar (typ klibbar fast) på svänghjulet.
När den släppt, är den släppt, och därför inget fel på slavcylindern. (Test 2 visar det)

Varför, detta uppstår, är svårare att svara på.
Kladd på svänghjul, tror jag inte. Snarare på lamellen, alt att lamellen är bara nån 10del för grov, alt att självjusteringen inte blev 100% rätt vid montaget.
Men troligast är att svänghjulet vobblar något, då det är slitet, men troligen innom tolerans, eftersom verkstaden inget sagt.

Man ska ha i åtanke att det är under millimetern frispel mellan koppling,svänghjul och tryckplatta, när kopplingen är nere, med moderna "low lift -low foce" kopplingar. Detta för att den är utväxlad med lång hävstång för att gå lätt. Därför finns en självjustering.

Jag tror faktiskt att detta är övergående, efter några hundra till tusen mil.
Men åk till en större Volvoverkstad, och be dom provköra, och bedömma.
Ta sedan deras bedömning till verkstaden som bytte.

Jag blir inte rådlös om Volvo säger att det borde gå över.....
malajo skrev:
herrbergman skrev:
MickeM skrev: Men ett utförligare kopplingstest kan berätta mycket.

Det här testat låter intressant för mig oxå då jag oxå har växellåda med trög back/etta.
Har dock alltid trott att det varit växellådan som helt enkelt är sliten.
Hur länge håller en låda normalt om man sköter bilen hyffsat?
Min har gått 23XXX

Ursäkta tråd-kapningen :lol:
Det där låter som det klassiska felet med torra splines på ingående axel, min tidigare v70 2001 hade det också så då forskade jag en del i det!
Finns massa trådar i ämnet, det enda som gäller verkar vara att lyfta lådan för att fetta in, och då byter man såklart koppling samtidigt :)
Jag har dock ingen aning om hur länge en låda ska hålla.
MickeM skrev:Med dessa tester kan vi utesluta växellådan.

Det kan vara så att växellägerna ör lite felaktigt justerad, även om test 3c talar emot.

Problemet är troligen att kopplingen fastnar (typ klibbar fast) på svänghjulet.
När den släppt, är den släppt, och därför inget fel på slavcylindern. (Test 2 visar det)

Varför, detta uppstår, är svårare att svara på.
Kladd på svänghjul, tror jag inte. Snarare på lamellen, alt att lamellen är bara nån 10del för grov, alt att självjusteringen inte blev 100% rätt vid montaget.
Men troligast är att svänghjulet vobblar något, då det är slitet, men troligen innom tolerans, eftersom verkstaden inget sagt.

Man ska ha i åtanke att det är under millimetern frispel mellan koppling,svänghjul och tryckplatta, när kopplingen är nere, med moderna "low lift -low foce" kopplingar. Detta för att den är utväxlad med lång hävstång för att gå lätt. Därför finns en självjustering.

Jag tror faktiskt att detta är övergående, efter några hundra till tusen mil.
Men åk till en större Volvoverkstad, och be dom provköra, och bedömma.
Ta sedan deras bedömning till verkstaden som bytte.

Jag blir inte rådlös om Volvo säger att det borde gå över.....
Du tänker att det kommer "slitas in" till passform med tiden då typ? Det enda som känns skumt med det är att bilen funkade perfekt när jag hämtade ut den och säg 100 mil framåt innan det här uppstod. Och när jag lämnade in den igen då dom luftade och bytte olja så blev det bättre tillfälligt, det känns verkligen som att det blir värre och värre med tiden..
Har dessutom provat att pumpa på pedalen för att se om det är luft i systemet, det gjorde ingen som helst skillnad.

Skriv förresten gärna varför det inte kan vara växellådan. Skulle behöva något konkret att gå till verkstaden med eftersom dom hävdar att det bara kan vara lådan det är fel på!

Återigen, tack :)
Jag gjorde oxå detta testet nu och fick typ identiska resultat som herrbergman. Men min bil har ju då rullat 23xxx mil och kopplingen är aldrig bytad. Betyder det att mina växlingar oxå kommer gå lättare med tiden [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Skämt åsido, antar att det låter som att lådan funkar men kopplingen är sliten i mitt fall?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Ett test till:
Stanna med växel i, motor igång, koppling nere hela tiden. (Nu går det lätt att växla enl tidigare test).
Friläge, släpp bromsar och låt bilen rulla några meter, stanna och prova växlarna igen. (Koppling nere hela tiden)
Går det fortfarande lätt?
Även att börja rulla med ettan i, och växla till friläge under rull, och stanna och prova igen.
Kopplingen nere hela tiden.
Om ja, är det verkligen inte lådan.

Med 100% fungerande kopplingsmanövrering, står allt i växellådan stilla, när motor går, och bilen är parkerad, när man kopplat ur.
Men ovan test har vi snurrat axlarna i lådan, utan att kopplingen greppat.
Rulla med växel i roterar garanterat båda växelstockarna.
Ett problem med växellägena i lådan, skulle då visa sig, efter detta.

Det finns exemplar med manuell växellåda med över 50,000mil still going strong....
Oljebyte är aldrig fel. Ingen vilande hand på växelspaken, som sliter syncronisering, osv....
I de fall manuella lådor felar, är det lageroljud, men det är verkligen inte vanligt.

Krånglar kopplingsmanövreringen skall man alltid börja med att fylla bromsvätskekoppen väldigt väl.
Det är en del av inre kammaren som sörjer för kopplingens hydraulik.
Man måste nästan överfylla innan bakre kammaren fylls på.

Ett dragläge nära golvet tyder på att nått inte är riktigt bra.
Dragläget är högt, och ett högt dragläge är inte ett tecken på sliten koppling.
Den har en självjustering, så den ska vara lika oavsett ny eller slut koppling.

Uppstår dylikt fel utan att kopplingen är nybytt är det inte övergående problem, utan nått annat.

Jag tycker TS ska göra en aggresiv start i brant backe, och se om problemet påverkas. (Med förnuft! Ingen kopplingsbränning)
Det KAN vara kopplingsaxelfett som kommit på lamellen så den klibbar något, men inte tillräckligt för att den ska rycka i dragläge, och verkligen inte tillräckligt för att slira.

Men jag gissar bara. Naturligtvis kan det vara felmonterad självjustering, fel i växelöverföringswirarna eller dess justering, glappt svänghjul, osv, osv....
Trasig växellåda tror jag INTE.
MickeM skrev:Ett test till:
Stanna med växel i, motor igång, koppling nere hela tiden. (Nu går det lätt att växla enl tidigare test).
Friläge, släpp bromsar och låt bilen rulla några meter, stanna och prova växlarna igen. (Koppling nere hela tiden)
Även att börja rulla med ettan i, och växla till friläge under rull, och stanna och prova igen.
Kopplingen nere hela tiden.
Om ja, är det verkligen inte lådan.

Med 100% fungerande kopplingsmanövrering, står allt i växellådan stilla, när motor går, och bilen är parkerad, när man kopplat ur.
Men ovan test har vi snurrat axlarna i lådan, utan att kopplingen greppat.
Rulla med växel i roterar garanterat båda växelstockarna.
Ett problem med växellägena i lådan, skulle då visa sig, efter detta.

Det finns exemplar med manuell växellåda med över 50,000mil still going strong....
Oljebyte är aldrig fel. Ingen vilande hand på växelspaken, som sliter syncronisering, osv....
I de fall manuella lådor felar, är det lageroljud, men det är verkligen inte vanligt.

Krånglar kopplingsmanövreringen skall man alltid börja med att fylla bromsvätskekoppen väldigt väl.
Det är en del av inre kammaren som sörjer för kopplingens hydraulik.
Man måste nästan överfylla innan bakre kammaren fylls på.

Ett dragläge nära golvet tyder på att nått inte är riktigt bra.
Dragläget är högt, och ett högt dragläge är inte ett tecken på sliten koppling.
Den har en självjustering, så den ska vara lika oavsett ny eller slut koppling.

Uppstår dylikt fel utan att kopplingen är nybytt är det inte övergående problem, utan nått annat.

Jag tycker TS ska göra en aggresiv start i brant backe, och se om problemet påverkas. (Med förnuft! Ingen kopplingsbränning)
Det KAN vara kopplingsaxelfett som kommit på lamellen så den klibbar något, men inte tillräckligt för att den ska rycka i dragläge, och verkligen inte tillräckligt för att slira.

Men jag gissar bara. Naturligtvis kan det vara felmonterad självjustering, fel i växelöverföringswirarna eller dess justering, glappt svänghjul, osv, osv....
Trasig växellåda tror jag INTE.
Alla dessa tester gick lätt! Det som jag upptäckt är också att det inte alls är som jag trodde, att det bara kommer i backe och vid handbroms utan varje gång jag släpper upp kopplingen blir det problem. Så länge den är nere så funkar allt bra, släpper jag upp den i friläge och sen ner igen och ska lägga i backen är det stopp. Precis varje gång, otroligt enkelt att återskapa. Gjorde också några aggressiva starter i backe, ingen märkbar skillnad efter detta.

Det kan alltså inte vara lådan nu? Finns det något super-pedagogiskt sätt att förklara detta för bilsäljaren som jag reklamerar jobbet till? Det är han som är chef på stället och som har hand om detta.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]