Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
andersuw skrev:OK. Så Volvo har alltså dubbla mjukvaror för DIMen till 02: En för den gamla glödlamps-DIMen och en annan för den nyare LED-DIMen?
Det är ju det som vi debatterat så en gång i tiden. Dom gjorde mjukvara till 02'an för LED-DIM pga problemen med den gamla typen, även om man nu kan få DIM av den gamla typen vid ett utbyte. Eller kunde för ca 2år sedan iaf.

Så alla 02 ägare är lyckligt lottade och kan alltså flasha sin 02 mjukvara i ett Classic DIM t.om så slipper man fippla med mätartavlor och annat krafs. 99/00-01 har icke sådan tur. 03-04 kan också flasha upp sig till Classic förstås.
av andersuw
Det är mycket möjligt att vi debatterat detta tidigare och att jag bara glömt vissa detaljer. Bra att få det uppfriskat i vilket fall. Har du någon idé om varför Volvo valde att göra sig besväret att göra en extra omgång mjukvara till 02 och även till 03-04 men inte till de två äldsta CAN-generationerna i P2-serien, 99 och 00-01? Alla hade ju samma behov av bättre DIM än den de ursprungligen fick.
Användarvisningsbild
av johnnype
Varför bara 02'an belönades med mjukvara till nyare LED-DIM instrumentet vet jag förstås inte. Kan det haft att göra med att det var till 2002orna garantin sträckte sig när problemet uppdagades?

Eller, alternativt, var det så att LED DIM kom i slutet av 2002'ans tillverkning så man faktiskt monterade på dom senare veckorna?

Bara gissningar givetvis..

Jag själv sett modellår 05 bil som tillverkades under 2004 och hade skärmblinkers ex.vis. Så det har ju plockats runt lite vid brytveckorna bevisligen.
av andersuw
Att det skulle ha något med Volvos garantiåtaganden att göra är kanske ingen orimlig tanke men lite cyniskt från Volvos sida i så fall. Funderar också på om det kan ha varit något som har med omfattningen av programmeringsjobbet att göra. Säg att de programmerat i assembler t.o.m. -01 men gått över till C++ eller något sådant fr.o.m. -02 och att det därför var enklare att modifiera.

Att det nya instrumentet skulle ha börjat monteras redan i slutet av -02 har jag däremot svårt att tro. Det skulle ju ha varit en hel årsmodell för tidigt eftersom det nya instrumentet inte dök upp förrän -04.

När jag kikar på detta i VIDA (2014D) ser jag för övrigt att det finns en hel radda artikelnummer för DIMen, inte bara tre (gamla, nya, Classic). Så här ser det ut:

1 Comb. instrument, exch, km/h 1.00 EU 8251284
CH -170999
Comb. instrument, exch, km/h 1.00 EU 8251326
2002-2003
Comb. instrument, exch, km/h 1.00 EU 36050516
2004
Comb. instrument, exch, km/h 1.00 EU 36050527
2005
Comb. instrument, exch, km/h 1.00 EU 36050543
CH 530000-
Comb. instrument, exch, km/h 1.00 EU 36050557
CH 617000-

Det första numret måste rimligen vara den gamla glödlamps-DIMen för 99-01 och det sista är troligen Classic-DIMen. Men varför finns det inte mindre än fyra olika däremellan. För DIMarna kommer väl utan någon mjukvara förladdad?

Är också lite brydd över vilket instrument som egentligen avses för 2002-2003, det gamla eller det nya. När jag googlar på bilder på 8251326 hittar jag inga kromringar och själva numret antyder också att det är den gamla DIMen, inte den nya som jag hade turen att få när jag fick DIMen i min 02:a utbytt våren 2008.
Användarvisningsbild
av johnnype
8251326 är glödlamps DIM också. Men jag har sett flera 03'or med LED DIM så man kan ju undra hur man monterade i praktiken. Ex.vis XC90 hade aldrig något annat är LED-modellen och dom tillverkades som modellår 03 redan år 2002.

Det finns icke classic både med och utan drivsteg för spottarna, sen om det är resultatet av moddning innan jag köpt det från bildemonterare kan jag inte veta.

Jag saknar glödlampsmjukvaran för modellår 2003 alltså! Vilken otur.. :lol:
av andersuw
Tack! Någon teori om varför det finns så många olika art.nr trots att det rimligen borde räcka med bara tre? Och kan Volvo ladda rätt mjukvara för en äldre bil, säg en 02:a, i vilket av de LED-försedda instrumenten som helst eller är det bara du som kan?
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag vågar inte uttala mig om vad dom klarar och inte klarar.

Men jag vet att en mjukvaruladdning alltid börjar med att läsa ut hårdvarunummer från enheterna (ligger oftas i EEPROM arean hos delarna) och om det nummer inte står som kompatibel i deras databas så blir det ingen nedladdning. Oavsett om det skulle ha funkat eller ej.

Så visst finns det tillfällen då jag kan ladda in en mjukvara som inte är designad för ett visst kretskort egentligen men som fungerar ändå.

Ooh, nu kom jag på en sak. 2005- LED DIM har texten Cruise _ON_/_OFF_ under tripmätaren, det har inte -2004 modellen.

Där har vi ett exempel också, en 2003-2004 bil kan inte tända ON eller OFF på ett 2005- DIM eftersom mjukvaran inte är rätt för modellen egentligen. Men Cruise tänds/släcks som vanligt. Kanske skulle vägrat flasha på det viset hos Volvo?
av andersuw
johnnype skrev:Jag vågar inte uttala mig om vad dom klarar och inte klarar.

Men jag vet att en mjukvaruladdning alltid börjar med att läsa ut hårdvarunummer från enheterna (ligger oftas i EEPROM arean hos delarna) och om det nummer inte står som kompatibel i deras databas så blir det ingen nedladdning. Oavsett om det skulle ha funkat eller ej.

Så visst finns det tillfällen då jag kan ladda in en mjukvara som inte är designad för ett visst kretskort egentligen men som fungerar ändå.
Tack. Ja som även jag har förstått det är det "Volvobyråkratin" som avgör vad som kan laddas hos ÅF, inte vad som i praktiken funkar rent tekniskt.
johnnype skrev:Ooh, nu kom jag på en sak. 2005- LED DIM har texten Cruise _ON_/_OFF_ under tripmätaren, det har inte -2004 modellen.

Där har vi ett exempel också, en 2003-2004 bil kan inte tända ON eller OFF på ett 2005- DIM eftersom mjukvaran inte är rätt för modellen egentligen. Men Cruise tänds/släcks som vanligt. Kanske skulle vägrat flasha på det viset hos Volvo?
Intressant. Och där har vi åtminstone en förklaring till den långa raddan av artikelnummer. Kanske finns andra små skillnader av likartad karaktär som förklarar det hela. Var det förresten inte någon liten skillnad mellan 99-01 och 02-03 när det gäller utformningen av varningssystemet i DIM? Kanske att varningstriangeln bara kunde lysa röd, inte orange, på den tidiga varianten eller något i den stilen. Finns tyvärr inga PDFer på manualerna före 04 så det är inte helt lätt att kolla.
av Brandman
Förra ägaren har bytt dim enhet i min volvo v70 -02 men den verkar inte riktigt fungera varningstecken lyser srs-airbag behöver service lyser med provat att nolla ecm dim och srs men felet kvarstår någon som kan hjälpa mig

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]