Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
MickeM skrev:
bild 1 och 2 cement golv 1 månad lite mer kanske.

bild 3 o 4 om du tänker att du står framför huven på höger sida alltså ( förarsidan ) där under kolla jag och upptäckte det.jag skulle igentligen lokalisera luftmassemätaren och kolla orginalnummer på den som jag titta under bilen. det är jag som vart och torkat med mina fingrar på den delen det som syns, kändes som färsk olja.

.
av VolvoFrälst00
marimbalanguage skrev:Bild 3 och 4 är växellådan, under denna "kåpa" sitter ventilpaketet.
Tydligen slarvades det vid återmontering av denna.
ååh men herregud ok, hittar inte kvittot från förra ägaren så lär få lämna in den själv då. dyrt att åtgärda packningen där ? läste att man borde kunna göra det utsn att ta ner allt. hoppas det inte blir allt för dyrt att fixa packingen där. behöver byta lmm,katalysator, rengöra gasspjäll också hahaha
av marimbalanguage
Det skall vara flytande packning där, och det är lika bökigt att riva kåpan, men det går utan problem med lådan sittande kvar i bilen. Växellådan måste dock tappas på olja...
av VolvoFrälst00
marimbalanguage skrev:Det skall vara flytande packning där, och det är lika bökigt att riva kåpan, men det går utan problem med lådan sittande kvar i bilen. Växellådan måste dock tappas på olja...
det är bökigt att byta men en verkstad borde alltså kunna göra dett relativt smärtfritt då lådan kan vara kvar ? jag tänkte byta katalysator och lmm själv samt även lambdasond. men oljeläckaget det kan jag inte.. nån som bor i sthlm och vill tjäna en slant ?

byte växelolja ok tack för tipset, då borde kanske denna funka http://www.swedol.se/auto-15-20l.html ?

vad för motorolja används om jag skall köpa själv från samma sida ? hittar inte volvo boken tror hunden sprang iväg med den och försökte para sig med den haha , hittade denna funkar det http://www.swedol.se/swedol-helsyntet-sae-5w-40.html
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Till automatlådan ska du ha den på Swedol som heter Q8 Unitrans.

Till en 04 bensinare ser den oljan ut att vara rätt sort. Ska uppfylla ACEA A3.
av MickeM
Men vänta nu!

Det finns ju ingen riktig info om hur mycket den läcker egentligen.
Nån droppe (fläck som femma på betonggolv, under två månaders stillestånd), som det nämns här, är ju inget på så gammal bil.

Intressant vore ju att veta hur mycket MER det ev läcker om bilen används flitigt.
Betydligt mer läck = åtgärd.
Ingen skillnad = tuta och kör!

Om läckaget är så ringa som det verkar, är det ju bortkastade pengar att fixa.
av VolvoFrälst00
känner att det ör värt, jag lägger gärna pengar på att fixa och byta. känns bättre för i själen ;-) ibland byter jag delar i förbeyggande syfte. delar som sökert skulle hålla i 5 år till. just nu håller jag tummarna på att det inte blir för dyrt bara att åtgärda det.

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]