Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange38
flygsfors skrev:
mange38 skrev:tråkigt för dig ..... säker på felkoderna komme rfrån virvelspjllet?
min mek på volvo tyckte absolut inte va värt det arr reparera mitt när jag frågade
själva virvelspjället är inte så dyrt under 1500 om inte jag mins fel det som är dyrt är jobbet så kan du gör det själv finns guider hur man går till väga hade tänkt göra det själv på min men inte tagit tag i det än då det ändå inte påverkar nåt nämvärt enligt volvo vare sig på felkoder eller förbruking enligt dom
Den lokala meken fick fram felkod 135F och tyder man den så är det luftmassemätaren MEN det kan också vara virvelspjället enligt en annan tråd här på forumet,fanns ett utdrag från VIDA där det stod.
Jag har tyvärr inte platsen och kunskapen att riva detta själv och den lokala meken ville inte göra det pga aldrig gjort innan och en rädsla för fastsatta spridare med allt vad det innebär..
Sen nä det påverkar inte mycket men det är jobbigt när det dyker upp,ibland tex vid en omkörning,"motorsevice erfodras" tänds och bilen tappar effekten en stund,gillar inte det

ja jag kan hålla med dig om att det är jobbigt
men när jag fick reda på att Bilia här skulle ha ca 7000kr för bytet så
lever jag hellre med det .
Jag kann tillägga att jag råkat ut för bilar där spjället hängt löst å dom små skivorna som öppnar å stänger insugskanalen har skakat loss å trillat ner i motorn med tråkigt resultat detta har varit på bilar med runt 30-40tusen mil
så man ska nog byta eller åtminstone försöka låsa det så det inte rasslar runt. sen brukar dom läcka runt axeln så man kan få felkoder på luftmassan om det är riktigt slitet

spjälaxlen kostar ca 1500kr på Volvo
länk ca 50kr
spridarbyglar med spridartätning ca 250kr st
Ventilkåpspackning 600kr

cirkapriser på volvo
sedan tar det en duktig mek ca 1.5 -2 timmar å byta det är ganska simpelt å kan nog gå fortare om man gjort några stycken
mattsson81 skrev:Jag kann tillägga att jag råkat ut för bilar där spjället hängt löst å dom små skivorna som öppnar å stänger insugskanalen har skakat loss å trillat ner i motorn med tråkigt resultat detta har varit på bilar med runt 30-40tusen mil
så man ska nog byta eller åtminstone försöka låsa det så det inte rasslar runt. sen brukar dom läcka runt axeln så man kan få felkoder på luftmassan om det är riktigt slitet

spjälaxlen kostar ca 1500kr på Volvo
länk ca 50kr
spridarbyglar med spridartätning ca 250kr st
Ventilkåpspackning 600kr

cirkapriser på volvo
sedan tar det en duktig mek ca 1.5 -2 timmar å byta det är ganska simpelt å kan nog gå fortare om man gjort några stycken
Har varit i kontakt med volvo i kalmar om byte av spjäll men han där som skulle ge mig ett pris visste nog inte vad han höll på med för efter mycket om och men kom han fram till två prisuppgifter varav den ena kunde inte stämma,han trodde inte det själv men kunde inte förklara vad som blev fel när han slog på det.
Pris 1: ca 3500kr
Pris 2: ca 7000kr
Jag frågade ändå om han tagit med alla packningar ,men jag blev inte klokare ändå.
Sen blir väl säkert slutsumman lite avgörande beroende på hur erfarna mekarna är,fick reda på att det tex sålts bara ett spjäll hos min lokala volvomek(liljas nybro) men det hade sålts 12 st i kalmar så dom kanske har mer rutin på att byta dom där?
av Davvesk
Obs! Om någon/några av följande felkoder på virvelspjället är satta, felsök då dessa före felkod ECM-135F.
ECM-18B0.
ECM-1890.
ECM-1870.
ECM-18A0.
ECM-1870.
ECM-1880.

Där har du från vida om felkod 135F.

Har virvelspjäll motorn låst sig så felkodar den. Då måste den nollas för att fungera. Vid byte av staget så ska motorn kalibreras.

Vad jag fått förklarat för mig så har du tex strul med turbon så kan du få felkod 135F alltså luftmassemätare men då får du följd felkoder typ 1507 låg turbotryck osv. Får du endast felkoden 135F så kunde det vara 3 saker. Lmm, turbotryckgivare/differenstryckgivare, kamaxel givaren eller att kamaxeln har kuggar över.
Fick detta förklarat av mig av en Volvo tekniker i veckan

Men det finns garanterat någon som är bättre än mig på detta så hoppas det hjälper dig.
Dock ska du läsa ur felkoder osv och gärna köra bilen och kolla alla dess olika värden och jämföra börvärden och ditt verkliga värde.

Lycka till!.
Var inne idag och skulle få ett pris men dom skulle räkna på det,känns som de inte gjort det för många ggr då han inte hade en aning om vad det gick på. Nämnde något om byte av spridarrören(heter det så?), var tydligen tvunget sas det,känns som dom inte är gratis precis.
Väntar med spänning på detta 8)
flygsfors skrev:
farbrornilsson skrev:Hej!
Har du något art.nr på repsatsen som du har på bild?
//Johan
hej.

Sorry,men jag hade slängt påsen till rep-satsen så jag har tyvärr inte det.
Men gå in på volvo och fråga dom,en del verkar känna till den,en del inte...
Kan väl tyvärr tillägga att det höll inte på min. Hålen var utslitna(för stora för repsatsen) så glappet gjorde att staget gick av vid hålet så tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala för ett nytt virvelspjäll,blir ett stort hål i plånboken :evil:
Hej!
Det var där jag hade problem då Bilia inte verkade hitta rep.satsen och fick bara till svar att den utgått. Men efter mycket tjatande så hittade de till slut den med art.nr 31293291...
Om jag inte får till detta med servicesatsen så tänker jag byta spjället, dock gör jag det isf själv.
Det ända som verkar vara lite bökigt är att få dän spridarna då vissa kan sitta som...
Å byta spridare är väl ekonomiskt självmord antar jag...
av mange38
farbrornilsson skrev:
flygsfors skrev:
farbrornilsson skrev:Hej!
Har du något art.nr på repsatsen som du har på bild?
//Johan
hej.

Sorry,men jag hade slängt påsen till rep-satsen så jag har tyvärr inte det.
Men gå in på volvo och fråga dom,en del verkar känna till den,en del inte...
Kan väl tyvärr tillägga att det höll inte på min. Hålen var utslitna(för stora för repsatsen) så glappet gjorde att staget gick av vid hålet så tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala för ett nytt virvelspjäll,blir ett stort hål i plånboken :evil:
Hej!
Det var där jag hade problem då Bilia inte verkade hitta rep.satsen och fick bara till svar att den utgått. Men efter mycket tjatande så hittade de till slut den med art.nr 31293291...
Om jag inte får till detta med servicesatsen så tänker jag byta spjället, dock gör jag det isf själv.
Det ända som verkar vara lite bökigt är att få dän spridarna då vissa kan sitta som...
Å byta spridare är väl ekonomiskt självmord antar jag...

ja om du ska köpa nya :shock: dock går det hitta beg för rimliga pengar
flygsfors skrev:Var inne idag och skulle få ett pris men dom skulle räkna på det,känns som de inte gjort det för många ggr då han inte hade en aning om vad det gick på. Nämnde något om byte av spridarrören(heter det så?), var tydligen tvunget sas det,känns som dom inte är gratis precis.
Väntar med spänning på detta 8)
Tja man får citera sig själv här då.
Fredag idag och volvoverkstaden har inte än hört av sig ang pris på byte av spjäll.
Vad säger det mig? Tja, jag tappar ju förtroendet för dom,blir väl att leta vidare efter annan verkstad som kanske vill tjäna en hacka på mig..
av Nelsson
Ett pris runt sju tusen är normalt OM spridarna släpper lätt, inte ovanligt att någon spridare ryker vid demonteringen, i värsta fall blir dom kvar i toppen som då kan behöva demonteras för att få ur dom.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]