mattsson81 skrev:Jag kann tillägga att jag råkat ut för bilar där spjället hängt löst å dom små skivorna som öppnar å stänger insugskanalen har skakat loss å trillat ner i motorn med tråkigt resultat detta har varit på bilar med runt 30-40tusen mil
så man ska nog byta eller åtminstone försöka låsa det så det inte rasslar runt. sen brukar dom läcka runt axeln så man kan få felkoder på luftmassan om det är riktigt slitet
spjälaxlen kostar ca 1500kr på Volvo
länk ca 50kr
spridarbyglar med spridartätning ca 250kr st
Ventilkåpspackning 600kr
cirkapriser på volvo
sedan tar det en duktig mek ca 1.5 -2 timmar å byta det är ganska simpelt å kan nog gå fortare om man gjort några stycken
Har varit i kontakt med volvo i kalmar om byte av spjäll men han där som skulle ge mig ett pris visste nog inte vad han höll på med för efter mycket om och men kom han fram till två prisuppgifter varav den ena kunde inte stämma,han trodde inte det själv men kunde inte förklara vad som blev fel när han slog på det.
Pris 1: ca 3500kr
Pris 2: ca 7000kr
Jag frågade ändå om han tagit med alla packningar ,men jag blev inte klokare ändå.
Sen blir väl säkert slutsumman lite avgörande beroende på hur erfarna mekarna är,fick reda på att det tex sålts bara ett spjäll hos min lokala volvomek(liljas nybro) men det hade sålts 12 st i kalmar så dom kanske har mer rutin på att byta dom där?