Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade inte varit orolig över att ladda inomhus. Det är tillräckligt god luftväxling i en lägenhet för att knallgasen ska vädras ut. En laddare är ett bra sätt att förlänga livslängden på eventuellt nytt batteri också. Men vettetusan om jag orkar utan möjlighet att ladda på plats i bilen. Jag bor i lägenhet och laddar bara när jag är hos mina föräldrar och liknande.
SBergdahl
Nej det känns lite som att det är mer "akut" laddning när man tar in, men kan ju eventuellt förlänga livslängden kanske någon månad åtminstone. Men visst, ett batteri att ens komma in till på en V70, koppla loss, bära med sig hem, ladda och sen tillbaka allt i rätt ordning.. ja det är ju lite strul :D

På sommarn parkar vi ju lätt utanför huset och kör ut en förlängning genom fönstret för att dammsuga, likaså kan man ju ladda på samma sätt. Men nu när det är kallt och dåligt väder känns det ju inte lika roligt.

Känns visserligen lite.. ska man skaffa en laddare först och ladda det här batteriet = mindre kostnad på en gång..
Eller köpa nytt batteri och köpa en laddare några månader senare.. = mer kostnad på en gång, men mindre strul..

Problemet är att jag är arbetslös pga sjukdom och tanten har bara halvtid på sitt.. Så jag hoppas bara att det håller sig ett tag framöver ;) :P Det gör det säkert!

wissel
Jo, har tittat på de också. Kan ju lika väl fråga om det lite här.. ett AGM batteri vill ju ha en högre laddspänning, med en "vanlig" generator i bil så ligger ju spänningen lite lägre och därför kommer ju inte batteriet att laddas fullt ens när finns chans.. Det blir väl inte heller bra?

Hur ska man då göra, förutom att ladda lite extra hemma då kanske.. Ska man skaffa någon annan generator med högre spänning eller är det just att man måste ladda hemma extra som gäller då?
Du kan ladda på polen under motorhuven. Då kan du lägga kabel och laddare på lämpligt ställe och stänga huven första klicket så är vädret skit samma. Låsa bilen kan du också göra.

Hade det varit min bil och jag inte var jättesugen på att lägga ut en massa pengar (när är man det?) hade jag köpt en enkel laddare först och laddat batteriet ordentligt. Biltemas smartladdare kostar ett par hundra. Finns säkert fler liknande t ex från Classe.

Skillnaden i livslängd på ett batteri som laddas ett par gånger om året och ett som aldrig laddas kan nog till och med mätas i år om bilen i fråga inte används flitigt och körs lite längre sträckor.

Batterityper har jag ingen input kring. Jag köpte ett vanligt senast men det största som fick plast fysiskt i hållaren.
Jag har nu haft AGM de senaste 5 åren utan några som helst problem. Jag har också svårt att få till laddning där jag bor
och har inte laddat något de senaste 3 åren. Min bil laddar oftast runt 14,25 o upp till 14, 72 vid körning o normala förbrukare
påslagna. Jag har visning i displayen kontinuerligt. Så när det "behövs" så verkar generatorn kruta på lite extra en stund.
Vid längre körningar ligger den på 14,25. Helnöjd i alla fall med detta batteri.
Jag säger som Wissel, i teorin kanske det ska vara högre laddspänning på AGM, men i praktiken har jag aldrig hört att någon fått problem när de bytt till AGM. Jag har ett AGM kopplat till en solcell på balkongen och förra vintern stödladdade jag med en gammal biltemaladdare utan problem (körde balkongbelysningen på 12 V och det var lite solfattigt vissa dagar).
Vad gäller batterierna, om du kör 10 min till ica eller jobbet varje dag så kan du säkert få problem med att batteriet ger sig (laddas ur).
Att behöva kompletteringsladda batterier för att man kör för lite, det kan behövas, men då ska du köra väääldigt korta sträckor och lite.
Att köra med en laddare på "natten" är för folk med trailerqueens och sommarbilar (eller om du kör med Jaguar/Lucas), om du bara kör en längre sträcka (30 minuter) då och då så ska det inte vara några problem, om du inte sitter med en eftermarknadsstereo på 2kW och poppar på ICA-parkeringen...

Edit: Och att ladda med en "smart miniladdare", dvs en som ger 1A eller dylikt och har övervakning, kan jag aldrig tänka mig ger problem med något batteri överhuvudtaget... Det är först när man mosar på med en riktig batteriladdare som det börjar "koka".
Strebern skrev:Edit: Och att ladda med en "smart miniladdare", dvs en som ger 1A eller dylikt och har övervakning, kan jag aldrig tänka mig ger problem med något batteri överhuvudtaget... Det är först när man mosar på med en riktig batteriladdare som det börjar "koka".
Laddaren behöver varken vara liten eller ha låg kapacitet, bara den är smart. Och smarta laddare är de enda riktiga laddarna nuförtiden.
Super! Ni är så otroligt hjälpsamma :D

Vi har inte haft några problem, *ta i trä* varken med ABS/Antispinn eller med låg batterinivå. Våra turer brukar ofta bestå i Bagarmossen-Farsta Strand-Farsta och sen omvänt. Denna resa tar runt en halvtimme och ligger på runt 11,5km - då gånger två med en och en halv timmes mellanrum. Minst varannan vecka, men brukar nästan bli en gång i veckan nu. Åker över till morfar som behöver hjälp då han bor på servicehem.

Sen brukar vi åka till Sickla för att handla då det är billigare än att handla i Bagarmossen, med bränsle inkluderat! Det är ju en lite kortare sträcka på runt 15 minuter och ca 8.5km, förstås gånger två också med en timmes mellanrum eller så :P Känns som att det är otroligt många som fått upp ögonen och förstått att det är billigare i Sickla än där de bor på grund av den enorma mängd bilar som brukar rulla där nu, jämfört med bara 1-2 år sedan.

Visst, sen åker vi till Skärholmen, Nacka Forum, Solna men en av de turerna är väl kanske en gång till en gång varannan månad. Vi använder inte bilen till jobb och definitivt inte dagligen. Vi är mer av söndagsåkare än daglig åkare ;) Slå ut det på en vecka så åker vi kanske 3 dagar per vecka. Främst beror det på att vi inte har möjlighet att åka oftare (pga jobb) plus att vi egentligen inte behöver åka oftare. För er som inte bor i Stockholm så, vi har ju tunnelbana (som fungerar ibland), så att åka bil till jobbet blir egentligen dyrare om man jobbar i city pga trängselskatt osv.. Sen blir det oftast dyrare när det gäller tid, då det många gånger går fortare att åka tunnelbana än bil ;) Tid känns ju som att det bara blir mindre och mindre av överlag :(

Aja.. massa extrasnack :P

En smart laddare kan ju vara smart att skaffa hur som helst alltså, oavsett om vi skaffar nytt batteri eller inte. Men att det kanske inte ska behöva extraladdas om vi skaffar ett AGM.

Vi kör ju i övrigt standardstereon som dessutom inte riktigt fungerar fram.. så den drar nog mindre än vad den ska :P haha..

frasse4
Skoj! Har tänkt att göra samma sak, men har "stoppats" av att vi har kvällssol mest och på vintern är det.. nada sol! Solen går ju ner precis när den kommer förbi knuten på huset, så vi skulle inte få någon laddning alls :P Men det skulle vara roligt att ha balkongbelysning på 12V :P

En fråga, har inte tittat vad som sitter i.. kanske är ett utbytt batteri eller original - förmodligen inte :P Men, vad ska det vara för storlek på det? Har inte heller hittat något i handboken eller så.. Men när man söker på regnumret hos olika handlare så kommer det fram 70Ah och 74Ah.. inte jättestor skillnad som 60 mot 70.. men ändå.. Sen finns ju AGM på Biltema (som jag hoppas är ok?) i 80Ah and 95Ah också.. köldstartströmmen skiljer ju 90A mellan 70Ah batteriet och 95Ah batteriet.. Hur mycket behövs egentligen, det är ju ingen XC70 med tokmycket utrustning i.. Så borde ju inte behövas något extra stort bara för det..

Men jag vill ju gärna matcha vad som ska vara original åtminstone.. Grundtanken är ju pengarna förstås, det ska vara så bra som möjligt.. men förstås, så billigt som möjligt. Får ju absolut inte bli sämre än original oavsett.

Kör ni på Biltema AGM eller kör ni på Varta AGM eller något annat märke kanske?

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]