Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
OK. Det går alltså att få det att fungera med "fel" CPM. Men någon skillnad i funktionen finns säkert eftersom det uppenbarligen finns två olika artikelnummer för CPM och de med all sannolikhet inte svarar mot exakt samma del.

I VIDA hittar jag en uppsättning parametrar som rör värmarstyrningen och dessa skiljer sig på en rad punkter mellan äldre värmare med tillhörande CPM (modell 952) och senare värmare med tillhörande CPM (912). Här är de punkter som skiljer plus beskrivning av vad statussiffrorna står för:

Additional heater status, value
Heater operating status:
0: The heater has not started.
1: The heater starts. Heater self test. The glow plug is activated and then the heater fan.
2: The heater starts and the fuel pump is active. The control module awaits combustion for a certain period of time.
3: The heater runs. Normal heater operation.
4: The heater stops. The flame goes out.
5: The heater waits. Waiting for the engine coolant temperature to be low enough for the heater to start again.
6: The heater has stopped. The heater only has this status if a fault has occurred.
7: The flame is extinguished.
8: Residual heat. If, when the outside temperature is low, the driver is in the car and turns on the heater, the water pump starts in order to heat the passenger compartment.
9: Fuel pump activated. Used in production.
10: Activating the fuel pump. Used to avoid problems with the fuel pump sticking.

Coolant temperature, value
The coolant temperature in the heater.
For cars manufactured up to week 38, 2001 inclusive:
The heater cycles between 76 -89 °C (status 5).
For cars manufactured from week 39, 2001 inclusive:
The heater cycles between 76 -93 °C (status 5).

Actual combustion fan speed, value
Measurement range 0 - 8000 rpm.
Normal rpm approx. 4000-4500 rpm as well as at high rpm, approx. 8000 rpm.
Normal rpm approx.5000 rpm as well as at high rpm, approx. 8000 rpm.

Fuel pump frequency, value
Measurement range 0-10 Hz.
Reading off the pump frequency of the fuel pump.
For cars manufactured up to week 38, 2001 inclusive: In status no. 2 the pump operates at 4.9 Hz for diesel and 5.5 Hz for petrol.
Cars manufactured from week 39, 2001 inclusive: In status no.2 the pump operates at 5.7 Hz for diesel and 6.8 Hz for petrol.
In status no.3 the pump is controlled by the water temperature. In status nos. 4 and 7 the fuel pump is switched off (0 Hz). The fuel pump is not active in status nos. 1, 7, 5, 6 or 8.

Degree of modulation of Glow plug, value
Measurement range 0-100%.
Reading of the degree to which the glow plug is activated.
In status no. 1 the glow plug is supplied completely (100%) or pulsed with the frequency 1 Hz. The degree of modulation of the glow plug depends on the voltage.
In status no. 1 the glow plug is supplied completely (100%) or pulsed with the frequency 10 Hz. The degree of modulation of the glow plug depends on the voltage.

Gissningsvis är det väl CPM snarare än CEM som hanterar styrningen på den här detaljnivån, eller vad tror du? CEM måste förstås berätta för CPM om bilen är en diesel eller inte eftersom CPM är densamma för bensin- och dieselbrännare. Men detaljstyrningen tar väl sedan CPM hand om, möjligen efter att ha fått ytterligare information från CEM om vilka parametrar den skall använda?
Användarvisningsbild
av johnnype
LIN kommunikationen lever ju sitt egna lilla liv med styrning av CarConfig för info om bilen är diesel eller bensin exempelvis.

Detaljerna sköts säkerligen av CPM, jag har inte analyserat den LIN bitet något mera. Det är ett 30-tal bitar som upprepas, tänkte bygga en helt fristående styrning men la ner projektet då killen som ville ha det gjort tappade intresse för badtunnan :D

Kul fakta är ju att man ändrar CC Parameter#22 på dieselbilar från Värde 0x03 "Parkvärmare,Diesel med timer" till Värde 0x02 "Parkvärmare, Bensin med timer" för att få bort autostarten när kunden önskar slippa den.
av andersuw
johnnype skrev:LIN kommunikationen lever ju sitt egna lilla liv med styrning av CarConfig för info om bilen är diesel eller bensin exempelvis.
Ja så måste det rimligen funka.
johnnype skrev:Detaljerna sköts säkerligen av CPM, jag har inte analyserat den LIN bitet något mera. Det är ett 30-tal bitar som upprepas, tänkte bygga en helt fristående styrning men la ner projektet då killen som ville ha det gjort tappade intresse för badtunnan :D
Ja jag har svårt att tro att CEM själv skulle fippla med detaljerna. Vad skulle man annars överhuvudtaget med CPM till.
johnnype skrev:Kul fakta är ju att man ändrar CC Parameter#22 på dieselbilar från Värde 0x03 "Parkvärmare,Diesel med timer" till Värde 0x02 "Parkvärmare, Bensin med timer" för att få bort autostarten när kunden önskar slippa den.
Ja jag vet. En biverkning av detta blir uppenbarligen att värmaren kommer att få mer diesel än den borde eftersom pumpen matar lite mer när bilen tror att det är bensin det handlar om. Gissar att parametrarna för bensin- och dieselmatning skiljer sig åt på grund av den något högre energidensiteten hos diesel. Men det kanske funkar som det skall ändå.

Apropå andra saker som vi pratade om härförleden: Jag har nu fått den Bluetooth-DiCE jag beställde från Litauen. Jag har inte skruvat isär den för att titta på kretskortet men jag kan se genom springan där SD-kortshållaren egentligen skall sitta att dotterkortet för BT sitter på precis samma sätt/ställe som på Volvos original-DiCE. Se bild här. Vet också att det är samma dotterkort från Laird/Ezurio som används. Har skaffat en Ezurio BT-dongle med extra lång räckvidd så nu kan jag sitta bekvämt vid datorn inne i värmen och prata med bilen ståendes på gården framför lägenheten. :D Hittade denna rätt kapabla dongle för bra pris här om du själv eller någon annan skulle vara intresserad.
av glock40sw
andersuw skrev:
Apropå andra saker som vi pratade om härförleden: Jag har nu fått den Bluetooth-DiCE jag beställde från Litauen. Jag har inte skruvat isär den för att titta på kretskortet men jag kan se genom springan där SD-kortshållaren egentligen skall sitta att dotterkortet för BT sitter på precis samma sätt/ställe som på Volvos original-DiCE. Se bild här. Vet också att det är samma dotterkort från Laird/Ezurio som används. Har skaffat en Ezurio BT-dongle med extra lång räckvidd så nu kan jag sitta bekvämt vid datorn inne i värmen och prata med bilen ståendes på gården framför lägenheten. :D Hittade denna rätt kapabla dongle för bra pris här om du själv eller någon annan skulle vara intresserad.
Nu har den här killen från Litauen slutat att leverera till Sverige. Måste ha hänt något ,undrar bara vad?
av andersuw
Jag har "pratat" en hel del med Darius (så heter säljaren i förnamn) på sistone och misstänker att förklaringen är att han ogärna säljer just vid juletid eftersom det blir så mycket strul med leveranserna då (långa köer på posten även för hans del, paket som blir fördröjda, paket som kommer bort). Jag provade att på ebay växla till den tyska adress jag ibland använder vid ebayköp och då säger annonsen istället att han inte levererar till Tyskland. Så signalen är nog helt enkelt att han inte levererar just nu för att det är jul. Men jag skall skriva en rad till honom och fråga för säkerhets skull.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av glock40sw
andersuw skrev:Jag har "pratat" en hel del med Darius (så heter säljaren i förnamn) på sistone och misstänker att förklaringen är att han ogärna säljer just vid juletid eftersom det blir så mycket strul med leveranserna då (långa köer på posten även för hans del, paket som blir fördröjda, paket som kommer bort). Jag provade att på ebay växla till den tyska adress jag ibland använder vid ebayköp och då säger annonsen istället att han inte leverar till Tyskland. Så signalen är nog helt enkelt att han inte levererar just nu för att det är jul. Men jag skall skriva en rad till honom och fråga för säkerhets skull.
Vi får hoppas att du har rätt ,jag skulle nämligen också ha en" Bluetooth Dice" och inte hittar det någon annanstans.
Å andra sidan har jag inte bråttom och kan ju vänta efter att allt lugnar sig efter julkommersen.
av andersuw
Kul att vi blir åtminstone två i den exklusiva klubben med BT-DiCE. :wink:

Jag är rätt säker på att jag har rätt men skickade en fråga till honom igår. Hör av mig här och/eller via PM när jag fått svar. Kan dröja lite eftersom Darius varit väldigt upptagen av sitt ordinarie jobb på sistone. Det förklarar också varför det ibland sett ut som om han hade fått slut på varor att sälja fastän så i själva verket inte varit fallet. Han har helt enkelt inte riktigt haft tid att hantera kundtillströmningen och därför medvetet stoppat flödet. Men jag vet också att han inte har några avsikter att lägga VIDA/DiCE-försäljningen på hyllan för gott utan att det bara handlar om kortsiktiga problem.
av andersuw
Har fått svar från Darius som säger att han räknar med att vara "back in business" i februari. Om annonsen fortfarande ser konstig ut i början av februari (inga varor att sälja, ingen frakt till Sverige), skicka honom ett meddelande via ebay så ordnar det sig säkert.
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag måste kolla hur man kan ta bort innersk&[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]

Du är välkommen till Malmö 😀