Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

abbe1997 skrev:
abbe1997 skrev:Kan hålla er uppdaterad. Jag ska träffa mekanikern på måndag. Skriver hur det gått sen!
Vi testade ta bort bränslefiltret och fyllde den med ren diesel och tryckluft. Monterade tillbaka den och testade starta med gaspedalen intryckt. Ingen start alls. Mekanikern tror nu att huvudpumpen inte fungerar som den ska. Vad är huvudpump - är det dyrt att köpa en begagnad fungerande huvudpump? Svar uppskattas!
Hur länge höll ni på. :?:
Han fick ha på batteriladdaren så att inte batteriet skulle ta slut.
Kollegan så att han fick hålla på en riktigt bra stund innan den tillslut gick? :shock:
abbe1997 skrev:
abbe1997 skrev:Kan hålla er uppdaterad. Jag ska träffa mekanikern på måndag. Skriver hur det gått sen!
Vi testade ta bort bränslefiltret och fyllde den med ren diesel och tryckluft.
Hur fyller man filtret med tryckluft ? :mrgreen:
Hej igen!

Jag kan vara mer utförligt med vad som egentligen hände. Först bytte jag bränslefilter hos en mekaniker eftersom den hade blivit gammal o slö. Bilen startade fint och jag körde hem på landsväg. På vägen ca 150 km senare så börjar det komma ut rök från under huven. Bilen stängdes av också. Bogserade volvon sen till verkstad och där tittade de på motorn. Han sa att en av ventil/cylindrarna hade gått sönder och det var därför det kom ut massa rök. Men det konstiga är att han sa att detta inte borde få motorn att stängas av eftersom tydligen klarar motorn att köra med endast 4 cylindrar(har 2.5 så 5 cylindrar). Så jag fixade cylindern men bilen startar fortfarande inte. Mekanikern sa byt dieselpump och det gjorde jag....ändå ingen start. Detta beror inte då på bränslefilter för jag har testat ta ut och montera tillbaka den rätt. Var kan det vara fattar inte jag.

Vi testade starta motorn med motorstart spray och då lät det som att den ville starta men verkar som att det inte kommer nån bränsle i motorn? kan det vara så?
Bränslefilter med din problem har lika mycket att göra som hjul skifte, och det är tydligt att du eller din "mekanikern" inte kan återberätta vad som egentligen har hänt och är gjort. "Lagade cylinder" - vad är detta tex.?
Ceska skrev:Bränslefilter med din problem har lika mycket att göra som hjul skifte, och det är tydligt att du eller din "mekanikern" inte kan återberätta vad som egentligen har hänt och är gjort. "Lagade cylinder" - vad är detta tex.?
topplock tror jag det hette - en av de hade gått sönder och den fixade mekanikern men bilen starta ändå inte och då konstaterade han att det finns annan fel i bilen. Vi tror huvudpumpen inte fungerar eftersom det kommer inget flöde med diesel till motorn. När vi starta motor med hjälp av en startmotor spray så börjar den fungerar men det stängs av så fort vi slutar spraya med startmotor spray.
av rid54
Låter som det kunde vara fel i högtryckspumpen (kanske kallas den huvudpump). Det ska finnas ett högt tryck med diesel i anslutning till spridarna (flera hundra bar, har jag för mig) och om inte den pumpen går så går inte motorn. Det skulle också kunna vara något som gör att spridarna inte öppnar - ett elektriskt problem. Går det inte att få ut några felkoder som hjälper? Det borde gå att hitta högtryckspumpen och höra om den går när man försöker starta. Om den inte gör det, så kanske man kan börja kolla säkringar och liknande. Kan det vara problem med startspärren?

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]